in dit BIOSCOOPFILM EN TELEVISIE Tweewekelijkse uitgave van de Nederlandse Bioscoopbond, nummer 14 23 juni 1977 Redactie en administratie: Postbus 5048, Amsterdam. Tel: 020 - 799261 Ho o f dr e dacteur: J.Th. van Taalingen Eindredacteur Bart Eldering Advertenties: drukkerij Poortpers b.v. Torensteeg 3, Amsterdam Tel: 020-231485 Bioscoopfilm en televisie pagina 1 Nieuwe bioscopen pagina 4 Nieuwe films pagina 5 CFK-25 jaar pagina 6 Sociaal pagina 7 Bondsnieuws pagina 8 Produktie pagina 8 Omtrent de verhouding in ons land tussen het film- en bioscoopbe drijf en de televisie bestaan nog steeds allerlei merkwaardige denk beelden. In een artikel in Het Nieuwsblad van het Zuiden van 14 mei 1977 werden wij weer eens met zodanige uitspraken geconfronteerd. In dit artikel wordt het woord verleend aan Trees Hazelhof, chef filmzaken bij de VARA, "die ook door alle andere omroepen erkend wordt ais een autoriteit op haar terrein". FILM Bij de voorplaat De feestelijke opening van het Flora Disney-Theater met een optocht in de Amsterdamse Amstelstraat Het dagbladartikel heeft als koppen "Trees Hazelhof en de onmacht van de televisie" en "Vechten met de film- bonzen". Het wordt door de betrok ken redacteur ingeluid met de woor den: "De televisiekijkers in het zuiden van ons land verkeren in de gelukkige omstandigheid dat ze acht televisiesta tions kunnen ontvangen: twee Neder landse, drie Duitse en sinds enkele we ken drie Belgische. Ook voor de lief hebbers van speelfilms betekent dat een grote bron van genoegen en passie ve recreatie. Speelfilmliefhebbers moet dan echter opvallen, dat de Nederland se zenders altijd tamelijk oude films uitzenden, terwijl onze zuider- en oos terburen veel moderner georiënteerd zijn. Dan laat de redacteur Trees Hazelhof aan het woord. Zij begint te zeggen, dat er een algemene regel is, volgens welke een film in principe pas op de televisie mag worden vertoond als hij minstens drie jaar oud is en in de Ne derlandse bioscopen uit de roulatie zijn. "Maar als de verhuurder om wel ke reden ook een film niet af wil staan, dan doet de televisie daar niets aan", zo vervolgt mevrouw Hazelhof. "Bo vendien is er bij het begin van de tele visie met de Bioscoopbond afgespro ken dat de televisie alleen speelfilms mag vertonen op maandag en vrijdag. Hoewel die clausule in het contract met de Bioscoopbond door beide par tijen niet meer ah dwingend wordt er varen, een soort gentleman 's agreement, is die officieel nog altijd van kracht en als de Bioscoopbond zich nog strakker wil opstellen dan op dit moment, zou ze die eis morgen weer kunnen effectu eren". "De Bioscoopbond blijft beweren dat de televisie de mensen uit de biosco pen haalt, maar ze heeft dat nog nooit met cijfers kunnen aantonenzegt Trees Hazelhof. "Het omgekeerde is wel aangetoond. Nadat wij bij de VARA de Gerard Philippe-cyclus achter de rug hadden zijn die films weer in de bioscopen gaan draaien. Een echte filmliefhebber hou je niet uit de bioscoop, want een speelfilm in de huiskamer blijft toch iets heel an ders dan een bioscoopbezoek. De Humphrey Bogart-cyclus heeft hetzelf de effect gehad Het artikel vervolgt dan: "Voor de te levisie is het draaien van speelfilms een noodzakelijke factor in het budget. Het is een goedkope manier van zend tijd vullen. Een eigen produktie van ongeveer anderhalf uur kost al gauw gemiddeld een ton, terwijl de uitzend rechten van een speelfilm, afliankelijk van de duur, tussen twaalf- en vijftien duizend gulden bedragen." Letterlijk wordt dan weer Trees Hazelhof aange haald, die zegt "De Bioscoopbond houdt bovendien speelfilms van het scherm af waarvan je je afvraagt waar om ze dat doen". Even verder lezen wij "Het gebeurt regelmatig dat wij van een filmverhuurkantoor de rechten hebben verworven voor de uitzending van een speelfilm en dat een week van tevoren het contract nietig wordt ver klaard als de Bioscoopbond of een bij die bond aangesloten theater er een stokje voor wil steken". Een interes sante passage is ook nog: "Nederland heeft een machtige Bioscoopbond. Dat is in andere landen niet het geval. Daar verhuren de filmdistributeurs recht streeks aan televisiemaatschappijen zonder dat er een instantie is die daar een stokje voor kan steken. Voor de filmverhuurder blijft het gelijk of hij een film afstaat aan een bioscoopcir- cuit of aan de televisie, maar omdat de rechten van een film bepaald worden door het aantal potentiële kijkers is het voor filmverhuurders een uiterma te lucratieve zaak om films te verhuren aan de televisie". Wij willen u zeker niet de laatste passa ge van het artikel onthoudenluidende "Trees Hazelhof verwacht niet dat in de Nederlandse situatie spoedig veran dering komt: "Er zitten in het bestuur van de Bioscoopbond nog veel oude filmbonzen die onzakelijk, emotioneel en orthodox denken en de televisie als een veel gevaarlijker concurrent zien 1

Historie Film- en Bioscoopbranche

Film | 1977 | | pagina 4