CENTRAAL FILMBUREAU KRIJGSMACHT 25 JAAR Begin vorige maand bestond het Centraal Filmbureau Krijgsmacht vijfentwintig jaar. Met een groots opgezette open dag op het Marine vliegkamp Valkenburg werd dit gouden jubileum gevierd. In die tijd is er in de opzet en de taakuitvoering heel wat veranderd. GESCHIEDENIS REORGANISATIE Aan het eind van de oorlog maakten de Nederlandse militairen voor liet eerst kennis met het medium film. Dit kwam onder invloed van de Ameri kaanse bevrijdingstroepen die steeds van het nieuwste materiaal werden voorzien. Tegelijkertijd met de opbouw van een naoorlogs leger begon men te denken aan ontspanning door middelvan film. In Rotterdam ontstond toen de AVOS (Alles Voor Onze Soldaten). Met veel kunst- en vliegwerk werden 35 mm- projectoren en reserve-onderdelen bij elkaar gescharreld. Spoedig ontstond er een splitsing in de organisatie van de iilmvoorziening. Voor de land- en de luchtmacht werd het de RAO (Recre atie en Algemene Ontwikkeling) en voor de marine de OS&O (Ontwikke ling, Sport en Ontspanning). Voor In- dië werd de zaak geregeld door de NIWIN (Nationale Inspanning Welzijns- verzorging Indië). Dit bureau ressor teerde onder de RVD (Rijksvoorlich tingsdienst) en zamelde geld in. Daar mee werden speciaal uitgeruste jeeps verstuurd die voorzien waren van een raam werd dan geprojecteerd. Een overzichtelijk geheel was het al projector, een aggregaat, projectie doek en films, zodat overal voorstellin gen georganiseerd konden worden. Een centraal distributiecentrum in Batavia beschikte over een steeds wisselende voorraad van honderd films. Ook in Nederland vonden de meeste vertoningen plaats vanuit een mobie le projectiewagen. De wagen werd achteruit tegen de achterwand van een zaal gereden en door een open deur of in gepr rtelijk met al niet. Mede op aandrang van de filmverhuurkantoren die zaken moes ten doen met instanties die geheel los van elkaar met hetzelfde doel werkten, werd integratie bewerkstelligd. Zo onstond op 1 mei 1952 één Cen traal Filmbureau Strijdkrachten. Het Hoofdbestuur van de Nederlandse Bio scoopbond stelde een regeling vast be treffende de filmvoorziening van dit bureau door de leden-filmverhuurders. Alhoewel zich een dalende trend in de bezoekersaantallen heeft voorgedaan, is het CFK toch steeds in staat geweest om zichzelf te bedruipen. Die daling is een logische consequentie van de steeds Boven: De eerste van een serie nieuwe Fumeo-16 mm projectoren. Links: De grote zaal op de legerplaats-Stroe Rechts: Zaal en apparatuur van de kazerne te Harderwijk. groter wordende vrijheid van de dienst plichtigen. Thans worden er in de weekeinden ook geen voorstellingen meer gegeven. Ook is er tegenwoordig vrijwel niemand meer verplicht om 's avonds -op zijn kazerne te vertoeven. De laatste jaren is er in de werkwijze van het CFK een ingrijpende reorga nisatie tot stand gekomen. Tot voor kort lag de nadruk sterk op het huren van 35 mm kopieën, het normale bio scoopformaat. Daarmee werden dan al le grotere zalen bediend. Voor de klei nere zalen werden 16 mm kopieën ge maakt waarvoor de vertoningsrechten betaald moesten worden. Het nadeel van 35 mm kopieën was dat ze pas laat voor militair gebruik vrij kwamen. Sinds 1976 is men nu bezig aan een grootscheeps vernieuwingsplan. De grote zalen worden allemaal voorzien van nieuwe mammoetprojectoren voor 16 mm met grote spoelen zodat de film in één keer zonder onderbreking gedraaid kan worden. De eerste instal laties zijn al geplaatst en in 1978 moet de laatste 35 mm projector vervangen

Historie Film- en Bioscoopbranche

Film | 1977 | | pagina 9