UNIEK ROLLENSYSTEEM AUTOMATISERING wentelingen. De vier op de hierbij af gedrukte foto zichtbare plateaus van de no-rewind installatie kunnen onaf hankelijk van elkaar via relaisschake- lingen worden bediend. Verder is de kolom waaraan de filmtafels zijn be vestigd, uitgerust met twee 'filmliften', waarmee systemen van transport/ge leide-rollen worden bedoeld, die in verticale richting door de film t.o.v. elkaar verplaatst kunnen worden. Het eerste verende rollensysteem stuurt de aandrijving. Naarmate de trek van de film toeneemt bewegen de rollen even naar elkaar toe en wordt de omwente lingssnelheid van de ingeschakelde film- tafel verhoogd resp. verlaagd wanneer de trek afneemt. Deze regeling, die werkt met een zgn. fouthoekmeting,.is zeer nauwkeurig omdat zij op geringe trekveranderingen dadelijk reageert. De tweede filmlift, die dubbel is uit gevoerd kan circa 5 meter film bevat ten en wordt alleen gebruikt voor het demonteren van het filmprogramma tijdens de laatste vertoning van een speelweek. Via een rollensysteem wordt de film dan gevoerd naar een elektrisch aange dreven vlakke omspoeltafel, die zich naast de no-rewind apparatuur bevindt (zie foto). Hij wordt dan per akte los- geknipt en de volgende akte wordt teruggewikkeld op het tweede blad van de terugspoeltafel. De hoeveelheid film die in de filmlift aanwezig is komt overeen met ongeveer 10 seconden looptijd, hetgeen ruim voldoende re serve is om de film op dit blad 'in te spannen'. De rollen in het liftsysteem vangen de transportonderbreking ge durende een aantal seconden op zij vormen als het ware filmlussen en zodra de opwikkelspoel weer werkt keren zij onder invloed van de trek van de film weer naar hun uitgangspositie terug, wachtend op de volgende mon tageonderbreking. Uiteraard is deze werkwijze belangrijk beter dan het verwerpelijke, uit tijd gebrek geboren, systeem om de film- akten tijdens de voorstelling los te knippen zonder speciale maatregelen De complete apparatuur te hebben genomen. Veelal komt er dan heel wat film op de grond terecht. Om nauwkeurig te weten waar de ak ten losgeknipt moeten worden is de apparatuur tevens uitgerust met een teller. Bij de montage van het pro gramma wordt vastgesteld op welke nummers de aktes gemonteerd zijn en bij de demontage kan op deze wijze met behulp van de teller bij de nor male loopsnelheid van 24 beeldjes per seconde 45 cm per seconde) nauwkeurig worden afgelezen wan neer de montagelassen in aantocht zijn. Op de lasplaats zelf is een kleur- markering aangebracht. De automatisering heeft in Winterswijk ook bijzondere kenmerken. De ont werper heeft er met succes naar ge streefd een zodanige installatie te ontwikkelen, dat hij geen last meer zou hebben van schakelstrips die ge heel of gedeeltelijk door voordraaiers in de film zijn achtergelaten. Helaas komt dit euvel nog maar al te vaak voor en dit kan bij geautomatiseerde voorstellingen bijzonder vervelende ge volgen hebben. De automaat die de heer Te Hennepe ontwikkeld heeft is gebaseerd op het principe, dat eerst een drietal, op een bepaalde onderlinge afstand aangebrachte schakelstrips door een sensor afgetast moeten zijn alvorens de automaat open is voor verdere stuurpulsen. Het zou wel heel toevallig zijn als juist op de kritische onderlinge afstand resten van andere strips achtergebleven zouden zijn. Deze mogelijkheid kan men dan ook gevoegelijk uitsluiten. Een computerschakeling uitgevoerd met een aantal geschikte IC's zorgt ervoor dat de schakelpulsen geteld worden en omgezet in een commando naar de projector of andere apparatuur, waarna automatisch de volgende stand van het programma wordt ingenomen. Pas wanneer opnieuw de drie achter- Hen overzicht van het bedieningspaneel van de apparatuur. Geheel links de hoofdbesturing, in het midden de programma-automaat en rechts het filmtransporttableau

Historie Film- en Bioscoopbranche

Film | 1977 | | pagina 11