SJÖWALL& WAHLÖÖ DE OPDRACHT Twee weken nadat hij het laatste ma nuscript van 'De Terroristen' bij zijn uitgever had ingeleverd, overleed Per Wahlöö. Al lange tijd leed hij aan maagkanker, wist dat ook volgens zijn vrienden, maar koste wat het kost moest eerst de serie van tien misdaad romans afgemaakt worden. Dat is hem dus gelukt: van dat laatste boek, dat hij evenals de vorige negen samen met zijn vrouw Maj Sjöwall had geschreven, werden alleen al in Nederland binnen vijf weken 50.000 exemplaren ver kocht, en uitgever Bruna verwacht dit jaar de verkoop van het miljoenste Sjöwall en Wahlöö-boek in Nederland se vertaling. De Terroristen was niet zomaar het tiende boek van het Zweedse schrijvers echtpaar, het was het laatste in een zorgvuldig geplande serie. Een serie, waarin de schrijvers via het populaire genre van de misdaadroman langzaam maar zeker hun afkeer van de (Zweed se) sociaal-democratie wilden duidelijk maken. Want dat was hun uiteindelijke doel: eerst met 'gewone',goedgeschre ven politieromans een groot lezers publiek creëren, om dan datzelfde publiek steeds meer te confronteren met hun maatschappij-kritiek. De Ter roristen was het geplande laatste deel in die serie en vormt dus wat die maatschappij-kritiek betreft het hoog tepunt. Daarmee is de opzet van Sjöwall en Wahlöö geslaagd, het uiteindelijke doel dat ze al ruim tien jaar geleden duide lijk voor ogen hadden is bereikt. Ook al geldt dat succes minder in Zweden zelf, daar zijn de boeken van het duo niet zo populair als onder andere in Nederland. Begrijpelijk, want niet al leen zullen de Zweden zelf eerder doorgehad hebben dat het hier om iets anders ging dan alleen maar spannende misdaadromans, in hun laatste boeken werden Sjöwall en Wahlöö steeds bit terder en dikten hun verklaringen over de verziekte sociaal-democratie steeds meer aan om zo duidelijk mogelijk te zijn; dat ging ten koste van een directe relatie met de Zweedse realiteit, iets wat zeker in het buitenland voor een dergelijke serie geen bezwaar hoeft te zijn, maar het verminderde de herken- ningsmogelijkhcden voor de Zweedse lezers en verhoogde de irritatie. Kort na hun huwelijk begonnen Per Wahlöö en Maj Sjöwall aan hun pro- jekt. Wahlöö: "In 1963 al hebben wij de beslissing genomen dat wij de le zers van detective-romans aan ons zouden binden door in de eerste drie boeken van onze geplande serie van tien, misdaden te beschrijven die a-politiek waren en ook op a-pilitieke wijze zouden worden opgelost. Vanaf het begin stond het voor ons vast, dat het masker min of meer zou moeten vallen vanaf het vierde of vijfde boek". En in 1966: "Wij willen met de detec tiveroman als lancet de onderbuik van de ideologisch verpauperde en moreel twijfelachtige zogenaamde burgerlijke welvaartsmaatschappij opensnijden om te diagnostiseren waar de verantwoor delijkheid ligt voor wat". In 1965 verscheen het eerste boek, 'De Vrouw in het Gotakanaal', waarvan de verfilming onlangs door Dupido Films werd uitgebracht. Sjöwall en Wahlöö hadden elkaar ontmoet bij de uitgever, waar Maj werkte en waar Per zijn boe ken liet verschijnen. Maj was in 1935 in Stockholm geboren en was vóór haar baan als art-director van die uit geverij werkzaam geweest in de journa listiek. Daar was ook Per Wahlöö uit afkomstig, hij was in 1926 in Malmö geboren en had onder andere gewerkt als correspondent in Spanje, waar hij door het Franco-regieme wegens 'sub versieve' activiteiten was uitgewezen. Voordat Sjölöö, zoals ze in Zweden weigenoemd worden, aan hun serie begonnen had Per in zijn eentje al vijf boeken geschreven. Boeken waarin de kritiek op de Zweedse maatschappij al wél duidelijk naar voren kwam in te genstelling tot de eerste delen van de serie, boeken ook die als gevolg van die duidelijke boodschap weinig suc ces hadden. Nu de serie compleet is, is ook de cir kel rond: de tendens van die eerste vijf boeken van Per Wahlöö sluit in feite aan op die van De Terroristen. Mede daarom verschijnen binnenkort bij Bruna twee van die boeken vanWahlöö in Nederlandse vertaling, tegelijkertijd zullen de dit jaar naar die boeken ge maakte films in Nederlandse première gaan. 'De Opdracht' (The Assignment, naar het gelijknamige boek waarvan de Zweedse titel Uppdraget is) ging on langs tijdens het festival van Cannes in première, de opnamen voor 'De vracht wagen' (Lastbilen) zijn kortgeleden voltooid. Regie: Mats Arehn. Scenario: Lars Magnus Jansson Ingemar Ejve Mats Arehn. Camera: Lennart Carls- son. Montage: Ingemar Ejve. Met: Thomas Hellberg, Christopher Plummer, Carolyn Seymour, Fernando Rey, Per Oscarsson. Thomas Hellberg speelt een diplomaat, die als bemiddelaar uit Zweden in een Latijns-Amerikaans land terecht komt. Via zijn secretaresse (Carolyn Sey mour) krijgt hij er te maken met haar broer, een dorps-dokter die leider is van een guerilla-organisatie (Per Os carsson), een corrupte politie-kapitein (Christopher Plummer) en de man die in de provincie waar de diplomaat is beland de macht in handen heeft (Fer nando Rey). T>e Opdracht' is een vol ledig Zweedse produktie, maar de dia logen zijn in het Engels en de film werd in Portugal opgenomen.

Historie Film- en Bioscoopbranche

Film | 1977 | | pagina 13