Filmweek Arnhem 1977
De filmweek die van 13 tot en met 19 oktober in Arnhem is
gehouden, heeft door de aard en het niveau van zijn pro
grammering een uitnemend beeld gegeven van hetgeen de ci
nematografie op dit moment aan waardevolle films te bie
den heeft. In het festivalprogramma in de 'tweeling'-bio-
scopen Rembrandt en Luxe waren enkele films opgenomen
vanwege hun hoge recreatieve waarde voor een groot pu
bliek. In overgrote meerderheid werden films vertoond die
moeilijker liggen en welker import- en vertoningsmogelijk-
heden door middel van het festival kunnen worden bevor
derd.
Zij die met de selectie waren belast en in dit verband
dient, zonder wie ook tekort te doen, vooral HansSaaltink
te worden genoemd zijn erin geslaagd een gevarieerde en
aantrekkelijke programmering van hoge kwaliteit tot stand
te brengen. Men kan zijn eisen natuurlijk altijd nog hoger
stellen, doch bij de selectie is men nu eenmaal afhankelijk
van de beschikbaarstelling van films door filmproducenten
en -verhuurkantoren. Daarbij spelen toevallige factoren een
niet geringe rol. Een filmproducent mag nog zo coöperatief
zijn, doch als er juist geen filmkopie vrij is, kan men geen
ijzer met handen breken. Aan inzetdata van films in ons
land kan in het algemeen moeilijk worden getornd. Een en
ander betekent, dat een datering van de filmweek enige we
ken eerder of later onmiddellijk consequenties heeft voor
de samenstelling van het programma.
Een filmfestival is derhalve een momentopname, doch het
zou onjuist zijn daaruit af te leiden, dat de selectie voor de
Filmweek Arnhem 1977 een toevalstreffer is geweest. Er
worden internationaal heel wat kwalitatief goede films ge
maakt en het is verheugend, dat zulks gebeurt ondanks de
grote problemen waar de filmindustrie mee wordt gecon
fronteerd. Het is eveneens verheugend, dat zovele van de
bedoelde films hun weg naar de Nederlandse bioscopen vin
den, ook al zijn de risico's als uitvloeisel van de hoge licen-
tieprijzen en de overige kosten enerzijds en de beperkte be
langstelling van het publiek anderzijds dikwijls groot. Zij die
'het bedrijf' verwijten maken over het feit, dat het soms be
langwekkende films laat liggen, doen er goed aan zich in het
licht van de bedoelde risico's eerst eens rekenschap te geven
van hetgeen wel wordt ingevoerd en vertoond. Naarmate de
belangstelling van het publiek voor de 'betere' film zal stij
gen, zullen de bedrijfsgenoten zich in toenemende mate op
dit genre kunnen toeleggen. Het is de betekenis van een
filmfestival als het onderhavige, dat het in dit opzicht een
stimulerende functie kan vervullen. De interesse voor de
filmweek van de kant van het publiek was enorm. De bio
scoop Luxe haalde een hoog bezettingspercentage. Voor het
zeer grote Rembrandt Theater was het bezettingscijfer
uiteraard lager. Het geringere bezoekcijfer voor de middag
voorstellingen in Rembrandt, die een herhaling boden van
het filmprogramma van de vorige avond, speelde daarbij me
de een rol. De belangstelling voor het festivalprogramma
werd bevorderd door de documentatie aan de kassa's om
trent de vertoonde films, die inhoudelijk werd verzorgd
door Hans Saaltink.
Veel publiek trokken het 'nostalgisch' programma in de
bioscopen Scène 1 en 2 en het 'New Hollywood' program
ma in Saskia. Het musicalprogramma in Luxor had gemid
delde belangstelling.
Het zogenaamde Open doek in Saskia een continue gratis
vertoning van korte films op dinsdag was zeer succesvol.
De zaal was een groot deel van de dag 'afgeladen'.
De tentoonstelling van het Nederlands Filmmuseum, in het
Gemeentemuseum gehouden, was ook nu weer een succes.
Aan de hand onder meer van een tweetal Nederlandse speel
films uit de zwijgende tijd werd het conserverings- en
researchwerk van het Filmmuseum nader belicht.
Het omvangrijke en belangwekkende educatieve programma
van het Verenigd Nederlands Filminstituut speelde zich ge
heel in besloten kring af. Het komt ons overigens voor, dat
een meer openbare presentatie, zoals in het verleden steeds
het geval is geweest, in het kader van een filmfestival de
voorkeur verdient.
Een woord van lof is op zijn plaats voor de medewerkers
van het Bondsbureau die zich zowel gedurende de voorbe
reidingsperiode als tijdens het festival met veel enthousias
me voor de filmweek hebben ingezet. Een niet geringe pres
tatie van deze medewerkers, wanneer men in aanmerking
neemt, dat het bureau zijn dagelijkse organisatie-arbeid nor
maal blijft verrichten en in dit opzicht derhalve niet zo be
voorrecht is als festivalorganisaties in ons land en in het bui
tenland, die zich geheel en uitsluitend op het festivalgebeu-
ren kunnen concentreren.
'Arnhem' is nationaal een begrip en een traditie en heeft
ook internationaal groeiende bekendheid gekregen, zoals
het bezoek van een groot aantal buitenlandse regisseurs en
artiesten dan ooit aantoont. Gezien het welslagen van de
jongste manifestatie mag vol vertrouwen de weg naar de
twaalfde Filmweek Arnhem worden ingeslagen.