cmescope Nieuwe initiatieven van 'OOSTERSCHELDE, KEREND TIJ' WELZIJN' De film geeft een indruk van de gigan tische ontwerp- studie- en onderzoek prestatie van de afsluiting van de Oos- terschelde die in eendracht door over heid en bedrijfsleven gezamenlijk is ge leverd in een uiterst kort tijdsbestek. Daarbij zijn vaak de grenzen van het technisch kunnen overschreden en door nieuwe ideeën en oplossingen op nieuw getrokken. De film wil voorts aantonen dat opdrachtgevers, ontwer pers en uitvoerders zich bewust zijn van hun opgave het natuurlijke milieu te sparen en zo mogelijk te dienen. Een film in opdracht van het Ministe rie van Verkeer en Waterstaat en de Oosterschelde Stormvloedkering Bouwkombinatie Dosbouw. Produktie: Mundofilm, Hilversum; re gie en camera: joop Burcksen en Ruud Herblot; geluidsmixage: Henk van Ag- gele. Vertoningduur25 minuten. We weten niet beter of het leven be staat uit werken, maar is dit wel zo? Kun je alleen door te werken je leven zinvol maken? Willen werklozen inder daad niet werken? Is er wel werk voor iedereen en moet iedereen wel werken? Of wordt het hoog tijd dat we eens gaan bekijken hoe 't ook kan? An ders...? Beter...? De makers geven geen oplossing; zij stellen slechts het probleem aan de or de, in de hoop een aanzet tot discussie te geven. Onze maatschappijdat zijn wij allemaal, moet de oplossing vinden, waarbij het WELZIJN van ons allen als uitgangspunt moet dienen. Camera: Albert van der Wildt; geluid: Boy van Hattum; produktie: Jaap van Rij Filmproduktie B.V.; scenario en regie: Mieke Buijs. Vertoningsduur: 27 minuten. Voor het eerst heeft in de bioscoop de vertoning plaatsgevonden van een avondvullend programma met bekroon de bioscoopreclamefilms en tv-com- mercials. Dergelijke vertoningen vonden reeds lang plaats voor 'mensen uit het vak'. Nu is men gekomen tot het vertonen van de bekroonde SAWA-reel (Screen Advertising World Association Ltd.) uit het jaar 1976. Onder auspiciën van het Genootschap voor Reclame hebben Cinescope (het Nederlandse lid van de SAWA) en City Exploitatie Mij. B.V. besloten om als experiment een week lang in een van de City Theaters in Amsterdam het grote publiek in de gelegenheid te stel len om dit vakwerk te zien. In ruim 110 minuten flitsen zo'n 160 films uit 18 landen over het doek. Deze door reclamemensen bekroonde selectie blijkt eersteklas filmamuse ment te zijn. Spanning en ontknoping, de 'frappe' en ook de lichte ontroering ontbreken niet. Een show die niet als reclame behoeft te worden ondergaan. De meeste van de vertoonde produkten zijn hier trou wens niet te koop. De langste film duurt 4 minuten en de kortste 20 seconden. Tussen al deze bekroningen één Neder landse t.w. een filmpje over het wol- merk van het Internationaal Wol Secre tariaat. Een tweede nieuwtje is de introductie van Cinepop vanaf 1 januari jl. in de bioscopen. Cinepop is een maandelijkse muziek- show in de bioscoop met ruimte voor sponsors. Het is een blokprogramma van 7 a 10 minuten dat voorafgaat aan het eigenlijke programma. Bij de in loop is Cinepop bedoeld als een pretti ge, niet opdringerige combinatie van muziek, humor, informatie, artist pro motion, grammofoonplaten-nieuws ge lardeerd met onnadrukkelijke reclame. Cinepop is een gezamenlijk produkt van Cinescope Exploitatiebureau voor Bioscoopreclame en I.D. Productions van Harry de Winter. Cinescope treedt op als intermediair tussen adverteerder en bioscoop, fungeert als boekingskan toor en verzorgt de distributie en de verdere afhandeling. I.D. Productions verzorgt de produktie en samenstelling van de 13 verschillende programma's per jaar.

Historie Film- en Bioscoopbranche

Film | 1978 | | pagina 11