PRODUKTIC De fluit met zes smurfen DE FILM REALISATIE JHet scenario van deze eerste kleurrijke speelfilm over Johan en Pirrewiet en de Smurfen werd voor het eerst met vaardige hand op papier gezet door Robbedoes' striptekenaar Peyo in 1958 In dit verhaal dat zich met ridder Jo han en zijn schildknaap Pirrewiet situ- .eert in de verre Middeleeuwen deden de Smurfen voor de allereerste keer hun intrede in de wereld van het strip verhaal. Al spoedig bleek dit blauwe dwergvolkje bij het strippubliek erg in de smaak te vallen, zodat ze na verloop van tijd een heel eigen bestaan gingen leiden in een nieuwe reeks 'De Smur fen'. De ontmoeting tussen de mensenkin deren Johan en Pirrewiet en de rare, maar erg lieve Smurfen vormt met alle bijbehorende gags en zijsprongetjes een aantrekkelijk en boeiend verhaal: de ervaren filmspecialisten van de Belvi- sionstudio's zagen er dan ook onmid dellijk een degelijk filmscenario in. Het stripverhaal leende zich uitstekend om te worden Vertaald' in een filmscena rio. Peyo heeft er twee jaar lang het hele verloop van deze film op de voet gevolgd, en er zelf aktief aan mee ge werkt. De muziek die dit avontuurlijke ver haal ondersteunt werd gecomponeerd door Michel Legrand. Hij maakte voor deze film een muzikale achtergrond met onbekende instrumenten en on verwachte geluiden. Daarnaast compo neerde hij alle Smurfenliedjes. Maar er is nog meer: met zijn muziek bepaalde hij de duur van verschillende belangrij ke scènes. Peyo legde uit hoe het ver haal zou lopen, Legrand schiep daar omheen een gedetailleerde geluidsband waarnaar de tekenaars hun tekeningen konden aanpassen. Peyo's stripalbum 'De fluit met zes smurfen' werd door de filmspecialisten enthousiast onthaald: het bleek vlot vertaalbaar in een bruikbaar filmsce nario. Scènes worden geknipt en ver knipt, het aantal decors, figuren, stem men enz. wordt bepaald, en de precie- Tekenaar Peyo met zijn creatie se duur vastgelegd. Want zodra het de finitieve filmscenario klaar is, met tekst en dialoog, kunnen de stemmen acteurs aan het werk. Voor de Smur fen was er wel een probleem: nog nooit had iemand zo'n Smurf horen praten. Geef je zo'n wezen dan een kinderstem, een mannenstem of een vrouwenstem? De geluidsspecialist bracht de oplossing: de Smurfen zou den mannenstemmen meekrijgen die daarna op een iets hogere snelheid worden afgedraaid. Intussen brouwt de componist in functie van sfeer en ver loop van het verhaal échte Smurfen- muziek. Wanneer de klankband met stem en geluid klaar is, kan de teken- studio definitief aan het werk. Die heeft immers de gedetailleerde klank band nodig om de houding van de figu ren en de stand van de mond op elk ogenblik de klank te laten volgen. Daarnaast is een ploeg mensen begon nen aan het ontwerpen en kleuren van de decortekeningen op stevig papier of karton. Deze decors zijn tot 1 meter lang: op die manier kunnen personages over het decor bewegen en wandelen, terwijl de camera volgt. Onafhankelijk van de decortekenaars is ook een uitgebreid team figuurteke naars aan de slag: maandenlang zullen zij duizenden figuurtjes in allerlei stan den en situaties ontwerpen, schetsen en nettekenen. Hun figuurstudies wor den eerst door specialisten in het klad getekend en ter controle in zwart-wit gefilmd op 16 mm. Pas als blijkt dat de bewegingen vlot en soepel lopen, kun nen de nettekenaars aan het werk. Tientallen meisjes met engelengeduld tekenen duizenden figuurtjes over op cellofaan (de z.g. cells): de omtrek komt in oostindische inkt, de vlakken worden met het penseel ingekleurd. Het gebruik van cellofaan is nodig om de cameraman bij de verfilming meer dere figuren samen op één kartonnen decor te kunnen brengen. Aan deze film werkten in totaal bijna honderd mensen gedurende twee jaar. Geen overbodige luxe, want deze 70 minu ten durende film is samengesteld uit om en nabij de 63.000 definitieve teke ningen, waaraan naar schatting nog eens 70.000 voorbereidende schetsen en 80.000 animatiestudies zijn vooraf gegaan. In totaal schiet de camera 100.800 definitieve beelden, één voor één. Immers, voor een vlotte en soepe le beweging zijn 24 beelden per secon de nodig. Pas nu kan de camera voorgoed aan het werk: hele karrevrachten mappen boordevol decors en tekeningen gaan naar de camerakamer, waar een nauw keurig getimed filmschema klaar ligt. Op een beweegbare tafel waarboven de beweegbare camera hangt, stelt de ca meraman de scènes samen. Hij plaatst een kartonnen decor en legt daarboven het benodigde aantal cellofaans waar op de gekleurde figuurtjes staan (één figuur per cellofaan). Als iedereen op het decor op zijn juiste plaats staat, drukt hij af: het beeld wordt gefoto grafeerd. Voor het volgende beeld (bv: een beweging van de hand van één der figuren) neemt hij het betreffende cel lofaan weg en vervangt het door de te kening die daar precies op volgt. Hier bij blijven decor en de andere tekenin gen onveranderd. Een druk op de knop, en het tweede beeld is gescho ten. Voor één seconde film moet de camera 24 beelden samenstellen en schieten, voor 70 minuten zal hij die handeling dus 100.800 keer herhalen. Is het filmwerk afgelopen, dan gaat de hele zaak naar het laboratorium voor ontwikkeling. Daarna wordt muziek en geluid aangebracht, terwijl ook de ge sproken tekstband op de film gesyn chroniseerd wordt. Tenslotte worden het benodige aantal copieën gemaakt. En daarmee is de film klaar voor het grote publiek!

Historie Film- en Bioscoopbranche

Film | 1978 | | pagina 7