SPRINGHAVER - UTRECHT EERST CINEAST Helemaal enthousiast is Stelling over het werk van de heer Swart van Tu- schinski. Wat die man hier gedaan heeft houd je niet voor mogelijk, zegt hij. Tot drie keer toe zijn er nieuwe te keningen gekomen. Hij is een echte perfectionist en dat is hier nu ook wel te merken ook. Achter de zo huiselijke gevel gaat een ingenieus theater schuil met 117 zeer comfortabele stoelen uit de Rank-col- lectie. Ook de rest van de bioscoop ademt huiselijkheid. Meteen achter de entree is een soort zitkuil gemaakt, waar men gezellig wat kan lezen. Een lange gang met vitrines vol informatie voert dan naar een intieme foyer met een ronde bar voor een mooie warme betimmering. Allemaal huisvlijt vertelt Stelling trots. Er is in de hele bouw heel wat uurtjes vrijwilligerswerk gaan zitten van mensen die net zo enthousi ast voor het plan van een bioscoop op deze plaats waren als ik en daar heb ben we wel heel wat aan te danken want anders had het er hier nu niet zo goed uitgezien. Men mikt met de pogrammering duide lijk op een speciaal publiek, wat in de studentenstad Utrecht ook zeker aan wezig is. De eerste zaterdagavond na de opening waren we twee keer uitver kocht, gaat Stelling verder. We zitten hier in een prima buurt en zijn ook goed per auto te bereiken omdat de parkeergarage hier naast de deur is. Toch legt hij er de nadruk op dat hij in de eerste plaats filmer wil zijn en daar na pas bioscoopexploitant. Het is persé niet zo dat ik mijn heil nou ergens an ders ga zoeken. Veel kranten hebben geschreven dat ik met de verfilming van Rembrandt van de weg ben ge raakt en helemaal op een verkeerd spoor zit. Je zou hoogstens kunnen zeggen dat ik even op de vluchtstrook ben terecht gekomen en ik zo weer op de grote weg zit. Filmen blijft voor mij nummer één en er zijn al weer genoeg plannen. In het najaar wil ik starten met een nieuw project onder de voor lopige titel 'Jukebox 2008' naar een idee van Herman van Veen. Het gaat over een zestal vrienden aan het eind van de vijftiger jaren in Utrecht. Ik heb er reuze zin in. De bioscoop is belangrijk voor de con tinuïteit. Want om in ons land alleen van filmen te leven dat is bijna niet denkbaar. Maar ja, dat is een oud pro bleem waar het laatste woord nog niet over gezegd is. De gezellige ronde bar in de foyer met daar achter nog een decorstuk uit de film 'Rembrandt Vanaf de entree komt men links in de zit /praat lleeskuil en rechts in de gang naar de zaal en foyer, In de cabine Cinemeccanica-apparatuur met spiegelprojectie.

Historie Film- en Bioscoopbranche

Film | 1978 | | pagina 9