DE HEER C.GEERTS TREEDT AF ALS VOORZITTER VAN DE AFDELING D IN MEMORIAM FRANS DUPONT Op 26 april gaf de heer C. Geerts, voorzitter van de Afdeling van de Be drijfsafdeling Bioscoopexploitanten, tijdens de jaarlijkse Ledenvergadering zijn voorzittershamer uit handen. De heer Geerts heeft zich gedurende een lange periode in verschillende bestuurlijke functies met hart en ziel ingezet vooral voor de belangen van de kleine bioscoopexploitanten. Zo was hij vanaf 1960 bestuurslid van de toen nog bestaande Zuidelijke afde ling, waarvan hij later secretaris werd. Toen in 1968 de herstructuering plaats vond, werd de heer Geerts voorzitter van de afdeling D, hetgeen hij tot 26 april 1978 is gebleven. Helaas laat zijn gezondheid een verdere voortzetting van zijn Bondswerkzaam- heden thans niet meer toe. De Bondsvoorzitter, de heer J. Nijland, was tijdens de vergadering aanwezig om de heer Geerts namens het Hoofd bestuur dank te zeggen voor het vele werk dat deze voor de Bioscoopbond heeft gedaan. De heer Nijland ken schetste in vogelvlucht de lange carri ère van de heer Geerts in het bioscoop bedrijf. Bijna veertig jaar met een kleine onderbreking gedurende de oor logsjaren heeft de heer Geerts gewijd aan de bedrijstak, waar hij bij toeval in terecht was gekomen. Vervolgens wendde ook de opvolger van de heer Geerts, de heer H. Holman zich met een waarderend woord tot zijn voorganger. Met name maakte de heer Holman gewag van de kracht waarmee de heer Geerts te allen tijde op de bres stond voor de belangen van 'zijn' afdeling. In zijn dankwoord zei de heer Geerts altijd met vreugde te hebben gewerkt aan het floreren van de Bioscoopbond. Wél uitte hij zijn teleurstelling over de geringe betrokkenheid van de leden van de Afdeling D bij het totale Bonds- gebeuren. Met dank echter dacht hij terug aan de steun die hij altijd van de grote bioscoopexploitanten heeft on dervonden. Tenslotte wenste de aftre dende voorzitter zijn opvolger en diens medebestuursleden veel succes bij hun werkzaamheden. Hij verzekerde hen dat hij zeker in de toekomst niet zou verzuimen de afdelingsvergaderingen bij te wonen. Te Amsterdam is vrijdag 14 april na een langdurige ziekte overleden de ci neast Frans J. Dupont. Hij werd 69 jaar. Indien Joris Ivens, Jan Hin en Mannus Franken tot de eerste generatie van Nederlandse filmers mogen worden ge rekend, dan behoort Frans Dupont ze ker tot de tweede. Zijn artistieke opleiding kreeg hij aan het Instituut voor Kunstnijverheidson derwijs, thans Rietveldakademie. In de jaren dertig had daar o.m. Willem Pa- penhuyzen de leiding. Dupont leerde reclame-tekenen, naar model tekenen en maakte kennis met de techniek van het werken in gebrandschilderd glas. Deze artistieke vooropleiding is mis schien een van de redenen, waarom zijn belangstelling later heel sterk uit ging naar films over kunst zoals: 'Uit zicht op de hemel', een vrije produktie over klassiek en modern gebrandschil derd glas en 'Portret van Frans Hals', ter gelegenheid van een alle schilderij en omvattende Hals-tentoonstelling in Haarlem. Via de fotografie kwam Frans Dupont in aanraking met film. In 1931 ontmoette hij Joris Ivens, die hem in zijn atelier aan de Singel in Amsterdam de gelegenheid bood om ervaring met film op te doen met bege leiding van zijn cameraman John Fern- hout en zijn assistent Willem Bon. La ter richtte Frans Dupont samen met Willem Born een filmtechnische leer- gang op, waar ook ondergetekende zijn eerste opleiding genoot. In 1934 maakte Dupont zich geheel zelfstandig door de oprichting van 'Studio Dupont' in Blaricum, waar hij zijn eerste film depte' voltooide. Deze film was, typerend voor de jonge Dupont, gedeeltelijk getekend, gedeel telijk in live-action uitgevoerd. Hier mee verwierf hij een diplóme d'hon- neur op een festival te Brussel. De in deze jaren en ook later, na de oorlog geproduceerde films, kwamen vaak tot stand met assistentie —vooral bij de montage van zijn echtgenote. Zoals voor velen betekenden ook voor Dupont de oorlogsjaren een periode van gedwongen non-activiteit in de filmproduktie. Hij fotografeerde voor particulieren, o.a. voor mensen, die, wegens hun werk in het verzet, foto's voor valse persoonsbewijzen nodig hadden. Vrijwel terstond na de bevrijding maakte hij (samen met ondergeteken de) zijn eerste speelfilm 'Bezet Ge bied'. Zij, die na de oorlog in Nederland een nieuwe opvatting in het filmmaken vertegenwoordigden (o.m. Mannus Franken, Jan Hin, Eduard Verschue- ren; Herman van der Horst, Pal Schui- tema) verzamelden zich rond Multi- film in de Nederlandse Werkgemeen schap voor Filmproduktie. Met deze kring onderhield Frans Dupont nauwe relaties. Toen later de Werkgemeenschap zich zelf ophief werd Dupont op uitnodi ging van Eduard Verschueren vaste medewerker bij Multifilm. Tot zijn pensionering in 1974 is hij dat geble ven. Als scenarioschrijver en regisseur heeft Frans Dupont in de periode 1950-1974 vele films op zijn naam gebracht, waar van een aantal ook in het buitenland aandacht trok. Hiervan moeten ge noemd worden 'Uitzicht op de hemel' (onderscheiden in Edinburgh, Vene tië en Brussel), 'Portret van Frans Hals' (o.m. Golden Gate Award Prix in Mon tevideo) en 'Allegro Vivace' ('Razza d'oro' in Rome en van dezelfde stad een zilveren bokaal voor 'A Matter of Tolerance'). Frans Dupont had steeds belangstelling voor het opkomend talent. Vele jonge ren rekende hij graag tot zijn leerlin gen. Van een docentschap in de mon tage aan de Nederlandse Filmakademie heeft hij gedurende acht jaar veel werk gemaakt. Wij allen, vrienden en collega's, hadden hem graag na al deze jaren van activi teit wat rust en plezier gegund. Kort na zijn pensionering openbaarde zich een slepende kwaal, die hem het uit zicht op een verder onbezorgd leven volledig ontnam. Met Frans Dupont is een filmer heen gegaan, die vooral door boven reeds met name genoemde documentaires tot de vooraanstaanden van zijn gene ratie moet worden gerekend. Wim Gerdes

Historie Film- en Bioscoopbranche

Film | 1978 | | pagina 7