HOE SCHREIF IK DAT NAU? VERDUIVELD HET ROMANTISCH MECHANISME Op dinsdag 27 juni jl. vond de traditio nele vertoning plaats van de eind- examenfilms van de Nederlandse Fi!m- en Televisie Academie in Theater Kri- terion in Amsterdam Van 's morgens tien tot 's middags vier uur gingen in totaal zeven films over het doek. Op deze pagina een selectie van drie films. Nederland kreeg in 1901 een leerplicht wet. Dit hield in dat iedere Nederlander tenminste lager onderwijs diende te vol gen en taal en rekenen leerde. Toch zijn er ook in 19 78 nog duizenden volwasse nen die niet kunnen lezen en schrijven. Voor hen is er in de Ie Jan van der Hey- denstraat in Amsterdam de Dag- en avondschool voor volwassenen. Een film over analfabeten in Nederland. Wie zetten er tegenwoordig nog een kruisje? Een film van Harrie Hosman, camera: Paul Kramer, geluid en mixage: Victor Dekker. Een documentaire van 27 minuten, formaat 16 mm. Theodorus Emanuel Bons, hoogleraar in de psychologie; Ina, z'n tweede vrouw, twintig jaar jonger. Onmacht en jaloezie drijven hen tot een onverkwikkelijk spel, waarbij Theo 's zoon Gerard schandelijk wordt misbruikt. Scenario en regie: Martin Cohen, camera: Sjoerd Jansen, geluid en mixage: Lukas Boeke, produktie: Willem Geraerdts. Een speelfilm van 32 minuten, formaat 16 mm. Een film over het veranderen van de ker mis, het theater verdwijnt, verdrongen door meer kapitaalkrachtige attrakties. Scenario, regie en produktieSiska Mommenhoff, camera: Menno Kat, geluid: Guus Damave, mixage: Victor Dekker. Een documentaire van 20 iten, formaat lt

Historie Film- en Bioscoopbranche

Film | 1978 | | pagina 10