HOE SCHREIF IK DAT NAU?
VERDUIVELD
HET ROMANTISCH
MECHANISME
Op dinsdag 27 juni jl. vond de traditio
nele vertoning plaats van de eind-
examenfilms van de Nederlandse Fi!m-
en Televisie Academie in Theater Kri-
terion in Amsterdam
Van 's morgens tien tot 's middags vier
uur gingen in totaal zeven films over
het doek. Op deze pagina een selectie
van drie films.
Nederland kreeg in 1901 een leerplicht
wet. Dit hield in dat iedere Nederlander
tenminste lager onderwijs diende te vol
gen en taal en rekenen leerde. Toch zijn
er ook in 19 78 nog duizenden volwasse
nen die niet kunnen lezen en schrijven.
Voor hen is er in de Ie Jan van der Hey-
denstraat in Amsterdam de Dag- en
avondschool voor volwassenen. Een film
over analfabeten in Nederland. Wie zetten
er tegenwoordig nog een kruisje?
Een film van Harrie Hosman, camera:
Paul Kramer, geluid en mixage: Victor
Dekker. Een documentaire van 27
minuten, formaat 16 mm.
Theodorus Emanuel Bons, hoogleraar in
de psychologie; Ina, z'n tweede vrouw,
twintig jaar jonger.
Onmacht en jaloezie drijven hen tot een
onverkwikkelijk spel, waarbij Theo 's zoon
Gerard schandelijk wordt misbruikt.
Scenario en regie: Martin Cohen, camera:
Sjoerd Jansen, geluid en mixage: Lukas
Boeke, produktie: Willem Geraerdts. Een
speelfilm van 32 minuten, formaat
16 mm.
Een film over het veranderen van de ker
mis, het theater verdwijnt, verdrongen
door meer kapitaalkrachtige attrakties.
Scenario, regie en produktieSiska
Mommenhoff, camera: Menno Kat,
geluid: Guus Damave, mixage: Victor
Dekker. Een documentaire van 20
iten, formaat lt