HET VERLOREN PARADIJS CF CUPIDO FILMS CF Verrassende actie met Lee van Cleef Willeke van Ammelrooy steelt show in Belgische stijlkomedie WILLEKE VAN AMMELROOY Een verbluffende komedie vol suspense, humor en hoog oplaaiende hartstochten. Een film van HARRY KÜMEL HUGO VAN DEN BERGHE/BERT ANDREf Produktie Jacqueline Pierreux CF city AMSTERDAM ORANJE NASSAULAAN 53 TELEFOON 020 - 767841 UTRECHTS NIEUWSBLAD MAANDAG 29 MEI 1978 UTRECHT Het enige aardige van een bioscoop als City is riet feit, dal er doorgaans zo'n van wansmaak getuigende geweld-films worden vertoond, dat je aangenaam verrast bent, wanneer je bij een ver toning terecht komt die de bekende uitzondering op de regel betekent. Dat is deze week stellig het ge va] met The Ripp Off (voor een Handvol Diamanten), een wel degelijk geslaagde actiefilm, geproduceerd door Carlo Ponti en geregisseerd door Anthony M. Dawson. Niet zozeer de opzet van de film is verrassend, als wel de originele wen dingen in het scenario, de schets en invulling van de karakters, het spel van sommige acteurs en de fotogra fie, waaraan duidelijk meer talenten aandacht 15 besteed dan in de doorsnee actiefilm. Nu dus eens niet geweld om 't geweld, zo realistisch mogelijk in beeld gebracht, maar een spannende, uitgewerkte film met zo nu en dan aanzetten tot psy chologische verklaringen en ar tistieke pretenties. Iemand die b.v veel meer van z'n rol maakt dan anderen in vergelijk bare films is Lee van Cleef als een teruggetrokken levende specialist in het openen van brandkasten die nog een keer in actie komt om de zoon van een vroegere collega-boef uil de nood te helpen. Wanneer de kraak is gepleegd, ontstaat er een jacht op de diaman ten die filmisch gezien helaas weer vervalt in de bekende sjablonen van achtervolgingen schietpartijen en veel lijken. Maar daarvoor en ook nog wel tijdens de afwikkeling van de film zijn er momenten die duide lijk uitstijgen boven de grauwe mid delmaat. De manier, waarop de relatie tus sen de oude. goeie boef [y. Cleeft en zijn ex-collega's, waaronder een za lig scharrelende heler, wordt ge schetst is bijna ontroerend. Twee nog net geen oude mannen, pratend over vroeger, met een tekst en zo spelend, dat 't niet oppervlakkig of vals sentimenteel blijft Verder is aanwezig Karen Black (ook niet de eerste de besiej die eerst een dolle, lekker gekke creatie van een yoga bedrijvende studente neer zet, maar dan ineens in een snelle overgang ook al een boevin blijkt te zijn die op de diamanten uit is. Maar wederom zorgi een veras send werkende scenario vondst er voor, dat ook zij de diamanten niet in handen knjgt (wie dan wel zal ik u onthoudenl. Voorts is er, vooral wanneer de film zich naar buiten verplaatst, sprake van een sfeervolle fotografie die met de nodige zorg 't winterse New York registreert. En dan is er zowaar ook nog echte spanning, door de manier waarop Dawson b.v. de kraak zelf in beeld brengt, met een mengeling van licht effecten, gedetailleerde opnamen en ondersteund door functionele mu ziek werkend naar regelrechte suspense. Dat Dawson soms vervalt in al te bekende, grove schema's ligt vol gens mij dan ook niet zozeer aan zijn eigen mogelijkheden, maar meer aan het gegeven, waarmee hij moest werken. Het is een naam om te onthouden, zeker wanneer hij nog eens in een ander genre terecht komt. H d.W

Historie Film- en Bioscoopbranche

Film | 1978 | | pagina 3