HET
VERLOREN
PARADIJS
CF CUPIDO FILMS CF
Verrassende actie
met Lee van Cleef
Willeke van Ammelrooy steelt
show in Belgische stijlkomedie
WILLEKE VAN AMMELROOY
Een verbluffende komedie vol suspense,
humor en hoog oplaaiende hartstochten.
Een film van HARRY KÜMEL
HUGO VAN DEN BERGHE/BERT ANDREf
Produktie Jacqueline Pierreux CF
city
AMSTERDAM ORANJE NASSAULAAN 53 TELEFOON 020 - 767841
UTRECHTS NIEUWSBLAD
MAANDAG 29 MEI 1978
UTRECHT Het enige aardige
van een bioscoop als City is riet feit,
dal er doorgaans zo'n van
wansmaak getuigende geweld-films
worden vertoond, dat je aangenaam
verrast bent, wanneer je bij een ver
toning terecht komt die de bekende
uitzondering op de regel betekent.
Dat is deze week stellig het ge va]
met The Ripp Off (voor een Handvol
Diamanten), een wel degelijk
geslaagde actiefilm, geproduceerd
door Carlo Ponti en geregisseerd
door Anthony M. Dawson.
Niet zozeer de opzet van de film is
verrassend, als wel de originele wen
dingen in het scenario, de schets en
invulling van de karakters, het spel
van sommige acteurs en de fotogra
fie, waaraan duidelijk meer talenten
aandacht 15 besteed dan in de
doorsnee actiefilm. Nu dus eens niet
geweld om 't geweld, zo realistisch
mogelijk in beeld gebracht, maar
een spannende, uitgewerkte film
met zo nu en dan aanzetten tot psy
chologische verklaringen en ar
tistieke pretenties.
Iemand die b.v veel meer van z'n
rol maakt dan anderen in vergelijk
bare films is Lee van Cleef als een
teruggetrokken levende specialist in
het openen van brandkasten die nog
een keer in actie komt om de zoon
van een vroegere collega-boef uil de
nood te helpen.
Wanneer de kraak is gepleegd,
ontstaat er een jacht op de diaman
ten die filmisch gezien helaas weer
vervalt in de bekende sjablonen van
achtervolgingen schietpartijen en
veel lijken. Maar daarvoor en ook
nog wel tijdens de afwikkeling van
de film zijn er momenten die duide
lijk uitstijgen boven de grauwe mid
delmaat.
De manier, waarop de relatie tus
sen de oude. goeie boef [y. Cleeft en
zijn ex-collega's, waaronder een za
lig scharrelende heler, wordt ge
schetst is bijna ontroerend. Twee
nog net geen oude mannen, pratend
over vroeger, met een tekst en zo
spelend, dat 't niet oppervlakkig of
vals sentimenteel blijft
Verder is aanwezig Karen Black
(ook niet de eerste de besiej die eerst
een dolle, lekker gekke creatie van
een yoga bedrijvende studente neer
zet, maar dan ineens in een snelle
overgang ook al een boevin blijkt te
zijn die op de diamanten uit is.
Maar wederom zorgi een veras
send werkende scenario vondst er
voor, dat ook zij de diamanten niet
in handen knjgt (wie dan wel zal ik u
onthoudenl.
Voorts is er, vooral wanneer de
film zich naar buiten verplaatst,
sprake van een sfeervolle fotografie
die met de nodige zorg 't winterse
New York registreert.
En dan is er zowaar ook nog echte
spanning, door de manier waarop
Dawson b.v. de kraak zelf in beeld
brengt, met een mengeling van licht
effecten, gedetailleerde opnamen en
ondersteund door functionele mu
ziek werkend naar regelrechte
suspense.
Dat Dawson soms vervalt in al te
bekende, grove schema's ligt vol
gens mij dan ook niet zozeer aan zijn
eigen mogelijkheden, maar meer
aan het gegeven, waarmee hij moest
werken. Het is een naam om te
onthouden, zeker wanneer hij nog
eens in een ander genre terecht
komt. H d.W