BEKROONDE RECLAMEFILMS versterker achterwege zouden kunnen blijven. Dit maakt de zaak enige dui zenden guldens goedkoper. Uit het vorenstaande blijkt, dat veel afhangt van de kwaliteit van de be staande geluidsinstallatie. Wanneer men het Dolby-systeem wil aanschaf fen, dan worden door de leverancier ter plaatse de nodige metingen ver richt en daarvan hangt het af in hoe verre vernieuwingen moeten plaats vinden. Wij hopen dat met deze beknopte uit eenzetting, die later zal worden ge volgd door een meer technisch verhaal, de heersende onzekerheid zoveel mo gelijk te hebben weggenomen. Op de contactmiddag van 3 oktober jl. vond door Siemens onder grote belangstelling van bedrijfsgenoten een presentatie plaats van de Dolby- apparatuur. Geheel boven: de enkele CP-50 unit UUUUUUUÜUUU TTTT De beide optische geluidssporen zijn duidelijk zichtbaar. Het is de laatste jaren 'in' tegen de re clame aan te trappen, omdat dit com municatiemiddel een verwerpelijke uiting zou zijn, die alleen de commer cie dient. En commercie is besmet, nietwaar? Ons land telt al eeuwenlang lieden, ac tiegroepen en commissies, die anderen willen voorschrijven wat zij moeten doen of laten. Het zijn altijd kleine minderheden die door hun pressie gro te meerderheden hun wil wensen op te leggen. Nauwelijks waren wij af van de over- heidskeuring van films voor volwasse nen of er was wel een autoriteit, die meende dat deze of gene film niet oir- baar was en verboden moest worden. Er dienen zich ook kleine autoriteiten aan, die vinden, dat reclame voor snoep, alcohol en sigaretten verboden moet worden. Er zijn voorts andere lieden, die, zoals gezegd, alle reclame verwerpelijk vinden. Zij menen, dat het Nederlandse volk tegen zichzelf beschermd moet wor den en niet behoort te worden ver leid tot het kopen van wat dan ook. Zij beschouwen zich zelf als uitverko ren en de medemens te dom om voor zich zelf te beslissen. Maar de gevaarlijkste onder hen zijn die de reclame haten als medium dat in de bioscoop wordt gehanteerd. Want daardoor komt het publiek immers niet? Je kunt je afvragen of die stelling eerlijk en rechtvaardig is. De mens leest evenmin dagbladen en periodie ken om der wille van de advertenties, maar die blijven vaak buiten schot. Dat dit stelling nemen tegen reclame in het algemeen en bioscoopreclame in het bijzonder kant noch wal raakt is het vorig jaar al bewezen, toen bleek, dat voor de in een der City Theaters te Amsterdam gegeven reeks van voor stellingen van bekroonde reclamefilms, toegankelijk tegen hoge entreeprijzen, een geweldige belangstelling bestond bij het publiek. Scholen organiseerden zelfs excursies. Langdurige prolongatie zou mogelijk zijn geweest, maar de Sawa-filmreel was niet langer dan een week beschik baar. Men had het er dus voor over om dik te betalen teneinde goede reclame te mogen aanschouwen! Dat ook de mensen uit het vak dit zo zien en de bioscoop- of T.V.-reclame op hun werkelijke waarde weten te schatten bleek uit de opnieuw toege nomen belangstelling van opdrachtge vers en de reclamebureaus die voor hen werken. Niet minder dan ruim 600 (vorig jaar ruim 500) van hen bezoch- vervolg op pagina 6

Historie Film- en Bioscoopbranche

Film | 1978 | | pagina 11