VAN STOMME FILM NAAR DOLBY-STEREO DEEL2 HOE WERKT HET DOLBY-SYSTEEM Het eerste deel is verschenen in FILM 6 van 16 maart j.1. Voor het maken van de uiteindelijke twee stereo-sporen, zou het optellen van de ruis van al die sporen onaan vaardbare vormen aannemen. Reden temeer om in elk kanaal Dolby toe te passen. Wat we dus ook in de bioscoop willen, is een breder frequentiegebied en een grotere dynamiek. Onder dynamiek verstaat men de verhouding tussen sterkste en zwakste passages. Grote ge luidssterkten zijn met moderne luid sprekersystemen en versterkers geen probleem meer, maar om zeer zwakke passages natuurgetrouw te kunnen weergeven, moeten ze een flink stuk boven het ruisniveau uitsteken. En of dat al niet genoeg is, betekent verbre ding van het frequentiegebied ook toe name van de ruis. Een complete Dolby-installatie betekent: a) De ruistoename door het gebruik van twee gehalveerde optische ste reo-sporen wordt gecompenseerd. b) De ruis die ontstaat door uitbreiding van het frequentiespectrum tot 12.000 Hz wordt gecompenseerd, en c) De lang niet altijd gunstige akoes tische eigenschappen van de bios coopzaal kunnen van geval tot geval langs elektronische weg worden ge corrigeerd. Vanzelfsprekend is de apparatuur ook geheel ingesteld op de tendens van au tomatisering en afstandbediening in bioscopen. Uit het voorafgaande is duidelijk ge worden, dat Dolby of Dolby Stereo geen effecten beoogt, en er bestaat ook niet zoiets als 'Dolby sound'. Het enige streven is natuurgetrouwe weer gave, onverschillig of het nu de huis kamer, de studio of de bioscoop betreft en ook onverschillig of het nu om één, twee, vier of meer geluidssporen gaat. Het Dolby-systeem is een proces, dat bij opname en weergave wordt gebruikt, maar waarvan in het uiteindelijke ge luid niets meer hoorbaar is, behalve de betere kwaliteit. Ray Dolby ging er bij de ontwikkeling van zijn ruisonderdrukkingssysteem vanuit, dat ruis, welke bijna altijd met een constant niveau aanwezig is, aan- zienelijk minder opvalt bij luide passa ges van muziek. Dit verschijnsel noemt men het maskeringseffect. Voorts valt ruis bij hogere frequenties meer op dan bij lagere. Zoals we gezien hebben is het magnetisch of optisch spoor de belang rijkste ruisbron in de hele geluidsketen. Wat het Dolby-systeem nu doet, is het volgende: bij opname 'kijkt' het sys teem naar de sterkte en de frequentie van het signaal. Daalt het signaal tot een bepaald niveau (het Dolby-niveau), dan worden de signalen extra versterkt In de Dolby-laboratoria in Londen worden met behulp van de moderne visuele methodes de printen samengesteld door nijvere dames. Een groot deel van het verdere produktieproces wordt ge vuld met het testen en controleren van de verschillende units. Uiteindelijk vindt de laatse controle plaats met behulp van een geavanceerde computer, waarbij alle functies afgecheckt worden.

Historie Film- en Bioscoopbranche

Film | 1979 | | pagina 8