VAN STOMME FILM NAAR DOLBY-STEREO
DEEL2
HOE WERKT HET
DOLBY-SYSTEEM
Het eerste deel is verschenen in FILM 6 van 16 maart j.1.
Voor het maken van de uiteindelijke
twee stereo-sporen, zou het optellen
van de ruis van al die sporen onaan
vaardbare vormen aannemen. Reden
temeer om in elk kanaal Dolby toe te
passen.
Wat we dus ook in de bioscoop willen,
is een breder frequentiegebied en een
grotere dynamiek. Onder dynamiek
verstaat men de verhouding tussen
sterkste en zwakste passages. Grote ge
luidssterkten zijn met moderne luid
sprekersystemen en versterkers geen
probleem meer, maar om zeer zwakke
passages natuurgetrouw te kunnen
weergeven, moeten ze een flink stuk
boven het ruisniveau uitsteken. En of
dat al niet genoeg is, betekent verbre
ding van het frequentiegebied ook toe
name van de ruis. Een complete
Dolby-installatie betekent:
a) De ruistoename door het gebruik
van twee gehalveerde optische ste
reo-sporen wordt gecompenseerd.
b) De ruis die ontstaat door uitbreiding
van het frequentiespectrum tot
12.000 Hz wordt gecompenseerd,
en
c) De lang niet altijd gunstige akoes
tische eigenschappen van de bios
coopzaal kunnen van geval tot geval
langs elektronische weg worden ge
corrigeerd.
Vanzelfsprekend is de apparatuur ook
geheel ingesteld op de tendens van au
tomatisering en afstandbediening in
bioscopen.
Uit het voorafgaande is duidelijk ge
worden, dat Dolby of Dolby Stereo
geen effecten beoogt, en er bestaat
ook niet zoiets als 'Dolby sound'. Het
enige streven is natuurgetrouwe weer
gave, onverschillig of het nu de huis
kamer, de studio of de bioscoop betreft
en ook onverschillig of het nu om één,
twee, vier of meer geluidssporen gaat.
Het Dolby-systeem is een proces, dat
bij opname en weergave wordt gebruikt,
maar waarvan in het uiteindelijke ge
luid niets meer hoorbaar is, behalve de
betere kwaliteit.
Ray Dolby ging er bij de ontwikkeling
van zijn ruisonderdrukkingssysteem
vanuit, dat ruis, welke bijna altijd met
een constant niveau aanwezig is, aan-
zienelijk minder opvalt bij luide passa
ges van muziek. Dit verschijnsel noemt
men het maskeringseffect. Voorts valt
ruis bij hogere frequenties meer op dan
bij lagere. Zoals we gezien hebben is het
magnetisch of optisch spoor de belang
rijkste ruisbron in de hele geluidsketen.
Wat het Dolby-systeem nu doet, is het
volgende: bij opname 'kijkt' het sys
teem naar de sterkte en de frequentie
van het signaal. Daalt het signaal tot
een bepaald niveau (het Dolby-niveau),
dan worden de signalen extra versterkt
In de Dolby-laboratoria in Londen worden met behulp van
de moderne visuele methodes de printen samengesteld door
nijvere dames.
Een groot deel van het verdere produktieproces wordt ge
vuld met het testen en controleren van de verschillende
units.
Uiteindelijk vindt de laatse controle plaats met behulp van
een geavanceerde computer, waarbij alle functies afgecheckt
worden.