LUHLF EEN BEGRIP (2)
VROEGER
In een vorig artikel gingen wij reeds in op de ontstaansgeschiedenis
van de Firma Luhlf die in de bioscoopwereld vooral bekendheid
heeft verworven door het ontwerpen van bioscoopgevelreclames voor
alle genres films.
De reusachtige vlucht die de bioscoopgevelreclame heeft doorge
maakt werd ook duidelijk geïllustreerd in het vorige artikel.
Tegenwoordig maakt de afdeling bioscoopreclame nog maar een
klein, maar zeker niet onaanzienlijk aandeel uit van het totale pakket
van werkzaamheden dat door Luhlf en de zijnen wordt uitgevoerd.
In vergelijking met de eerste dagen van deze nieuwe reclameuiting is
er wel het een en ander veranderd.
VERANDERDE TIJDEN
Vroeger was het een bijzonder zware
opgave voor de mannen van Luhlf om
alles op tijd gereed te hebben. Donder-
dagsmiddags begonnen ze dan bij
Tuschinski achter op het toneel te
schilderen en zorgden dat de borden
voor de volgende avond af kwamen.
Om een uur of zeven waren ze dan
klaar en dan was het doordraven naar
de Roxy en even een bord in de hal
maken. Om elf uur 's avonds stonden
ze dan in de Corso en zo gingen ze
maar door tot de volgende avond aan
toe. Dat was allemaal in de tijd toen
men nog niet kon beschikken over een
eigen atelier. Later werd het allemaal
iets eenvoudiger en kon men de zaak
beter plannen. De 'koppen' waren
vroeger de specialiteit van Luhlf per
soonlijk. De produktie kon wel op
lopen tot zo'n negen of tien koppen
op een dag. De medewerkers zorgden
dan voor de omlijstende tekst. OVer
het algemeen werden ze geheel vrij
gelaten door de opdrachtgevers, soms
ook kwam een directie precies vertel
len hoe ze het hebben wilde.
Jan Luhlf op z'n kantoorverdieping
Bovenstaande romantische tijden zijn
lang vervlogen. Tegenwoordig moet al
les goed en lang van te voren gepland
worden. Mensen en materiaal zijn bij
zonder kostbaar en iedere minuut
moet efficiënt besteed worden. Dat
was dan ook een van de belangrijkste
overwegingen voor Luhlf om uit 'zijn'
Jordaan weg te trekken. Het huidige
verkeer maakte het hem onmogelijk
om nog langer zo gespreid over de stad
zijn werkzaamheden uit te oefenen.
Toch wel enigszins met bloedend hart
nam het bedrijf afscheid van de nostal
gische pandjes in het hartje van oud
Amsterdam en trok naar het uitste
kend bereikbare industriegebied Slo-
terdijk.
Een overzicht van de 'bioscoopafdeling',
waar het kleine teken- en schilderwerk
wordt gedaan