LUHLF EEN BEGRIP (2) VROEGER In een vorig artikel gingen wij reeds in op de ontstaansgeschiedenis van de Firma Luhlf die in de bioscoopwereld vooral bekendheid heeft verworven door het ontwerpen van bioscoopgevelreclames voor alle genres films. De reusachtige vlucht die de bioscoopgevelreclame heeft doorge maakt werd ook duidelijk geïllustreerd in het vorige artikel. Tegenwoordig maakt de afdeling bioscoopreclame nog maar een klein, maar zeker niet onaanzienlijk aandeel uit van het totale pakket van werkzaamheden dat door Luhlf en de zijnen wordt uitgevoerd. In vergelijking met de eerste dagen van deze nieuwe reclameuiting is er wel het een en ander veranderd. VERANDERDE TIJDEN Vroeger was het een bijzonder zware opgave voor de mannen van Luhlf om alles op tijd gereed te hebben. Donder- dagsmiddags begonnen ze dan bij Tuschinski achter op het toneel te schilderen en zorgden dat de borden voor de volgende avond af kwamen. Om een uur of zeven waren ze dan klaar en dan was het doordraven naar de Roxy en even een bord in de hal maken. Om elf uur 's avonds stonden ze dan in de Corso en zo gingen ze maar door tot de volgende avond aan toe. Dat was allemaal in de tijd toen men nog niet kon beschikken over een eigen atelier. Later werd het allemaal iets eenvoudiger en kon men de zaak beter plannen. De 'koppen' waren vroeger de specialiteit van Luhlf per soonlijk. De produktie kon wel op lopen tot zo'n negen of tien koppen op een dag. De medewerkers zorgden dan voor de omlijstende tekst. OVer het algemeen werden ze geheel vrij gelaten door de opdrachtgevers, soms ook kwam een directie precies vertel len hoe ze het hebben wilde. Jan Luhlf op z'n kantoorverdieping Bovenstaande romantische tijden zijn lang vervlogen. Tegenwoordig moet al les goed en lang van te voren gepland worden. Mensen en materiaal zijn bij zonder kostbaar en iedere minuut moet efficiënt besteed worden. Dat was dan ook een van de belangrijkste overwegingen voor Luhlf om uit 'zijn' Jordaan weg te trekken. Het huidige verkeer maakte het hem onmogelijk om nog langer zo gespreid over de stad zijn werkzaamheden uit te oefenen. Toch wel enigszins met bloedend hart nam het bedrijf afscheid van de nostal gische pandjes in het hartje van oud Amsterdam en trok naar het uitste kend bereikbare industriegebied Slo- terdijk. Een overzicht van de 'bioscoopafdeling', waar het kleine teken- en schilderwerk wordt gedaan

Historie Film- en Bioscoopbranche

Film | 1979 | | pagina 8