in d!!t FILMPIRATERIJ cft Tweewekelijkse uitgave van de Nederlandse Bioscoopbond nummer 5 13 maart 1981 Redactie en administratie: Postbus 5048 1007 AA Amsterdam Tel: 020- 79 92 61 Hoofdredac teur: J.Th. van Taalingen Eindredacteur: Bart Eldering Advertenties: Drukkerij Poortpers b.v. Torensteeg 3, 1012 TH Amsterdam Tel: 020-23 14 85 Filmpiraterij pagina 1 Techniek pagina 2 Produktie pagina 3 Nieuwe bioscopen pagina 4-5 Bondsnieuws pagina 6-7 Premières pagina 8 De laatste tijd wordt het film- en bioscoopbedrijf in toenemende mate geplaatst voor de problematiek van het onrechtmatig gebruik van bioscoopfilms. Het betreft hier een inbreuk op het auteursrecht, zoals dit voor ons land is geregeld in de Auteurswet. Een dergelijke inbreuk wordt bestempeld als piraterij. De piraterij is voor de filmsector stellig geen onbekend verschijnsel. Ook vroeger werden films op illegale wijze geëxploiteerd, doch zulks gebeurde op relatief geringe schaal. De kans dat men bij het geven van clandestiene filmvoorstellingen met toepassing van traditionele projectiemethoden tegen de lamp loopt, is tamelijk groot. De econo mische voordelen van een dergelijke clandestiene exploitatie zijn bovendien van beperkte aard. De situatie is evenwel drastisch veranderd met de ontwikkeling van nieuwe technieken. Dit verschijnsel is geenszins beperkt tot het film- terrein. De ellende van de witte grammofoonplaten, waarmede de bonafide platenindustrie wordt geconfronteerd, is welbekend. De filmindustrie, hier en elders in de wereld, heeft te maken gekregen met de illegale handel in videofilms. Door de betrekkelijke simpele reproduktiemethoden kan dit euvel gemakkelijk grote vormen aan nemen en wordt de bestrijding ervan een gecompliceerde en tijdro vende zaak. De kabeltelevisie blijkt een nieuwe bron van inspiratie voor onze piraten te zijn. Het illegale gebruik hier van de kabel heeft nationaal en internationaal de aandacht getrokken. En ook nu weer is het voorshands de bioscoopfilm die als hét programma van de illegale zenders wordt misbruikt. Het is te begrijpen, dat onze bedrijfsgeno- ten deze onrechtmatige uitzending van films, waaronder gloed nieuwe, als een hoogst ernstige aantasting van hun exploitatierechten beschouwen. Dit klemt te meer, daar de kabeltelevisie een groot pu bliek bestrijkt, waardoor de effecten nog veel sterker en directer zijn dan bij de verkoop over de toonbank van videobanden voor particu lier gebruik. Bij voortzetting en uitbreiding van deze jongste vorm van piraterij want waar is de grens van wat men zich durft te per mitteren? wordt de basis van het filmauteursrecht, inclusief het muziekauteursrecht, ondermijnd en daarmede onze bedrijven en de werkgelegenheid die zij bieden, in gevaar gebracht. Er dreigt dan gevaar niet alleen in economisch opzicht, doch ook cul tureel. Wij denken in het bijzonder aan de toch al moeilijke positie van de nationale film. De Amerikaanse filmmaatschappijen, verenigd in de Motion Picture Export Association, hebben in kort geding een uitspraak gevraagd, hierop neerkomende, dat de kabeltelevisie (in casu het Amsterdamse kabelnet) onrechtmatig handelt door niet te verhinderen, dat piraten door middel van dit net inbreuk plegen op haar auteursrechten. De vice-president van de Amsterdamse rechtbank heeft de eis op ons in ziens niet relevante gronden in kort geding afgewezen door welke uitspraak de problematiek van de bestrijding van deze illegale praktij ken in eerste instantie geheel is verlegd naar de bevoegde opsporings ambtenaren. Het is opvallend, dat de kabelpiraterij door menigeen als een avon tuurlijke en spannende onderneming van een aantal vrijbuiters wordt beschouwd. Sommigen zien in deze illegale zendactiviteiten een middel om het omroepbeleid in ons land open té gooien. Welke motieven van principiële, commerciële, avontuurlijke of andere aard de kabelpiraten ook mogen hebben, door het bewust onrecht matig uitzenden van bioscoopfilms blijken zij in plaats van aardige FILM ISSN 0166-1477 NEDERLANDSE BIOSCOOPBOND Hij de voorplaat: Het nieuwe gezicht van Cinema International in Amsterdam

Historie Film- en Bioscoopbranche

Film | 1981 | | pagina 3