IN MEMORIAM ROLF THEILE
die als journaliste voor het Amerikaanse maandblad Sunset
Magazine werkt. Een type dat niet met haar gevoelens te
koop loopt. Zij personifieert de gedegen, eerlijke en inte
gere emigrant die nog graag op haar vroegere basis terug
komt.
De familie Ekker moet, net als Walter Cronkite, anderhalf
eeuw terug om zijn Nederlandse wortels te vinden. De voor
vader van Arthur Ekker, die Gerrit Jan heette, leefde in het
slaperige Zuiderzeestadje Vollenhove, toen hij zich tot de
Mormonengodsdienst bekeerde en met zijn hele familie de
grote oversteek waagde. Ze streken neer in Salt Lake City
en kregen vele nakomelingen. De Ekkers zijn altijd in de
staat Utah blijven wonen en op het ogenblik bestaat de fa
milie uit een paar honderd leden, die eens in de drie jaar een
reünie houden. In de zomermaanden leidt Arthur Ekker
excursies voor toeristen door een woest natuurgebied dat de
'Outlaw trail' wordt genoemd. Die excursies kregen vooral
bekendheid doordat Robert Redford erover schreef in de
National Geographic.
Een heel ander geval is Bill Dotter. Hij werkt als piloot voor
een luchtvaarmaatschappij en hij is een van die moderne
Amerikanen die gegrepen werd door de cultuur van de oude
wereld. Twaalf jaar geleden ontdekte hij in een boek bouw
tekeningen van een oud Nederlands zeilschip, van het type
Mayflower, waarmee de Pilgrimfathers in 1622 naar Ameri
ka voeren. Sindsdien is het een obsessie voor hem gewor
den. In 1970 begon hij eerst met het bouwen van een
schaalmodel van het schip 'De Rode Leeuw' dat oorspron
kelijk in 1597 in Amsterdam op stapel werd gezet. Het am
bitieuze plan om een zeewaardig model te bouwen op halve
grootte van het origineel, kreeg gestalte toen Dotter zijn
eerste 3000 dollar bij elkaar had gespaard en een scheeps
bouwer in Wisconsin opdracht kon geven om eraan te begin
nen. Het schip is nu bijna klaar en het is Dotters bedoeling
om 'De Rode Leeuw' in de zomer van dit jaar naar Neder
land over te varen.
Bill Dotter komt naar voren als de doordouwer bij uitstek.
Een karaktertrek die Amerikanen en Nederlanders gemeen
schappelijk hebben.
De befaamde acteur Gustav Fröhlich
vierde 21 maart zijn 80ste verjaardag.
Fröhlich heeft meer dan 100 hoofdrol
len gespeeld in evenzovele films. Zijn
carrière begon in 1926 met 'Metropo
lis'. Daarnaast heett hij ook meermalen
het regieschap op zien genomen en is
een groot aantal scenario's van zijn
hand gekomen.
Film Polski heeft Wajda's Man van
IJzer trachten terug te trekken uit de
Oscar Competitie.
Echter, het Bestuur van de Academy
of Motion Picture Arts Sciences
heeft unaniem besloten dit niet te zul
len accepteren. De film, eerder al win
naar van de Gouden Palm in Cannes,
blijft één van de kanshebbers voor de
Oscar voor de beste buitenlandse film.
Overigens is dit Poolse verzoek uniek
in zijn soort. Nooit nog in de geschie
denis van de Oscars werd een dergelijk
verzoek tot terugtrekken gedaan.
Serieuze pogingen worden ook door
dirigent/componist William DeFotin
in het werk gesteld om de 12 1/2 mi
nuten durende film 'Regen' van Joris
Ivens (1929) te achterhalen. Er be
staan nog wel versies van, maar het
gaat DeFotin in dit geval in het bijzon
der om een exemplaar voorzien van de
originele muziek van Hannes Eisler.
tot nu toe echter zijn deze pogingen
vergeefs gebleken.
Jack Valenti, voorzitter van de Motion
Picture Association of America, heeft
gezegd dat hij vooralsnog niet bang is
voor overheidspogingen tot het instel
len van beperkende maatregelen, die
de vrijheid van de individuele filmma
ker zouden kunnen belemmeren.
Valenti deed deze uitspraak naar aan
leiding van recente opmerkingen van
President Reagan over zijn afkeer van
het vertonen van naakt, uitgesproken
sex en profaniteit in de hedendaagse
film. De President zou er naar zijn zeg
gen totaal geen bezwaar tegen hebben
als de dagen van Will Hays, de eertijds
zo gevreesde censor, weer zouden te
rugkeren.
Het zevende Internationale Festival
van de Humoristische Film in Cham-
rousse (Frankrijk) vond plaats van 15
tot 20 maart. In het officieel geselec
teerde programma was ook opgeno
men Dimitri Frenkel Frank's 'Hoge
hakken, echte liefde'.
Frans-Amerikaanse samenwerking:
Gaumont en Columbia hebben op fif-
ty-fifty basis Triumph Films in het le
en geroepen. Dit bedrijf zal zich gaan
bezighouden met de uitbreng van Eu
ropese films in Amerika. Als eerste al
werd de Duitse film 'Das Boot' in New
York op het programma genomen.
Ook zijn er plannen om de nieuwe film
van Wajda, die in Frankrijk zal worden
gemaakt 'Danton et Robespierre' naar
de VS te halen.
Per jaar zullen twaalf buitenlandse
films door Triumph in Amerika wor
den uitgebracht. De selectie daarvan
vindt door Gaumont en Columbia in
gezamelijk overleg plaats.
Het succes dat de gerestaureerde versie
van Abel Gance's 'Napoleon' (uit
1926) zowel in Engeland als Amerika
heeft gehad, heeft ertoe geleid dat nog
andere klassiekers uit de tijd van de
stomme film weer van de plank zijn ge
haald. In oktober werd het London
Film Festival King Vidor's 'The crowd'
(1925) vertoond, compleet met een
volledig orkest en in november volgde
het Chicago Film Festival dit voor
beeld. Tijdens de gala-opening werd
toen 'Peter Pan' uit 1924 vertoond.
Zojuist is bekend geworden dat de 4
uur durende Amerikaanse versie van
'Napoleon' van Abel Gance ook in ons
land te zien zal zijn en wel op 4, 5 en 6
juni a.s. in het kader van het Holland
Festival. De vertoningen vinden plaats
in het Casino in Den Bosch en worden
begeleid door het Brabants Orkest
o.l.v. K.M. Coppola (de vader van
Francis Ford Coppola).
Op 8 maart jl. is op 79-jarige leeftijd
Rolf Theile overleden. Theile was een
bekende persoonlijkheid in de theater
organisaties in de Bondsrepubliek. Hij
heeft een groot aantal bioscopen ge
sticht, o.a. in Frankfurt, Wiesbaden,
Karlsruhe, Stuttgart, Mannheim en
Darmstadt.
Als voorzitter van het Zentralverband
Deutscher Filmtheater was hij ook
meerdere malen voorzitter van de Spit-
zenorganisation der Filmwirtschaft
(SPIO) en vice-voorzitter van de inter
nationale organisatie U.I.E.C.
Onder grote nationale en internationa
le belangstelling is hij op 12 maart in
Frankfurt begraven.