De derde opmerkelijke première
was 'De Amerikaanse Droom',
waarvan in deze kolommen reeds
uitvoerig melding gemaakt is.
Op 1 april jl. woonden een groot
aantal hoogwaardigheidsbekle
ders deze eerste vertoning bij,
waaronder op onze foto minister
president Van Agt, die regisseur
George Sluizer complimenteert
en achter hem minister Terlouw
van Economische Zaken in ge
sprek met hoek Dikker, die de
muziek bij de film verzorgde.
'DROMEN'WORDEN
WERKELIJKHEID
In het kader van de Nederlandse Film
dagen van 23 - 29 september 1982 in
Utrecht wordt een scenario wedstrijd
georganiseerd voor de jeugd tot en met
18 jaar.
Het thema van de scenariowedstrijd is
'Dromen'.
Een jury bestaande uit Karst van der
Meulen, regisseur, Hans Klap, directeur
Filmacademie, Max van Praag, filmdis
tributeur City en Peter Kanters, Public
Relations Cinecentrum, zal vijf scena
rio's van maximaal 2 minuten uitkie
zen die voor verfilming in aanmerking
komen.
De verfilming, onder regie van degene
die het scenario heeft geschreven,
vindt plaats tusen 10-15 juni 1982 met
een echte filmploeg van de Filmaca
demie.
De volgende vijf bekende regisseurs:
Karst van der Meulen, Guido Pieters,
Fons Rademakers, Paul Verhoeven en
Wim Verstappen, zullen de jonge regis
seurs op de set ondersteunen.
De scenariowedstrijd sluit op 15 mei
1982. Het ligt in de bedoeling de films
na de première tijdens de Filmdagen in
Utrecht voor een grote Nederlandse
film als voorfilm te laten draaien.
De spelregels met voorbeeld scenario
kunt u opvragen bij Cinecentrum,
Peter Kanters, postbus 508, 1200 AM
Hilversum of telefonisch 035-13851.
Als het waar is dat in Nederland alles
altijd iets later gebeurd, kunnen de
bioscoopexploitanten de toekomst
weer met meer vertrouwen tegemoet
zien.
In Frankrijk bijvoorbeeld zijn in 1981
ongeveer 8 procent meer toegangskaar-
ten verkocht dan in het jaar daarvoor.
Dit leverde een totaal aantal bezoekers
op van 187 miljoen.
Serge Siritzky, voorzitter van de Fran
se organisatie van bioscoopexploitan
ten meent dat deze groei voornamelijk
te danken is aan de investeringen die
de laatste tien jaar hebben plaatsgevon
den ter verbetering van het bioscoop
park en meer in het bijzonder door de
verbouwingen van solotheaters tot
complexen. Daarnaast is ook van in
vloed geweest het gedeeltelijk loslaten
van een prijsbeschikking door de rege
ring.
Ook uit Italië komen optimistische be
richten. Marktonderzoeker Sandro Fer-
rau heeft een uitvoerige analyse gepu
bliceerd voor de Italiaanse organisatie'
van exploitanten. Tot oktober 1981
verliepen de cijters ongeveer volgens de
lijn van het jaar daarvoor in dezelfde
periode. Daarna ontstond er een sterke
groei aan bezoek. Door Ferrau de 'ok
tober revolutie' genoemd, die nog
steeds voortduurt.
Gedurende de laatste maanden brach
ten 162 films tezamen ruim 12 miljoen
gulden op. In 1980 was dat nog 9 1/2
miljoen gulden en toen werden er 198
films vertoond. Een stijging derhalve
van 27.6 procent. Rekening houdend
met een inflatiecorrectie toont de ana
lyse een reële stijging aan van 14 pro
cent.
Ferrau schrijft deze spectaculaire groei
onder andere toe aan een grotere hoe
veelheid Italiaanse films gedurende de
laatste zes maanden. 52.5 procent van
het publiek bracht een bezoek aan de
'eigen' films tegen 50.7 procent in
1980. Als tweede trekker kwamen de
Amerikaanse films uit de bus. Hiernaar
keek 30.8 procent, waarmee deze cate
gorie 7.9 procent moest inleveren (was
in 1980 nog 38.7 procent).
De Zweede regering overweegt belas
tingen te gaan heffen op de verhuur
van video- en geluidscassettes. De in
komsten daarvan kunnen dan ten goe
de komen aan de Zweedse filmindus
trie. Op geluidscasettes zou dit jaar
lijks een bedrag kunnen opleveren van
20 miljoen gulden. 20 tot 25 procent
daarvan wordt dan ter beschikking ge
steld van het Zweedse Filminstituut.
Op dit moment ontvangt dit Instituut
ongeveer 27 miljoen gulden. Tweeder
de van dit bedrag komt uit een belas
tingheffing van 10 procent op bio
scoopkaartjes. De rest wordt direct
door de overheid gefourneerd.