Selectie Franse en Italiaanse Kwaliteitsprijzen 1983 Medio december jl. heeft de selectie plaatsgevonden voor de Franse en Italiaanse Kwaliteitsprijzen 1983. De selectiecommissie bestond uit: de heer H. Beerekamp, filmcriticus N.R.C.; de heer J. Vrijman, regis seur/producent/auteur; de heer M. van Praag, directeur Euro-centra- film en als adviseurs: de heer G. Portrat, Cultureel Atta ché van de Franse Ambassade en mevrouw M.T. Reyne-Bussachine van het Italiaans Cultureel Insti tuut. Voor Frankrijk zijn geselecteerd: 'Een fotograaf filmt Amsterdam' van Ed van der Elsken; 'Ger Meinema' van Jeroen Visser; 'Nog eens' van Hans Nassenstein; 'Haast een hand' van Jacques Over toom, Peter Sweenen en Gerrit van Dijk; 'Oh what a knight' van Paul Dries- sen; 'Wat is er met de stad' van Jan Vrij man; 'Vieze varkens worden niet vet' van Willem van Schaaijk. Voor Italië zijn geselecteerd: 'Het reservaat' van Marijn Maris; 'Oh what a knight' van Paul Dries- sen; 'Haast een hand' van Jacques Over toom, Peter Sweenen en Gerrit van Dijk. Juryrapport: De jury, ingesteld door de Werk groep Franse en Italiaanse Filmprij zen, heeft kennis genomen van de inzending in 1982 van 21 produk- ties van 60 minuten of korter. Ver geleken met het aantal in het voor afgaande jaar is dit een achteruit gang van ruim dertig procent. De juryleden zijn enigszins verwon derd over dit verschijnsel, aangezien het hun indruk is dat de korte Ne derlandse film in het afgelopen jaar zeker niet in kwaliteit en kwanti teit achteruitgegaan is. Om voor de Werkgroep niet duidelijke redenen, besluiten steeds meer producenten om hun films niet in te zenden; in een aantal duidelijke gevallen heeft de jury daarom niet kunnen oorde len over een zeker in de termen voor de selectie vallende film. Het verdient naar onze mening de moeite om de selectie in een vol gend jaar mogelijk te doen samen- vllen met de Nederlandse Filmda gen, waar wel een min of meer com pleet overzicht van de jaarproduk- tie te verkrijgen valt. Het is ook denkbaar dat na afloop van de Filmdagen producenten van een aantal bijzondere films benaderd worden door de Werkgroep met een gericht verzoek om de betreffende films in te zenden. Bij de selectie van 1982 heeft de jury zich laten leiden door normen van kwaliteit en van geschiktheid voor inzending naar respectievelijk Frankrijk en Italië, waarbij vertaal problemen en de speelduur van een film een rol spelen. Gehoord het advies van vertegen woordigers van respectievelijk de Franse en de Italiaanse ambassade, besluit de jury de volgende films te selecteren. Voor Frankrijk: 'Een fotograaf filmt Amsterdam' van Ed van de Elsken: Unaniem als uiterst amusant ervaren blik op Amsterdam als extravagant we reldcentrum, die zich goed laat exporteren. De maker is inderdaad meer fotograaf dan filmer in zijn pogingen om met de camera 'inte ressante' voorbijgangers te versie ren. 'Ger Meinema' van Jeroen Visser: Naar de unanieme mening van jury leden en adviseurs een voortreffelij ke poging om een kunstenaar de schilder Ger Meinema in heldere termen over zijn eigen werk te laten vertellen. Het lumineuze camera werk van Goert Giltay maakt deze film tot een bijzondere kijkervaring. 'Nog eens' van Hans Nassenstein: Navrant toekomstbeeld in een door fraaie vondsten verluchtigde anima tiefilm, die eerder al met het Gou den Kalf voor de beste korte film bekroond werd. De ambachtelijke doortimmerdheid van de film frap peert. 'Haast een hand' van Gerrit van Dijk, Jacques Overtoom en Peter Sweenen: Ondanks de belangrijke functie van de spanning tussen taai en melancholieke tekst over de za ken des levens- en beeld, een toch ook voor het buitenland interessan te toepassing van nieuwe tekenfilm- tchnieken als antwoord van de cine ma op de nieuwe videotechnieken. 'Oh what a knight' van Paul Dries- sen: Vermakelijke mini-ridderro man die de goede naam van de Ne derlandse animatiefilm bevestigt. 'Vieze varkens worden niet vet' van Willem van Schaaijk: Schokkende en provocerende beelden uit een varkensfokkerij en een abattoir groeien naarmate de film vordert en meer weerzin wekt uit tot een bijna visionaire allegorie, met een grote formele zeggingskracht. Voor Italië: 'Het reservaat' van Marijn Maris: Experimentele film, die gebruik maakt van voyeuristische motieven en bij elke kijker eigen reacties en associaties oproept. De meningen over deze film zijn onder de juryle den verdeeld, maar de film vertoont genoeg belofte om een kans te ver dienen. 'Oh what a knight' van Paul Dries- sen. 'Haast een hand' van Gerrit van Dijk, Jacques Overtoom en Peter Sweenen. De jury hecht er voorts aan mee te delen dat de regisseur van 'Wat is er met de stad' niet aan de beraadsla gingen over zijn film deelgenomen heeft. Italiaanse kwaliteitsprijs Zojuist is bekend geworden dat de Italiaanse Kwaliteitsprijs 1979 (pro- duktiejaar 1978) is toegekend aan de volgende films: 'Life Death' - producent: Frans Rasker - regisseurs: Joost Roelofsz, Rogier Proper, Delphine de Pury. 'Ballet, waarvoor dient dat?' - pro ducent: Rolf Orthel - regisseur: Dig- na Sinke. 'Schrijvertjes' - producent: Frans Rasker - regisseur: Ab van leperen. 'De verleiding' - producent: The Movies Film Productions B.V. - re gisseur: Ben Verbong. 'Het tuinfeest'- producent- Rolf Or thel - regisseur: Trudy van Keulen. De prijs bestaat uit een bedrag van Lire 5.500.000,-.

Historie Film- en Bioscoopbranche

Film | 1983 | | pagina 7