Selectie Franse en Italiaanse
Kwaliteitsprijzen 1983
Medio december jl. heeft de selectie
plaatsgevonden voor de Franse en
Italiaanse Kwaliteitsprijzen 1983.
De selectiecommissie bestond uit:
de heer H. Beerekamp, filmcriticus
N.R.C.; de heer J. Vrijman, regis
seur/producent/auteur; de heer M.
van Praag, directeur Euro-centra-
film en als adviseurs:
de heer G. Portrat, Cultureel Atta
ché van de Franse Ambassade en
mevrouw M.T. Reyne-Bussachine
van het Italiaans Cultureel Insti
tuut.
Voor Frankrijk zijn geselecteerd:
'Een fotograaf filmt Amsterdam'
van Ed van der Elsken;
'Ger Meinema' van Jeroen Visser;
'Nog eens' van Hans Nassenstein;
'Haast een hand' van Jacques Over
toom, Peter Sweenen en Gerrit van
Dijk;
'Oh what a knight' van Paul Dries-
sen;
'Wat is er met de stad' van Jan Vrij
man;
'Vieze varkens worden niet vet' van
Willem van Schaaijk.
Voor Italië zijn geselecteerd:
'Het reservaat' van Marijn Maris;
'Oh what a knight' van Paul Dries-
sen;
'Haast een hand' van Jacques Over
toom, Peter Sweenen en Gerrit van
Dijk.
Juryrapport:
De jury, ingesteld door de Werk
groep Franse en Italiaanse Filmprij
zen, heeft kennis genomen van de
inzending in 1982 van 21 produk-
ties van 60 minuten of korter. Ver
geleken met het aantal in het voor
afgaande jaar is dit een achteruit
gang van ruim dertig procent. De
juryleden zijn enigszins verwon
derd over dit verschijnsel, aangezien
het hun indruk is dat de korte Ne
derlandse film in het afgelopen jaar
zeker niet in kwaliteit en kwanti
teit achteruitgegaan is. Om voor de
Werkgroep niet duidelijke redenen,
besluiten steeds meer producenten
om hun films niet in te zenden; in
een aantal duidelijke gevallen heeft
de jury daarom niet kunnen oorde
len over een zeker in de termen
voor de selectie vallende film. Het
verdient naar onze mening de
moeite om de selectie in een vol
gend jaar mogelijk te doen samen-
vllen met de Nederlandse Filmda
gen, waar wel een min of meer com
pleet overzicht van de jaarproduk-
tie te verkrijgen valt. Het is ook
denkbaar dat na afloop van de
Filmdagen producenten van een
aantal bijzondere films benaderd
worden door de Werkgroep met een
gericht verzoek om de betreffende
films in te zenden.
Bij de selectie van 1982 heeft de
jury zich laten leiden door normen
van kwaliteit en van geschiktheid
voor inzending naar respectievelijk
Frankrijk en Italië, waarbij vertaal
problemen en de speelduur van een
film een rol spelen.
Gehoord het advies van vertegen
woordigers van respectievelijk de
Franse en de Italiaanse ambassade,
besluit de jury de volgende films te
selecteren.
Voor Frankrijk:
'Een fotograaf filmt Amsterdam'
van Ed van de Elsken: Unaniem
als uiterst amusant ervaren blik
op Amsterdam als extravagant we
reldcentrum, die zich goed laat
exporteren. De maker is inderdaad
meer fotograaf dan filmer in zijn
pogingen om met de camera 'inte
ressante' voorbijgangers te versie
ren.
'Ger Meinema' van Jeroen Visser:
Naar de unanieme mening van jury
leden en adviseurs een voortreffelij
ke poging om een kunstenaar de
schilder Ger Meinema in heldere
termen over zijn eigen werk te laten
vertellen. Het lumineuze camera
werk van Goert Giltay maakt deze
film tot een bijzondere kijkervaring.
'Nog eens' van Hans Nassenstein:
Navrant toekomstbeeld in een door
fraaie vondsten verluchtigde anima
tiefilm, die eerder al met het Gou
den Kalf voor de beste korte film
bekroond werd. De ambachtelijke
doortimmerdheid van de film frap
peert.
'Haast een hand' van Gerrit van
Dijk, Jacques Overtoom en Peter
Sweenen: Ondanks de belangrijke
functie van de spanning tussen taai
en melancholieke tekst over de za
ken des levens- en beeld, een toch
ook voor het buitenland interessan
te toepassing van nieuwe tekenfilm-
tchnieken als antwoord van de cine
ma op de nieuwe videotechnieken.
'Oh what a knight' van Paul Dries-
sen: Vermakelijke mini-ridderro
man die de goede naam van de Ne
derlandse animatiefilm bevestigt.
'Vieze varkens worden niet vet' van
Willem van Schaaijk: Schokkende
en provocerende beelden uit een
varkensfokkerij en een abattoir
groeien naarmate de film vordert en
meer weerzin wekt uit tot een bijna
visionaire allegorie, met een grote
formele zeggingskracht.
Voor Italië:
'Het reservaat' van Marijn Maris:
Experimentele film, die gebruik
maakt van voyeuristische motieven
en bij elke kijker eigen reacties en
associaties oproept. De meningen
over deze film zijn onder de juryle
den verdeeld, maar de film vertoont
genoeg belofte om een kans te ver
dienen.
'Oh what a knight' van Paul Dries-
sen.
'Haast een hand' van Gerrit van
Dijk, Jacques Overtoom en Peter
Sweenen.
De jury hecht er voorts aan mee te
delen dat de regisseur van 'Wat is er
met de stad' niet aan de beraadsla
gingen over zijn film deelgenomen
heeft.
Italiaanse kwaliteitsprijs
Zojuist is bekend geworden dat de
Italiaanse Kwaliteitsprijs 1979 (pro-
duktiejaar 1978) is toegekend aan
de volgende films:
'Life Death' - producent: Frans
Rasker - regisseurs: Joost Roelofsz,
Rogier Proper, Delphine de Pury.
'Ballet, waarvoor dient dat?' - pro
ducent: Rolf Orthel - regisseur: Dig-
na Sinke.
'Schrijvertjes' - producent: Frans
Rasker - regisseur: Ab van leperen.
'De verleiding' - producent: The
Movies Film Productions B.V. - re
gisseur: Ben Verbong.
'Het tuinfeest'- producent- Rolf Or
thel - regisseur: Trudy van Keulen.
De prijs bestaat uit een bedrag van
Lire 5.500.000,-.