kent, bovendien nog weinig betaalt, maakt het voor de omroep naast hoge kijkdichtheid- en waarderings cijfers extra aantrekkelijk. Het film- en bioscoopbedrijf wil aan een voor alle partijen redelijke op lossing meewerken, mits rekening wordt gehouden met de uiterst moeilijke positie waarin het ver keert. Hierbij komt nog, dat het film- en bioscoopbedrijf v*ooTzijn programmering volledig afhankelijk is van de bioscoopfilm. De televisie heeft tal van andere mogelijkheden om populaire programma's te bren gen: quiz, show, televisiefilm, tele visieseries van Nederlandse of buitenlandse oorsprong enz. Het is een kwestie van geven en ne men. Frankrijk is een schoolvoor beeld van hoe 't zou moeten zijn. De film wordt daar beschermd als een medium dat in het licht van de audiovisuele ontwikkeling van zeer groot belang is. In het bijzonder geldt dit voor de bioscoopfilm. Het voortbestaan van de bioscoop als economische basis van de filmpro- duktie en -exploitatie is onontbeer lijk voor het voortbestaan van de film. Vandaar de zeer genuanceerde politiek van de Franse overheid, die aan de ene kant de filmproduktie en -exploitatie door allerlei finan ciële en fiscale maatregelen bevor dert en streeft naar samenwerking tussen televisie en filmindustrie, doch aan de andere kant de bio scoopexploitatie beschermt tegen vormen van concurrentie die de po sitie van de bioscoop in gevaar kun nen brengen. Met deze geavanceerde politiek zijn alle partijen gebaat. Simon van Col- lem, die in film- en bioscoopkringen een zeer gewaardeerd man is, is aan een dergelijke genuanceerde bena dering in dit geval niet toegekomen. KONINKLIJK BEZOEK De première van 'Als je begrijpt wat ik bedoel' op 3 februari j.l. werd opgeluisterd door de aanwezigheid van H.K.H. Prinses Juliana en Z.K.H. Prins Bernhard. Het Prinse lijk paar werd bij zijn aankomst in het Tuschinski Theater verwelkomd door producent Rob Houwer en zijn dochter en door de heer Hubert van Tuschinski. Foto: A.N.P.

Historie Film- en Bioscoopbranche

Film | 1983 | | pagina 4