NA DE AMERICAN FILM MARKET Hoewel de doelstelling van de orga nisatoren van de AFM altijd is ge weest de verkoop en vertoning van Amerikaanse en in ieder geval En gelstalige films, kan na afloop van de derde AFM worden geconstateerd dat 15 procent van de totaal 203 vertoonde films van buitenlandse origine was, niet Engelstalig dus want er was ook nog een groot aanbod uit bijvoorbeeld Canada en Engeland omdat de leden van de AFMA wel in staat werden gesteld door hen geïmporteerde films uit het buitenland te vertonen. Dit in tegenstelling tot mogelijke verko pers uit het buitenland. Overigens leeft nu wel de gedachte om bij een volgende markt wel buitenlandse producenten toe te staan hun films aan te bieden. Een definitieve be slissing daarover zal begin april wor den genomen. Onder deze categorie films werden bijvoorbeeld 13 films uit Brazilië aangetroffen, naast speelfilms uit Japan, Italië en films uit het Mid den Oosten. De laatste AFM heeft ook bewezen dat het algemeen levende gevoel dat de horrorfilm op de terugweg is, niet geheel juist is. Meer dan 40 horrorfilms daarmee 20 procent van het totaalaanbod uitmakend werden tijdens de AFM vertoond. 35 films in dit genre waren overi gens niet van recente datum. De helft van de totaal vertoonde films ongeveer 100 stuks kun nen slechts als 'nieuw' produkt wor den beschouwd. De rest was een combinatie van 'gouden oude' en van films die bijvoorbeeld al tijdens Cannes, de MIFED of zelfs al ge durende de AFM 1982 waren ver toond. VIDEO IN EUROPA Op dit moment zijn er in Engeland meer video-recorders als in enig land ter wereld, Japan niet uitge zonderd. Engeland zal dit jaar 2 miljoen re corders importeren, voornamelijk uit Japan, tegen een geschatte waar de van 460 miljoen pond. Dit be drag ligt hoger dan het bedrag dat besteed wordt aan de import van Japanse auto's. In West-Duitsland zijn thans 1.4 miljoen video-recorders aanwezig op een totaal van 23 miljoen tele visietoestellen. 14 29 april - 7 mei 7- 18 mei april - mei mei/juni juni juni 16-25 juni 25 juni - 3 juli Dallas US Cannes Frankrijk Cleveland US Tashkent (Films uit Azië, Rusland Afrika en Latijns-Amerika) Melbourne Australië Sidney Australië Varna Bulgarije Cattolica (mystery-films) Italië (S®Injil(a](SÜMdldl(g]D van de leden en donateurs van de Nederlandse Bioscoopbond DINSDAG 3 MEI 1983 in Cinema International August Allebéplein 4, Amsterdam Zaal open: 13.15 uur Aanvang filmvertoning: 14.00 uur 48 HRS. regie: Walter Hill in de hoofdrollen: Nick Nolte, Eddie Murphy en Annette O'Toole een Paramount-produktie uitgebracht door Nova Film 16.00- 17.45 uur: informeel contact CAMERAMAN PIM HEIJTMAN 65 JAAR Op vrijdag 11 maart j.l. heeft Cine- centrum-cameraman Pim Heijtman afscheid genomen van ongeveer 200 collega's in de Wisseloord studio in Hilversum. Vele prominenten uit zijn roemrijke carrière schudden Pim en zijn vrouw de hand. Pim Heijtman begon op 3 septem ber bij Multifilm in Haarlem. In 1956, toen Multifilm opging in Ci- necenturm, ging hij mee naar Hil versum. Hij verzorgde het camerawerk voor een dikke 300 bedrijfsfilms, com mercials, diverse televisieprogram ma's en speelfilms, waaronder Ar- sène Lupin en Pallieter. Hij was di- rector of photography voor de op video opgenomen jeugdfilm Pinkel tje. Het meest trots is hij op het winnen van de staatsprijs in 1956 voor zijn camerawerk bij de C.R.M.-film 'De morgenster' onder regie van Charles Huguenot van der Linden. Ook kreeg hij de cultuurprijs van de gemeente Hilversum voor zijn gehe le werk. Naast deze persoonlijke onderschei ding droeg hij zijn steentje bij aan diverse prijswinnende films zoals Zeilen, Light, Drinkwater, Vaarwa ter etc. Zijn laatste grote produktie was in opdracht van Philips geproduceerd door Henk van Mierlo. 60 draaida gen verspreid over de gehele wereld. Bert Haanstra (links) en Pim Heijtman

Historie Film- en Bioscoopbranche

Film | 1983 | | pagina 16