NA DE AMERICAN FILM
MARKET
Hoewel de doelstelling van de orga
nisatoren van de AFM altijd is ge
weest de verkoop en vertoning van
Amerikaanse en in ieder geval En
gelstalige films, kan na afloop van
de derde AFM worden geconstateerd
dat 15 procent van de totaal 203
vertoonde films van buitenlandse
origine was, niet Engelstalig dus
want er was ook nog een groot
aanbod uit bijvoorbeeld Canada en
Engeland omdat de leden van de
AFMA wel in staat werden gesteld
door hen geïmporteerde films uit
het buitenland te vertonen. Dit in
tegenstelling tot mogelijke verko
pers uit het buitenland. Overigens
leeft nu wel de gedachte om bij een
volgende markt wel buitenlandse
producenten toe te staan hun films
aan te bieden. Een definitieve be
slissing daarover zal begin april wor
den genomen.
Onder deze categorie films werden
bijvoorbeeld 13 films uit Brazilië
aangetroffen, naast speelfilms uit
Japan, Italië en films uit het Mid
den Oosten.
De laatste AFM heeft ook bewezen
dat het algemeen levende gevoel dat
de horrorfilm op de terugweg is,
niet geheel juist is. Meer dan 40
horrorfilms daarmee 20 procent
van het totaalaanbod uitmakend
werden tijdens de AFM vertoond.
35 films in dit genre waren overi
gens niet van recente datum.
De helft van de totaal vertoonde
films ongeveer 100 stuks kun
nen slechts als 'nieuw' produkt wor
den beschouwd. De rest was een
combinatie van 'gouden oude' en
van films die bijvoorbeeld al tijdens
Cannes, de MIFED of zelfs al ge
durende de AFM 1982 waren ver
toond.
VIDEO IN EUROPA
Op dit moment zijn er in Engeland
meer video-recorders als in enig
land ter wereld, Japan niet uitge
zonderd.
Engeland zal dit jaar 2 miljoen re
corders importeren, voornamelijk
uit Japan, tegen een geschatte waar
de van 460 miljoen pond. Dit be
drag ligt hoger dan het bedrag dat
besteed wordt aan de import van
Japanse auto's.
In West-Duitsland zijn thans 1.4
miljoen video-recorders aanwezig
op een totaal van 23 miljoen tele
visietoestellen.
14
29 april - 7 mei
7- 18 mei
april - mei
mei/juni
juni
juni
16-25 juni
25 juni - 3 juli
Dallas
US
Cannes
Frankrijk
Cleveland
US
Tashkent (Films uit Azië,
Rusland
Afrika en Latijns-Amerika)
Melbourne
Australië
Sidney
Australië
Varna
Bulgarije
Cattolica (mystery-films)
Italië
(S®Injil(a](SÜMdldl(g]D
van de leden en donateurs van de Nederlandse Bioscoopbond
DINSDAG 3 MEI 1983
in
Cinema International
August Allebéplein 4, Amsterdam
Zaal open: 13.15 uur
Aanvang filmvertoning: 14.00 uur
48 HRS.
regie: Walter Hill
in de hoofdrollen: Nick Nolte, Eddie Murphy en Annette O'Toole
een Paramount-produktie uitgebracht door Nova Film
16.00- 17.45 uur: informeel contact
CAMERAMAN PIM HEIJTMAN
65 JAAR
Op vrijdag 11 maart j.l. heeft Cine-
centrum-cameraman Pim Heijtman
afscheid genomen van ongeveer 200
collega's in de Wisseloord studio in
Hilversum.
Vele prominenten uit zijn roemrijke
carrière schudden Pim en zijn
vrouw de hand.
Pim Heijtman begon op 3 septem
ber bij Multifilm in Haarlem. In
1956, toen Multifilm opging in Ci-
necenturm, ging hij mee naar Hil
versum.
Hij verzorgde het camerawerk voor
een dikke 300 bedrijfsfilms, com
mercials, diverse televisieprogram
ma's en speelfilms, waaronder Ar-
sène Lupin en Pallieter. Hij was di-
rector of photography voor de op
video opgenomen jeugdfilm Pinkel
tje.
Het meest trots is hij op het winnen
van de staatsprijs in 1956 voor zijn
camerawerk bij de C.R.M.-film 'De
morgenster' onder regie van Charles
Huguenot van der Linden.
Ook kreeg hij de cultuurprijs van de
gemeente Hilversum voor zijn gehe
le werk.
Naast deze persoonlijke onderschei
ding droeg hij zijn steentje bij aan
diverse prijswinnende films zoals
Zeilen, Light, Drinkwater, Vaarwa
ter etc.
Zijn laatste grote produktie was in
opdracht van Philips geproduceerd
door Henk van Mierlo. 60 draaida
gen verspreid over de gehele wereld.
Bert Haanstra (links) en Pim Heijtman