De Nederlandse speelfitmproduktie
draait op het ogenblik op volle
toeren. Een groot aantal nieuwe
films is in aantocht. In dit nummer
en de volgende editie zullen wij aan
dacht besteden aan deze nieuwe
projecten, die allemaal nog dit jaar
in onze bioscopen te zien zijn.
'DE VIERDE MAN' - DE VIJFDE
FILM!
Het is precies 10 jaar geleden. Toen
maakte Rob Houwer als producent
en Paul Verhoeven als regisseur met
'Turks fruit' hun eerste wereldsuc
ces. Twee jaar eerder waren zij met
'Wat zien ik' die unieke samenwer
king begonnen. Deze comedy wordt
sindsdien als 'het overtuigende be
gin van de Nederlandse speelfilm in
de zeventiger jaren' omschreven.
'Turks fruit' kreeg echter ook in
ternationale erkenning, zoals de
felbegeerde 'Oscar-Nominatie' (die
sindsdien nooit meer aan een Ne
derlandsespeelfilm is toegekend) en
werd bovendien in bijna alle landen
van de wereld een succes in de bio
scoop. Het was voor het eerst, dat
men zich in het buitenland ervan
bewust werd, dat er zoiets als speel
film in Nederland bestond.
Rob Houwer en Paul Verhoeven,
dat mag rustig voor de historie nog
eens worden vastgehouden, hebben
deze Nederlandse speelfilmtraditie
gevestigd. Met hun daaropvolgende
gemeenschappelijke films 'Keetje
Tippel' en 'Soldaat van Oranje' zet
ten zij die traditie voort en bouw
den het frisgebakken nieuwe imago
van Nederland als speelfilmland na
tionaal en internationaal verder uit.
'Soldaat van Oranje', waarvoor Rob
Houwer met uiteindelijk 7 miljoen
gulden produktiekosten destijds
zijn nek wel heel erg ver heeft uit
gestoken, werd niet alleen de groot
ste en duurste speelfilm in de va
derlandse filmgeschiedenis maar
(met Turks fruit') ook de meest
succesvolle. De film werd o.m. door
de Amerikaanse filmkritiek met de
'Golden Globe Nomination' onder
scheiden en draait nog steeds in de
Amerikaanse bioscopen en elders
ter wereld.
Zoals Nederland vroeger in het bui
tenland ooit bekend was voor het
uitstekende documentaire werk van
vooral Bert Haanstra en Herman
van der Horst, is deze vlag nu geheel
overgenomen door de Nederlandse
speelfilm en wordt vooral hoog ge
houden door het succesvolle duo
Rob Houwer/Paul Verhoeven. En
dit op een terrein waar de interna
tionale concurrentie ongemeen
groot en vaak moordend is. Dat de
Houwer/Verhoeven films ook in
Amerika, het mekka van de filmin
dustrie maar tegelijkertijd het hol
van de leeuw zo hoog scoren, wordt
met grote bewondering overal ter
wereld gade geslagen. In het kielzog
van hun Turks fruit', 'Keetje Tip
pel' en 'Soldaat van Oranje' kon
den inmiddels, zij het op veel be
scheidener schaal ook andere Ne
derlandse speelfilms voorzichtig in
het buitenland voet aan de grond
krijgen.
Producent Rob Houwer, 'Backbone
of the Dutch filmindustry' zoals het
gezaghebbende internationale film-
vakblad 'Variety' vaststelt en Paul
Verhoeven, de meest bekwame
filmregisseur in ons land hadden sa
men vier speelfilms gemaakt, voor
dat zij nu met 'De vierde man' hun
vijfde 'opus' realiseerden.
Slechts één keer is het duo voor
korte tijd even uit elkaar geweest.
Rob Houwer besloot destijds 'Spet
ters' niet te produceren. Terwijl
Paul Verhoeven dat project maakte,
produceerde Rob Houwer twee an-
ËfflE
Boven: Jeroen Krabbé als Gerard Reve
Onder: Producent Rob Houwer en regisseur
Paul Verhoeven (rechts).