De Nederlandse speelfitmproduktie draait op het ogenblik op volle toeren. Een groot aantal nieuwe films is in aantocht. In dit nummer en de volgende editie zullen wij aan dacht besteden aan deze nieuwe projecten, die allemaal nog dit jaar in onze bioscopen te zien zijn. 'DE VIERDE MAN' - DE VIJFDE FILM! Het is precies 10 jaar geleden. Toen maakte Rob Houwer als producent en Paul Verhoeven als regisseur met 'Turks fruit' hun eerste wereldsuc ces. Twee jaar eerder waren zij met 'Wat zien ik' die unieke samenwer king begonnen. Deze comedy wordt sindsdien als 'het overtuigende be gin van de Nederlandse speelfilm in de zeventiger jaren' omschreven. 'Turks fruit' kreeg echter ook in ternationale erkenning, zoals de felbegeerde 'Oscar-Nominatie' (die sindsdien nooit meer aan een Ne derlandsespeelfilm is toegekend) en werd bovendien in bijna alle landen van de wereld een succes in de bio scoop. Het was voor het eerst, dat men zich in het buitenland ervan bewust werd, dat er zoiets als speel film in Nederland bestond. Rob Houwer en Paul Verhoeven, dat mag rustig voor de historie nog eens worden vastgehouden, hebben deze Nederlandse speelfilmtraditie gevestigd. Met hun daaropvolgende gemeenschappelijke films 'Keetje Tippel' en 'Soldaat van Oranje' zet ten zij die traditie voort en bouw den het frisgebakken nieuwe imago van Nederland als speelfilmland na tionaal en internationaal verder uit. 'Soldaat van Oranje', waarvoor Rob Houwer met uiteindelijk 7 miljoen gulden produktiekosten destijds zijn nek wel heel erg ver heeft uit gestoken, werd niet alleen de groot ste en duurste speelfilm in de va derlandse filmgeschiedenis maar (met Turks fruit') ook de meest succesvolle. De film werd o.m. door de Amerikaanse filmkritiek met de 'Golden Globe Nomination' onder scheiden en draait nog steeds in de Amerikaanse bioscopen en elders ter wereld. Zoals Nederland vroeger in het bui tenland ooit bekend was voor het uitstekende documentaire werk van vooral Bert Haanstra en Herman van der Horst, is deze vlag nu geheel overgenomen door de Nederlandse speelfilm en wordt vooral hoog ge houden door het succesvolle duo Rob Houwer/Paul Verhoeven. En dit op een terrein waar de interna tionale concurrentie ongemeen groot en vaak moordend is. Dat de Houwer/Verhoeven films ook in Amerika, het mekka van de filmin dustrie maar tegelijkertijd het hol van de leeuw zo hoog scoren, wordt met grote bewondering overal ter wereld gade geslagen. In het kielzog van hun Turks fruit', 'Keetje Tip pel' en 'Soldaat van Oranje' kon den inmiddels, zij het op veel be scheidener schaal ook andere Ne derlandse speelfilms voorzichtig in het buitenland voet aan de grond krijgen. Producent Rob Houwer, 'Backbone of the Dutch filmindustry' zoals het gezaghebbende internationale film- vakblad 'Variety' vaststelt en Paul Verhoeven, de meest bekwame filmregisseur in ons land hadden sa men vier speelfilms gemaakt, voor dat zij nu met 'De vierde man' hun vijfde 'opus' realiseerden. Slechts één keer is het duo voor korte tijd even uit elkaar geweest. Rob Houwer besloot destijds 'Spet ters' niet te produceren. Terwijl Paul Verhoeven dat project maakte, produceerde Rob Houwer twee an- ËfflE Boven: Jeroen Krabbé als Gerard Reve Onder: Producent Rob Houwer en regisseur Paul Verhoeven (rechts).

Historie Film- en Bioscoopbranche

Film | 1983 | | pagina 3