EXPRESS FILMS - SUCGESHUHS REGISTRATIE-ONDERZOEK BIJ BIOSCOPEN In opdracht van de beide bioscoop reclame-exploitanten Cinescope en Bemetec/Cloeck Moedigh is door het Centrum voor Marketing Analy ses voor de tweede keer een regi stratie-onderzoek naar het effectie ve bereik en de omstandigheden in bioscopen bij reclamefilms uitge voerd. Op 25 maart werd dit uitsluitend uit cijfermateriaal opgebouwde onderzoek door de samenstellers aan geïnteresseerden en belangheb benden gepresenteerd in Catharijne in Utrecht. Doel van het onderzoek werd tweeledig. Ten eerste werd uitgezocht in hoeverre de effectieve bereiksgraad gewijzigd is (in 1981: 75 procent) en ten tweede of er ver andering in de kwaliteit (onder an dere in de lichtsterkte in de zaal) is opgetreden. Geconcludeerd werd dat de effec tieve bereiksgraad gestegen is met 10 procent naar 85 procent. In dit percentage werd dus nog geen reke ning gehouden met wat het onder zoek noemt de 'kwaliteit effectieve bereiksgraad', waarop verder in dit artikel nader wordt ingegaan. Bij het onderzoek werd ook onder scheid gemaakt tussen de omstan digheden in de drie grote steden: Amsterdam, Rotterdam en Den Haag, in steden met meer dan 50.000 inwoners. Tevens registreer den de onderzoekers de verschillen tussen middag-, avond-, week- en weekendvoorstellingen. Bij de beoordeling ging men uit van het aantal in de zaal aanwezige be zoekers, gerelateerd aan het aantal verkochte kaartjes. Daarnaast werd een waarderingscijfer gehanteerd ten aanzien van de lichtsterkte in de zaal tijdens de reclamefilmverto ning, eveneens uitgedrukt in kaart jes. Overigens bleek tijdens de dis cussie, volgend op de presentatie dat vrij algemeen de laatste metho de van onderzoek aan twijfels on derhevig was gezien het subjectieve karakter daarvan. Ten eerste komt deze methodiek min of meer neer op het vergelijken van appels met peren, terwijl daarnaast op geen en kele wijze uit het onderzoek duide lijk wordt welke normstelling de onderzoekers in deze voor ogen heeft gestaan. Deze cijfers geven de geïnteresseerde lezer uitsluitend de indruk te fungeren als volstrekt on doorzichtige aftrekposten. Als voor beeld kan het onderstaande over zicht dienen. In de drie eerder genoemde cate gorieën werden een aantal duidelijk waarneembare verschillen geconsta teerd. Allereerst de drie grote ste den; het effectieve bereik (in de zaal aanwezige bezoekers) is daar in een jaar tijd nauwelijks gestegen: van 75 naar 76. Na verwerking van de beoordeling van de lichtsterkte (af - in 1981: 25; in 1982: 11) komt men op een eindwaardering van 50 (1981) naar 65 (1982). De grote steden geven al een heel ander beeld te zien; effectief bereik 1981: 73 en 1982: 87. Verminderd met respectievelijk 22 en 13, komt het percentage van de kwaliteit ef fectief bereik uit op 51 (1981) en 74(1982). De kleinste gemeenten geven het meest gunstige resultaat te zien; het effectieve bereik was daar 80 en steeg naar 90. De kwaliteit effectief bereik kwam in 1981 uit op 60 te- tegen 80 in 1982. Effectieve bereiksgraden per 100 verkochte kaartjes 1981 1982 verkochte kaartjes 100 100 af: niet in de zaal 25 15 effectief bereik 75 85 af: lichtsterkte niet zoals bij hoofdfilm 22 12 kwaliteit effectief bereik 53 73 AMSTERDAM - TUSCHINSKI/CITY ROTTERDAM - CINEAC BEURS DEN HAAG - PASSAGE/CINEAC UTRECHT - CITY OSS-ROYAL De film die met vrachtladingen uw publiek zal binnentrekken

Historie Film- en Bioscoopbranche

Film | 1983 | | pagina 8