BIOSCOOPRESULTATEN IN ZWEDEN 1982 was ook voor Zweden geen goed bioscoopjaar. De daling in be zoek 11 procent kwam overi gens na een dieptepunt in de zomer maanden in november en december weer tot stilstand, toen de recette weer met 22 procent toenam. Dit dankzij films a.s E.T. en An officer and a gentleman, maar waarschijn lijk ook door een verhoging van de entreeprijs. De bruto-recette in Zweden bedroeg in 1982 447 mil joen Zweedse Kronen, een daling van 2 procent ten opzichte van het jaar daarvoor. Vele bioscopen schaften gedurende dit jaar hun matineevoorstellingen af. Ook gingen bioscoopexploitan ten vaak over tot het laten vallen van één avondvoorstelling. Een on derzoek heeft uitgewezen dat voor de eerste avondvoorstelling slechts één op de vijf stoelen bezet was. De daling in bezoek manifesteerde zich het sterkst in de provincieplaat sen. HET FILMBEDRIJF IN LATIJNS- AMERIKA Argentinië: 27.000.000 inwoners. In de hoofdstad Buenos Airesteke nen de 40 premièretheaters voor meer dan 60 procent van de totale landelijke recette. Een kaartje kost officieel 80.000 pesos (ongeveer f 3,70). Echter, drie dagen per week wordt maar de helft van dat bedrag berekend. Het bezoek blijft dalen door een combinatie van oorzaken: de ar moede onder de bevolking, zware censuur met ingrijpende coupures en gebrek aan aantrekkelijk nieuw produkt. Veel van vroeger grote dis tributeurs zijn in moeilijkheden ge raakt en zoeken een uitweg naar Lima in Peru. Argentinië produceert ongeveer 15 films per jaar, in genres variërend va sexcomedie tot artfilm-achtige werkjes. Het bioscooppark wordt voornamelijk gecontroleerd door drie grote circuits in Buenos Aires. Brazilië: met 125.000.000 inwoners het grootste Latijns-Amerikaanse land. Belangrijke steden zijn Sao Paulo en Rio de Janeiro hoewel 12 Brasilia de hoofdstad is. De daling in bezoek werd vorig jaar geschat op percentages tussen de 5 en 15. Er zijn ongeveer 2.000 bioscopen in Brazilië, maar 150 theaters incasse ren samen 80 procent van de lande lijke recette. In Sao Paulo en Rio worden 800 cruzeiros (ca. f 5,80 na de laatste devaluatie met 30 pro cent) voor een kaartje betaald. Ech ter films als bijvoorbeeld Caligula brengen iets minder dan het dub bele per entreebewijs op. Een groot gedeelte van de kaartjes wordt daar entegen tegen de halve prijs ver kocht aan bijvoorbeeld studenten en bejaarden. Men is verplicht gedurende 140 da gen per jaar Braziliaanse films te vertonen, hetgeen overigens niet moeilijk is gezien een landelijke produktie van 80 films per jaar; vele daarvan zijn sexfilms die hoge bezoekcijfers halen. Omdat Brazilië een enorme schuld aan het buitenland heeft, doet de overheid er alles aan om de import ook van films een halt toe te roepen. Een filmkeuring is er nau welijks. Twee a drie theaterketens controle ren voornamelijk het bioscpopge- beuren. De overheid runt het groot ste verhuurkantoor. Dit bedrijf fi nanciert mede de produktie van zo'n 20 films per jaar. Chili: Inwoneraantal 12.000.000. De hoofdstad is Santiago. De deva luatie van de peso in november jl. heeft een daling van de toegangs prijs veroorzaakt tot f 5,50 tegen dubbele van dat bedrag het vorig jaar. Het bezoek is het laatste jaar gedaald met 25 procent. De meeste onafhankelijke verhuur kantoren kopen in via Argentinië. De filmkeuring eist geen coupures en is in het algemeen tolerant. Het komt er op neer dat er ja of nee tegen een film wordt gezegd. Ongeveer 60 procent van de totale omzet komt in de theaters in San tiago terecht. Chili kent nauwelijks een eigen filmproduktie. Mexico: heeft een inwoneraantal van 75.000.000; 17.000.000 men sen wonen in Mexico City en direc te omgeving. Er is een grote markt voor Amerikaanse films, evenals Amerika zelf een goed afzetgebied is voor de Mexicaanse film. De over heid heeft een verbod uitgevaardigd op de import van Franse, Duitseen Italiaanse films. Het afgelopen jaar kwam de eigen produktie neer op 85 films. 50 Pro cent van de voorstellingen moet worden gereserveerd voor het eigen produkt. Het bioscoopbedrijf wordt gedeelte lijk gecontroleerd door de overheid, maar er zijn ook grote onafhanke lijke bioscoopcircuits. Veel verhuur ders zijn ook in het bezit van thea ters. AUDIOVISUELE MULTI-LICHT- KRANT De huidige electronische technieken maken het mogelijk om lichtkran ten, zoals men die wel kent op grote gebouwen, nu ook in compact formaat uit te voeren. Daarmee is een medium geschapen, dat met zijn toepassingsmogelijkheden bin nenshuis (publieke ruimten, winkel centra, etalages) en zijn program meerbare tekst een nieuw begrip in communicatie kan worden ge noemd. API Electronics introduceert thans zo'n compacte lichtkracht van En gelse makelij op de Nederlandse markt. Praktisch in gebruik en uitmuntend ook voor het weergeven van rekla- meboodschappen, al dan niet in combinatie met eigen logo of vig net. De tekstweergave kan op verschill ende manieren plaatsvinden: lopend schrift in 'magere' en 'vette' letters. knipperende tekst voor extra aandacht. stilstaande tekst. een acoestische beltoon. automatische tijdaanduiding. 3 geheugens (2 programmeerbare en 1 vast-geheugen). Nadere gegevens worden versterkt door API Electronics, telefoon 02159-44256.

Historie Film- en Bioscoopbranche

Film | 1983 | | pagina 14