BIOSCOOPRESULTATEN IN
ZWEDEN
1982 was ook voor Zweden geen
goed bioscoopjaar. De daling in be
zoek 11 procent kwam overi
gens na een dieptepunt in de zomer
maanden in november en december
weer tot stilstand, toen de recette
weer met 22 procent toenam. Dit
dankzij films a.s E.T. en An officer
and a gentleman, maar waarschijn
lijk ook door een verhoging van de
entreeprijs. De bruto-recette in
Zweden bedroeg in 1982 447 mil
joen Zweedse Kronen, een daling
van 2 procent ten opzichte van het
jaar daarvoor.
Vele bioscopen schaften gedurende
dit jaar hun matineevoorstellingen
af. Ook gingen bioscoopexploitan
ten vaak over tot het laten vallen
van één avondvoorstelling. Een on
derzoek heeft uitgewezen dat voor
de eerste avondvoorstelling slechts
één op de vijf stoelen bezet was.
De daling in bezoek manifesteerde
zich het sterkst in de provincieplaat
sen.
HET FILMBEDRIJF IN LATIJNS-
AMERIKA
Argentinië: 27.000.000 inwoners.
In de hoofdstad Buenos Airesteke
nen de 40 premièretheaters voor
meer dan 60 procent van de totale
landelijke recette. Een kaartje kost
officieel 80.000 pesos (ongeveer
f 3,70). Echter, drie dagen per week
wordt maar de helft van dat bedrag
berekend.
Het bezoek blijft dalen door een
combinatie van oorzaken: de ar
moede onder de bevolking, zware
censuur met ingrijpende coupures
en gebrek aan aantrekkelijk nieuw
produkt. Veel van vroeger grote dis
tributeurs zijn in moeilijkheden ge
raakt en zoeken een uitweg naar
Lima in Peru.
Argentinië produceert ongeveer 15
films per jaar, in genres variërend
va sexcomedie tot artfilm-achtige
werkjes. Het bioscooppark wordt
voornamelijk gecontroleerd door
drie grote circuits in Buenos Aires.
Brazilië: met 125.000.000 inwoners
het grootste Latijns-Amerikaanse
land. Belangrijke steden zijn Sao
Paulo en Rio de Janeiro hoewel
12
Brasilia de hoofdstad is. De daling
in bezoek werd vorig jaar geschat
op percentages tussen de 5 en 15.
Er zijn ongeveer 2.000 bioscopen in
Brazilië, maar 150 theaters incasse
ren samen 80 procent van de lande
lijke recette. In Sao Paulo en Rio
worden 800 cruzeiros (ca. f 5,80
na de laatste devaluatie met 30 pro
cent) voor een kaartje betaald. Ech
ter films als bijvoorbeeld Caligula
brengen iets minder dan het dub
bele per entreebewijs op. Een groot
gedeelte van de kaartjes wordt daar
entegen tegen de halve prijs ver
kocht aan bijvoorbeeld studenten
en bejaarden.
Men is verplicht gedurende 140 da
gen per jaar Braziliaanse films te
vertonen, hetgeen overigens niet
moeilijk is gezien een landelijke
produktie van 80 films per jaar; vele
daarvan zijn sexfilms die hoge
bezoekcijfers halen.
Omdat Brazilië een enorme schuld
aan het buitenland heeft, doet de
overheid er alles aan om de import
ook van films een halt toe te
roepen. Een filmkeuring is er nau
welijks.
Twee a drie theaterketens controle
ren voornamelijk het bioscpopge-
beuren. De overheid runt het groot
ste verhuurkantoor. Dit bedrijf fi
nanciert mede de produktie van
zo'n 20 films per jaar.
Chili: Inwoneraantal 12.000.000.
De hoofdstad is Santiago. De deva
luatie van de peso in november jl.
heeft een daling van de toegangs
prijs veroorzaakt tot f 5,50 tegen
dubbele van dat bedrag het vorig
jaar. Het bezoek is het laatste jaar
gedaald met 25 procent.
De meeste onafhankelijke verhuur
kantoren kopen in via Argentinië.
De filmkeuring eist geen coupures
en is in het algemeen tolerant. Het
komt er op neer dat er ja of nee
tegen een film wordt gezegd.
Ongeveer 60 procent van de totale
omzet komt in de theaters in San
tiago terecht. Chili kent nauwelijks
een eigen filmproduktie.
Mexico: heeft een inwoneraantal
van 75.000.000; 17.000.000 men
sen wonen in Mexico City en direc
te omgeving. Er is een grote markt
voor Amerikaanse films, evenals
Amerika zelf een goed afzetgebied
is voor de Mexicaanse film. De over
heid heeft een verbod uitgevaardigd
op de import van Franse, Duitseen
Italiaanse films.
Het afgelopen jaar kwam de eigen
produktie neer op 85 films. 50 Pro
cent van de voorstellingen moet
worden gereserveerd voor het eigen
produkt.
Het bioscoopbedrijf wordt gedeelte
lijk gecontroleerd door de overheid,
maar er zijn ook grote onafhanke
lijke bioscoopcircuits. Veel verhuur
ders zijn ook in het bezit van thea
ters.
AUDIOVISUELE MULTI-LICHT-
KRANT
De huidige electronische technieken
maken het mogelijk om lichtkran
ten, zoals men die wel kent op
grote gebouwen, nu ook in compact
formaat uit te voeren. Daarmee is
een medium geschapen, dat met
zijn toepassingsmogelijkheden bin
nenshuis (publieke ruimten, winkel
centra, etalages) en zijn program
meerbare tekst een nieuw begrip in
communicatie kan worden ge
noemd.
API Electronics introduceert thans
zo'n compacte lichtkracht van En
gelse makelij op de Nederlandse
markt.
Praktisch in gebruik en uitmuntend
ook voor het weergeven van rekla-
meboodschappen, al dan niet in
combinatie met eigen logo of vig
net.
De tekstweergave kan op verschill
ende manieren plaatsvinden:
lopend schrift in 'magere' en
'vette' letters.
knipperende tekst voor extra
aandacht.
stilstaande tekst.
een acoestische beltoon.
automatische tijdaanduiding.
3 geheugens (2 programmeerbare
en 1 vast-geheugen).
Nadere gegevens worden versterkt
door API Electronics, telefoon
02159-44256.