De lift intussen begint steeds meer menselijke trekken te vertonen. Een klein lief meisje dat met haar pop op de gang voor de lift speelt, ont snapt ternauwernood aan de dood. Haar pop wordt door de lift ver morzeld. Felix brengt een bezoek aan een collega die in een psychiatrische in richting verblijft en vóór Felix aan de lift heeft gewerkt. Felix probeert van de man iets meer over de lift te weten te komen, maar de man hult zich in een mysterieus stilzwijgen. Geleidelijk begint Felix te vermoe den wat er met de lift aan de hand kan zijn. Samen met Mieke ontra felt hij het mysterie. Het spoor leidt naar een grote multinational die electronische installaties levert. Er blijken een aantal kwalijke praktij ken aan de hand te zijn die het dag licht niet kunnen verdragen. De climax van de film speelt zich af in de liftschacht waar Felix een he vige strijd met de lift in zijn voor deel beslist. Mieke komt net op tijd om hem de helpende hand te rei ken. De nachtmerrie is voorbij... De lift werd geregisseerd door debu tant Dick Maas naar een door hem zelf geschreven scenario. De hoofd rollen zijn in handen van Huub Sta pel, die hiermee eveneens zijn film debuut maakt, Willeke van Ammel- rooy en Josinevan Dalsum. De pro- duktie werd verzorgd door Matthijs van Heijningen. Op 11 mei ging de film met 40 kopieën in premiereen werd uitgebracht door Tuschinski. BRANDENDE LIEFDE Tussen 3 mei en 12 juni vinden de opnamen plaats van Brandende Liefde. Deze film is daarmee de der de produktie van Rob Houwer in 1983. Vrijwel exact 10 jaar na Turks Fruit is het uitgangspunt weer een boek van Jan Wolkers. Betekende Turks Fruit indertijd een filmdebuut voor Monique van de Ven, in Brandende Liefde is haar mannelijke tegenspe ler nog totaal onbekend in film land: Peter-Jan Rens heeft zich tot nu toe beziggehouden met zo als hij dat zelf noemt 'kleutertoneel' met zijn eigen theatergroep. Onder regie en naar scenario van samen met Rob Houwer Ate de Jong worden verder belangrijke rollen gespeeld door Ellen Vogel, Siem Vroom, Huub van der Lubbe en Berend Boudewijn. De film wordt gedistribueerd door Tuschin ski en zal medio september in pre mière gaan. Jan (Peter-Jan Rens) en Kees (Huub van der Lubbe) zijn studenten op de Rijksakademie voor Beeldende Kunsten. Ze zijn jong, brutaal, bar sten van het talent en bezitten geen cent. Met het oog op hun internationale toekomst volgen ze samen met de andere akademiestudenten Franse les. De Franse lessen worden gege ven door een kribbige, ongehuwde ex-lerares Mademoiselle Bonnema (Ellen Vogel). Mademoiselle Bonnema woont in een schitterend maar langzaam in verval rakend huis: Villa Betty. De Franse lessen geeft ze gratis. De jongens moeten als tegenprestatie helpen bij het onderhoud van Villa Betty. Verder heeft Mademoiselle Bonnema de eerste verdieping van haar huis verhuurd aan de bekende violist Louis Laman (Berend Boude wijn). De violist is getrouwd met een vrouw Anna (Monique van de Ven) wier verschijning alle schildershar- ten op hol doet slaan. Jan en Kees proberen Anna menigmaal tot pose ren te verleiden, maar het lukt hen nooit. De omstandigheden veranderen echter. Mademoiselle Bonnema's oude Vader (Siem Vroom), eens een vermaard chirurg die nu op een zolderverdieping van Villa Betty zijn laatste dagen slijt, is er slecht aan toe en heeft verzorging nodig. Jan neemt vrijwillig deze verzorgers- taak op zich en hij mag als vergoe ding gratis in het souterrain wonen. Jan en Anna verblijven nu min of meer onder één dak en onvermijde lijk groeit er een brandende liefde tussen hen. Ook tussen Jan en de oude chirurg ontstaat een hechte vriendschapsband. En zelfs mademoiselle Bonnema raakt ge charmeerd van Jan. Maar niet alles is rozegeur en mane schijn in Villa Betty. Mademoiselle Bonnema koestert een onuitgespro ken wrok jegens haar vader. En ook Anna en mademoiselle Bonnema zijn als water en vuur. Alleen in het diepste geheim kan Jan zijn schilde rij van Anna en vader Bonnema ma ken. Jan wil met het schilderij een belangrijke studiebeurs naar Frank rijk winnen. Het schilderij is een variant op het klassieke thema Su- zanne en de Grijsaard. Alles gaat goed totdat Anna zwan ger blijkt te zijn. v.l.n.r. Ate de Jong, Peter-Jan Rens, Monique van de Ven, Jan Wolkers en Rob Houwer in de tuin van Villa Betty, grenzend aan het Am sterdamse Vondelpark waar de opnamen zich voor een groot deel zullen afspelen. (foto: Paul Eyzinga)

Historie Film- en Bioscoopbranche

Film | 1983 | | pagina 6