Allereerst werd, nog voor de ope
ningsavond, in de expositieruimte
van 't Hoogt een tentoonstelling
geopend van de Utrechtse kunstena
res Dirkje Kuik, die eveneens het af
fiche voor de Filmdagen 1983,
waarvan een portret van Haanstra
een onderdeel vormde, heeft ont
worpen. Een groot deel van het ten
toongestelde werk tekeningen en
litho's beeldden portretten van
de cineast uit. De expositie werd ge
opend door de schrijfster Ethel
Portnoy, die ook deel uitmaakt
van de jury die dit jaar de Gouden
Kalveren toekende.
Natuurlijk werd in een retrospectief
vrijwel het gehele oeuvre van Haan
stra vertoond.
Op vrijdagmiddag 23 september
tenslotte kwamen vele vrienden en
bekenden van Haanstra bijeen voor
een talkshow over dit boeiende 'on
derwerp'.
Gemeen hadden alle aanwezigen,
waaronder Simon Carmiggelt, An-
ton van Munster, Jan Blaaser,
George Sluizer, op een of andere
wijze betrokken zijn geweest bij het
werk van Haanstra door de jaren
heen.
Na afloop van de show werd Haan
stra een receptie aangeboden in het
Utrechtse stadhuis. Daar ook reikte
Dorothee Verdaasdonk het eerste
exemplaar van het boekje 'Het Be
wogen Oog', dat is verschenen in de
Gouden-Kalf-reeks, aan de cineast
uit.
Ook de inmiddels verschenen
andere twee delen in die reeks wer
den officieel met een eerste exem
plaar uitgereikt, waarbij ook de
Bondsvoorzitter, Drs. J.Ph. Wolff
een boekje in ontvangst mocht
nemen.
Andere retrospectieven
Een volgend retrospectief besteedde
aandacht aan de filmers van 'de
eerste golf'. Deze groep filmmakers
wordt gevormd door hen, die hun
carrière startten in de jaren 1960-
1970, nadat in 1958 de Nederland
se Film (en Televisie) Academie was
opgericht. De filmers van de eerste
golf kenmerken zich dus door een
professionele opleiding in tegenstel
ling tot de generaties die hen voor
afgingen, die het vak alleen vanuit
de praktijk konden leren. Binnen
deze groep manifesteren zich film
makers als onder andere Wim Ver
stappen, Pim de la Parra, Nikolai
van der Heyde, Nouchka van Bra-
kel, Adriaan Ditvoorst en Renée
Daalder. Voor het programma werd
een brede keuze gemaakt uit speel
films en documentaires uit die tijd.
Onder de noemer 'Een Nederlands
Filmer in het Buitenland' werd ook
een overzicht gemaakt van het fil
mische werk van George Sluizer,
wiens eertijds door brand verloren
gegane film 'Joao en het mes' met
een speciaal voor deze Filmdagen
gemaakte nieuwe kopie, mede
mogelijk gemaakt door Sluizer zelf
en het Nederlands Filmmuseum,
werd vertoond tijdens een speciale
voorstelling op 28 september.
Tenslotte kon men ook dit jaar
opnieuw kennismaken met het
werk van één van Nederlands film-
pioniers. Na het retrospectief ge
wijd aan Max de Haas in 1982 was
het nu de beurt aan Theo Frenkel
Sr., die van 1910- 1928 een belang
rijke bijdrage leverde aan de vader
landse filmindustrie.
Primeurs
Een belangrijk nieuw initiatief werd
verwezenlijkt door de start van de
publicatie van de Gouden-Kalf-
reeks. De eerste drie delen uit deze
reeks zijn inmiddels verschenen.
In het eerste deel 'Het Bewogen
Oog' belichten Simon Carmiggelt,
Anton van Munster, Anton Kool
haas, Frank Zaagsma, Wim Verstap
pen en Dorothee Verdaasdonk ver
schillende facetten van leven en
werk van Bert Haanstra.
Deel 2 is een reprint van Ab van
leperen's boekje 'Filmers '65',
waarin een aantal interviews zijn
opgenomen met mensen die in
1965 werden beschouwd als aanko
mend talent: Frans Weisz, Rob du
Mee, Gerard van den Berg, Kitty
Courbois, Wim Verstappen, Pim de
la Parra, John Rosinga, Nikolai van
der Heyde en Johan van der Keu
ken. Het boekje is aangevuld met
een interview met van leperen zelf
over de geschiedenis daarvan.
Het derde deel heet 'De Eerste
Golf' en is een systematisch onder
zoek naar de activiteiten van de
eerste lichting afgestudeerden van
de Nederlandse Filmacademie. Het
boek werd samengesteld door Doro
thee Verdaasdonk in samenwerking
met studenten van Instituut voor
Theaterwetenschap van de Rijks
universiteit van Utrecht. Het ligt in
de bedoeling dat in de toekomst
meerdere delen aan de Gouden-
Kalf-reeks zullen worden toege
voegd.
Iets geheel nieuws was ook het ver
schijnsel 'koffiediscussies'. Elke
morgen was iedereen welkom in het
café 't Hoogt om te praten met en
te luisteren naar de gasten van die
morgen.
Op zaterdag 24 september, bijvoor
beeld, discussieerden een aantal
filmregisseurs met de belangstel
lende bezoekers over 'Tijdsver
schijnselen in film'.
Op de daaropvolgende zondag na
men een aantal Nederlandse actrices
hun carrière onder de loep aan de
hand van de stelling: 'Van dump
blonde tot tough creep'. Deze dis
cussie stond onder leiding van NRC-
filmrecensente Joyce Roodnat.
ü~-^ -irf?