BERLIIMALE 1984
Het Internationale Film Festival in
Berlijn wordt van 17 tot 28 febru
ari a.s. georganiseerd. Ook dit jaar
weer zeven programma-onderdelen:
voor het hoofdprogramma in
competitieverband kunnen films
worden aangemeld, die in de twaalf
voorafgaande maanden zijn gepro
duceerd. Korte films mogen niet
langer duren dan 15 minuten. Alle
films dienen te zijn gemaakt op 35
of 70 mm.
Verder zal het Internationale Fo
rum van de Jeugdfilm plaatsvinden,
de filmmarkt, een overzicht van de
nieuwe Duitse film, een kinderfilm
festival en een aantal retrospectie
ven.
Aanmeldingen voor alle onderdelen
worden alleen geaccepteerd via offi
ciële formulieren, die tot 7 decem
ber a.s. kunnen worden gestuurd
aan: Internationale Filmfestspiele
Berlin, Budapester Strasze 50, 1000
Berlin 30, West Duitsland.
VERANDERINGEN VAN
SPEELWEEK IN ENGELAND
Voor de tweede keer al dit jaar
heeft de Engelse Society of Film
Distributors SFD de speel-
weekindeling veranderd.
In januari werd de eerste verto-
ningsdag verlegd van de zondag naar
de ons ook bekende donder
dag. Al na een paar weken drongen
de bioscoopexploitanten aan op een
herstel van de oude situatie: het pu
bliek was volkomen in de war ge
raakt en het bioscoopbezoek liep
sterk terug.
Om nu de verwarring nog groter te
maken heeft de SFD besloten om
met ingang van 11 november de
speelweek te laten beginnen op vrij
dag; daarvoor wordt het argument
aangevoerd dat er genoeg bewijzen
zijn aan te voeren voor de haalbaar
heid van dit besluit, voornamelijk in
relatie tot de verschijningsdag van
veel weekbladen. Men verwacht dan
ook dat het publiek met de veran
dering gediend zal zijn en dat het
voor de exploitant gunstig zal uit
pakken.
De reactie van de exploitanten is ta
melijk ambivalent. Binnen de Cine-
matograph Exhibitors Association
kon men vooralsnog niet tot een
eensluidend oordeel komen. Wel is
men daar unaniem van mening dat
in het belang van het publiek en de
totale filmindustrie iedere wijziging
nu voor een lange periode ook de
laatste moet zijn.
De voorzitter van de Association of
Independant Cinema's uitte zijn
woede over het gebrek aan commu
nicatie over de maatregel. 'Het
schijnt dat Engeland niet langer in
staat is tot het voeren van een dis
cussie en tot het stand laten komen
van een toekomstbeeld zowel voor
exploitant als voor verhuurder. Men
kan alleen maar hopen, dat zij die
verantwoordelijk zijn voor deze
aanvechtbare stap er voor zullen
zorgen dat het publiek goed wordt
ingelicht. Er bestaat geen twijfel
over het feit dat deze verantwoor
delijke lieden bij de verhuizing van
zondag naar donderdag daarin ab
soluut hebben gefaald!'
PRODUKTIESTIJGING IN DE VS
Over de eerste negen maanden van
dit jaar valt een spectaculaire stij
ging van het aantal gestarte produk-
ties bij de Amerikaanse Major Com-
panies waar te nemen: vergeleken
met dezelfde periode in 1982 zijn
er 42% meer films in produktie ge
nomen; 92 films tegen 65 in het
eerste drie/kwart jaar 1982. In
1981 kwam het aantal op 76 films.
Wat de lokaties betreft, 57 films
werden in Amerika zelf opgenomen,
voor de resterende 35 zijn de pro
ducenten de zee overgestoken,
vorig jaar lagen deze cijfers respec
tievelijk op 37 en 28 films.
Ook de onafhankelijke producenten
zijn dit jaar actiever met 79 films
tegen 63 vorig jaar. De verhouding
opnamen in binnenland/buitenland
ligt hier op 41 tegen 38, een totaal
ander beeld dan in 1982: 17 tegen
46.
In totaal waren dus tot en met sep
tember 171 films op weg naar hun
voltooiing, 43 meer dan in 1982:
128 produkties.
CANNES'84
Eerdere berichtgeving omtrent de
datum van het Festival in Cannes is
blijkens latere publicaties alweer
achterhaald. De laatste berichten
maken melding van een periode van
1 1 tot 23 mei. Onder voorbehoud
van verdere wijzigingen kan dus
deze datum in de agenda's worden
genoteerd.
OSCARUITREIKING 1983
Op 9 april 1984 worden de Oscars
over de lopende periode uitgereikt.
De show die korter zal duren dan
in voorgaande jaren zal zich af
spelen in het Music Centre in Los
Angeles. De organisatie belooft wel
voor meer glamour en betere film
fragmenten te zullen zorgen.
EXPOSITIE VAN
FILMCOSTUUMS
Nog altijd roept de naam Christian
Dior wereldwijd visioenen op van
weelderige haute couture creaties.
Waarschijnlijk minder bekend zal
zijn dat Dior ook costuums voor
een aantal Franse films heeft ont
worpen.
In de Cinemathèque in het Palais
Chaillot in Parijs is tot 4 december
nog een tentoonstelling te zien van
80 originele ontwerpen van de le
gendarische couturier, die bestemd
waren voor vijf films. In combinatie
met de tentoonstelling zijn van die
films er ook een aantal vertoond,
waaronder 'l_e lit a Colonnes'
(1943), 'La valse de Paris' (1947)
en 'Le silence est d'or' (1946).
FRANSE OVERHEIDSSTEUN
Het Franse IFCIC, een door Minis
ter Jack Lang in het leven geroepen
Instituut ter stimulering van de fi
nanciering van het filmbedrijf en
andere culturele instellingen, is
thans een autonoom functionerend
college geworden. Tot voorzitter is
benoemd de Parijse bankier Jean
Saint Geours. Het instituut beschikt
over een kapitaal van 1 miljoen
francs; 20% wordt ingebracht door
het Ministerie voor Cultuur, 20%
door de Crédit National en 20%
door de CEPME, een kredietbank
voor kleine en middelgrote onder
nemingen, terwijl de resterende
40% ponds/pondsgewijs wordt ge
fourneerd door een achttal natio
nale banken.
Het doel van het Instituut in zijn al
gemeen is het creëren van de moge
lijkheid voor hen die professioneel
bezig zijn met culturele activiteiten,
tot het verkrijgen van kredieten
door het verstrekken van garanties
11