werd al het - schitterende ge zicht getoond van de Filmweek. Als dit affiche op het publiek net zo'n magische aantrekkingskracht heeft als op de aanwezigen in het Hilton, belooft dit alle goeds voor de Film week. De eerste twee exemplaren die net van de persen waren gerold moesten tenminste met hand en tand worden verdedigd tegen vroeg tijdige verwijdering door gretige en thousiastelingen. Inmiddels hangt het affiche voor iedereen zichtbaar in het buitengebeuren van Amster dam. Posterkalender Laatste programma-onderdeel was gereserveerd voor de presentatie van de Filmposter Kalender 1984. Voor het derde jaar alweer heeft Gerben Kuipers met zijn medewerkers een selectie gemaakt uit het posteraan bod van de films die het komende jaar in de Nederlandse bioscopen zullen gaan rouleren. Vooral voor filmposterverzamelaars en dat zijn er nog al wat, zoals iedere keer weer blijkt een regelrechte must om hun collectie verder te kunnen aanvullen. Maar ook iemand die zo maar een mooie kalender wil aan schaffen, slaat hiermee geen slecht figuur. Ook de komende tijd zal weer een groot aantal films van Nederlandse makelij in de bioscopen vertoond gaan worden. In dit nummer van Film treft U wederom een enigs zins willekeurige selectie aan. Als eerste gaan wij in op de op 27 oktober in première gegane film 'De Anna' van regisseur Erik van Zuylen en producente Olga Madsen met in de hoofdrollen Theu Boermans, Hans Veerman, Henriette Tol en Christina Cünne. Van Zuylen voerde niet alleen de regie, maar schreef ook zelf het sce nario. Aan de camera stond Theo van de Sande en de art-directie werd verzorgd door Dick Schille- mans. De distributie met zeven kopieën is in handen van Concor de Film. Rondom de gesloten mijn 'De An na' vindt een strijd plaats tussen de werkloze mijnarbeider Hansen en de voormalige mijneigenaar Barlach. Als Marie, de vrouw van Hansen, haar man verlaat en op aanraden van haar moeder onderduikt door een betrekking als huishoudster in het huis van Barlach te aanvaarden, gaat Hansen woedend en met grote hardnekkigheid naar haar op zoek. Hij stuit daarbij op Barlach. Hansen eist zijn vrouw op en raakt slaags met de vroegere patriarch, die nu even werkeloos is als hijzelf en in wezen zijn gelijke is cjeworden. Hansen triomfeert en vernedert zijn tegenstander door voor korte tijd diens plaats in het feodale landhuis in te nemen. Terwijl de mannen als tragische hel den hun vetes uitvechten, maken de vrouwen gebruik van de verwarring om hun eigen weg te gaan. boven: Erik van Zuylen repeteert met Henriette Tol en Theu Boermans onder: Hans Veerman en Christina Cünne

Historie Film- en Bioscoopbranche

Film | 1983 | | pagina 6