werd al het - schitterende ge
zicht getoond van de Filmweek. Als
dit affiche op het publiek net zo'n
magische aantrekkingskracht heeft
als op de aanwezigen in het Hilton,
belooft dit alle goeds voor de Film
week. De eerste twee exemplaren
die net van de persen waren gerold
moesten tenminste met hand en
tand worden verdedigd tegen vroeg
tijdige verwijdering door gretige en
thousiastelingen. Inmiddels hangt
het affiche voor iedereen zichtbaar
in het buitengebeuren van Amster
dam.
Posterkalender
Laatste programma-onderdeel was
gereserveerd voor de presentatie van
de Filmposter Kalender 1984. Voor
het derde jaar alweer heeft Gerben
Kuipers met zijn medewerkers een
selectie gemaakt uit het posteraan
bod van de films die het komende
jaar in de Nederlandse bioscopen
zullen gaan rouleren. Vooral voor
filmposterverzamelaars en dat
zijn er nog al wat, zoals iedere keer
weer blijkt een regelrechte must
om hun collectie verder te kunnen
aanvullen. Maar ook iemand die zo
maar een mooie kalender wil aan
schaffen, slaat hiermee geen slecht
figuur.
Ook de komende tijd zal weer een
groot aantal films van Nederlandse
makelij in de bioscopen vertoond
gaan worden. In dit nummer van
Film treft U wederom een enigs
zins willekeurige selectie aan.
Als eerste gaan wij in op de op 27
oktober in première gegane film 'De
Anna' van regisseur Erik van Zuylen
en producente Olga Madsen met in
de hoofdrollen Theu Boermans,
Hans Veerman, Henriette Tol en
Christina Cünne.
Van Zuylen voerde niet alleen de
regie, maar schreef ook zelf het sce
nario. Aan de camera stond Theo
van de Sande en de art-directie
werd verzorgd door Dick Schille-
mans. De distributie met zeven
kopieën is in handen van Concor
de Film.
Rondom de gesloten mijn 'De An
na' vindt een strijd plaats tussen de
werkloze mijnarbeider Hansen en
de voormalige mijneigenaar Barlach.
Als Marie, de vrouw van Hansen,
haar man verlaat en op aanraden
van haar moeder onderduikt door
een betrekking als huishoudster in
het huis van Barlach te aanvaarden,
gaat Hansen woedend en met grote
hardnekkigheid naar haar op zoek.
Hij stuit daarbij op Barlach.
Hansen eist zijn vrouw op en raakt
slaags met de vroegere patriarch, die
nu even werkeloos is als hijzelf en
in wezen zijn gelijke is cjeworden.
Hansen triomfeert en vernedert zijn
tegenstander door voor korte tijd
diens plaats in het feodale landhuis
in te nemen.
Terwijl de mannen als tragische hel
den hun vetes uitvechten, maken de
vrouwen gebruik van de verwarring
om hun eigen weg te gaan.
boven:
Erik van Zuylen repeteert met Henriette Tol en
Theu Boermans
onder:
Hans Veerman en Christina Cünne