In Pauls omgang met haar wordt ons duidelijk, wat het voor hem be tekent om geen enkel beeld te heb ben van zijn ouders, om niets te we ten van zijn herkomst. Nadine, zelf ook joods, lijkt Pauls gevoel van ontheemding te delen en zij begin nen een onstuimige verhouding. Even lijkt het er nu op, alsof Paul troost vindt voor zijn sluimerend verdriet en eindelijk in staat is van het leven te genieten. Maar het zal anders gaan. Vlak voor zijn terugreis naar Amsterdam maakt hij tijdens een wandeling op de Place de la Bastille een foto van Nadine, een foto die de illusie van Pauls verlossing aan scherven zal doen gaan. Als Paul na zijn terugkeer in Neder land de foto van Nadine zorgvuldig bekijkt, ontdekt hij dat vlak achter haar een voorbijganger zichtbaar is, die sprekend op hemzelf lijkt. De onrust slaat nu toe en als hij de man op de foto sterk heeft uitvergroot, begint hij er meer en meer van over tuigd te raken dat dit zijn verloren gewaande broer Philip zou kunnen zijn. Philip, zijn mogelijke lotgenoot, kind van dezelfde ouders, beli chaamt Pauls hoop op een ander le ven: een leven zonder dat floers van verdriet. In het licht van het verlangen naar Philip verliest het werkelijke leven zijn greep op Paul. De liefde van Mieke en de kinderen, de troost van Nadine, de voldoening van zijn werk en zijn boek kortom het tastbare leven verbleekt bij de droom die Paul koestert over Philip. Pauls droom neemt in de film de vorm aan van een reis naar Philip, een reis per taxi naar het einde van de nacht. Naarmate het reisdoel dichterbij komt, gaan we steeds sterker in Philips bestaan geloven en met Paul ook vurig hopen dat de autorit zal eindigen met een hereni ging. De taxi slipt evenwel en belandt in een greppel. Paul besluit te voet de gevaarlijke tocht voort te zetten. Hij verdwaalt, raakt uitgeput en zakt uiteindelijk neer langs de kant van de weg. Alles lijkt verloren. Maar dan, in de volstrekte eenzaam heid, als hij geslagen in de modder ligt, gelijk Job op de mestvaalt, klinkt uit de verte onverwacht een geluid dat opnieuw de hoop tot leven wekt. Op spectaculaire wijze wordt Paul verlost uit zijn lijden. Zijn verlangen om het noodlot te beheersen wordt vervuld. DE COCK/MOORD IN EXTASE Maggan Films producent Henk Bos tekent voor de produktie van 'De Cock/Moord in Extase', het speelfilmdebuut van Hans Scheep maker, naar een boek van de beken de politieman/detectiveschrijver A.C. Baantjer. De rol van de rechercheur De Cock wordt vertolkt door Joop Doderer. Zijn assistent Vledder wordt gestal te gegeven door alweer een (film) debutant, televisiepresentator Ron Brandsteder. Daarnaast zijn er rol len van Manouk van der Meulen, Erik van der Donk en Toon Agter- berg. Het scenario werd geschreven door Felix Thijssen en de camera was in handen van Rob van der Drift. De bloedige roofoverval op een geldtransport, in hartje Amsterdam, wordt gevolgd door een reeks brute moorden. Het is kennelijk de be doeling van de dader(s) de buit voor zich alleen te houden. En omdat één van de slachtoffers een penose- klantje is van de in het vak vergrijs de rechercheur De Cock, trekt deze Rudolf van der Berg regisseert in een synagoge in Amsterdam. Naast cameraman Toni Kuhn hoofdrolspeler Derek de Lint foto: jutka rona De Cock geeft een vaderlijk advies aan zijn jonge assistent

Historie Film- en Bioscoopbranche

Film | 1983 | | pagina 8