In Pauls omgang met haar wordt
ons duidelijk, wat het voor hem be
tekent om geen enkel beeld te heb
ben van zijn ouders, om niets te we
ten van zijn herkomst. Nadine, zelf
ook joods, lijkt Pauls gevoel van
ontheemding te delen en zij begin
nen een onstuimige verhouding.
Even lijkt het er nu op, alsof Paul
troost vindt voor zijn sluimerend
verdriet en eindelijk in staat is van
het leven te genieten.
Maar het zal anders gaan. Vlak voor
zijn terugreis naar Amsterdam
maakt hij tijdens een wandeling op
de Place de la Bastille een foto van
Nadine, een foto die de illusie van
Pauls verlossing aan scherven zal
doen gaan.
Als Paul na zijn terugkeer in Neder
land de foto van Nadine zorgvuldig
bekijkt, ontdekt hij dat vlak achter
haar een voorbijganger zichtbaar is,
die sprekend op hemzelf lijkt. De
onrust slaat nu toe en als hij de man
op de foto sterk heeft uitvergroot,
begint hij er meer en meer van over
tuigd te raken dat dit zijn verloren
gewaande broer Philip zou kunnen
zijn.
Philip, zijn mogelijke lotgenoot,
kind van dezelfde ouders, beli
chaamt Pauls hoop op een ander le
ven: een leven zonder dat floers van
verdriet.
In het licht van het verlangen naar
Philip verliest het werkelijke leven
zijn greep op Paul. De liefde van
Mieke en de kinderen, de troost van
Nadine, de voldoening van zijn
werk en zijn boek kortom het
tastbare leven verbleekt bij de
droom die Paul koestert over Philip.
Pauls droom neemt in de film de
vorm aan van een reis naar Philip,
een reis per taxi naar het einde van
de nacht. Naarmate het reisdoel
dichterbij komt, gaan we steeds
sterker in Philips bestaan geloven en
met Paul ook vurig hopen dat de
autorit zal eindigen met een hereni
ging.
De taxi slipt evenwel en belandt in
een greppel. Paul besluit te voet de
gevaarlijke tocht voort te zetten.
Hij verdwaalt, raakt uitgeput en
zakt uiteindelijk neer langs de kant
van de weg. Alles lijkt verloren.
Maar dan, in de volstrekte eenzaam
heid, als hij geslagen in de modder
ligt, gelijk Job op de mestvaalt,
klinkt uit de verte onverwacht een
geluid dat opnieuw de hoop tot
leven wekt. Op spectaculaire wijze
wordt Paul verlost uit zijn lijden.
Zijn verlangen om het noodlot te
beheersen wordt vervuld.
DE COCK/MOORD IN EXTASE
Maggan Films producent Henk
Bos tekent voor de produktie van
'De Cock/Moord in Extase', het
speelfilmdebuut van Hans Scheep
maker, naar een boek van de beken
de politieman/detectiveschrijver
A.C. Baantjer.
De rol van de rechercheur De Cock
wordt vertolkt door Joop Doderer.
Zijn assistent Vledder wordt gestal
te gegeven door alweer een (film)
debutant, televisiepresentator Ron
Brandsteder. Daarnaast zijn er rol
len van Manouk van der Meulen,
Erik van der Donk en Toon Agter-
berg. Het scenario werd geschreven
door Felix Thijssen en de camera
was in handen van Rob van der
Drift.
De bloedige roofoverval op een
geldtransport, in hartje Amsterdam,
wordt gevolgd door een reeks brute
moorden. Het is kennelijk de be
doeling van de dader(s) de buit voor
zich alleen te houden. En omdat
één van de slachtoffers een penose-
klantje is van de in het vak vergrijs
de rechercheur De Cock, trekt deze
Rudolf van der Berg regisseert in een synagoge
in Amsterdam. Naast cameraman Toni Kuhn
hoofdrolspeler Derek de Lint foto: jutka rona
De Cock geeft een vaderlijk advies aan zijn
jonge assistent