FEEST
DER
HERKEN
NING
Een kindervriend
in Slowmotion
1IIM)7/OJaU11
Tijdens het Bondscongres van 11 februari j.l. onderhield
Drs. P. Sikkema van Inter/View BV de aanwezigen met
een causerie 'Een kindervriend in slowmotion', waarin hij
- zoals hij zelf zegt - 'als betrekkelijke buitenstaander graag
mijn visie wil geven op een aantal mogelijkheden tot bevor
dering van het bioscoopbezoek.'
Hieronder volgen de meest interessante passages van zijn
betoog:
Tijdens de bijeenkomst van 11 fe
bruari j.l. gaven zeer vele oud-leden
van de N.B.B, acte de présence. Een
reünie van bekende gezichten,
waaronder Piet Buis (de Koninklijke
Familie ging zonder hem niet naar
het buitenland), Piet Ooms (de
Leeuw van Warner), Ge Boven-
deert en zijn 'baas Paul Silvius
(toen U.I.P. nog gewoon C.I.C. heet
te) Drs. Peter Cuypers (ééns pers
chef bij de N.B.B., nu zitting hebben
de in de Commissie Nieuwe Zaken),
Cor Blad (toen in de Cineac-thea-
ters de eerste voorstelling nog om
half tien 's morgens begon!), Frans
van den Berg (uit de tijd dat Euro
Centra nog tot de grootste onafhan
kelijke verhuurkantoren behoorde).
Lo Pearl (zijn Universal Film Agency
bracht de eerste Bud Spencer Te-
rence Hill-films en De - Louis de Fu-
nès - Gendarmes). La Grande Dame
van het Produktiefonds, Mevrouw
Krietmeyer, Willen Hemelraad
(toen Actueel triomfen vierde met
BLUE MOVIE), Henk Haagenberg,
de gewezen Onderkoning van hel
Bondsbureau en Hans van Taalin
gen, de voorganger van Hans Tijs-
sen; Theo Crijns (weer geheel de
oude na een zware ziekte) en de da
mes Voskuil en Dinky van
Rooyen, wiens echtgenoten een
grote rol in de organisatie hebben
gespeeld.
Jaap de Wilde (van de Mij. Tu-
schinsky toen het nog in Nederland
se handen was), Bas Schimmel
(Universal aan de Sarphatistraat,
waar ene Max van Praag net als
booker was begonnen), Ben van
Rooyen (die met broer Wim de
scepter zwaaide over Holland Film),
Visser (Olympia- Utrecht) en Me
vrouw Thea Kuyken(echtgenote
van Richard, de aardigste exploi
tant uit Eindhoven, die ook de aller
kleinste verhuurder speelweken
gunde).
Mevrouw Tine Herzet (echtgenote
van Rob-Columbia- Herzet), Van 't
Hoft (Metro Harmonie-Rotterdam)
en Garrelts (Cinema De Haan-Wie-
ringen).
Wat mij op de eerste plaats fasci
neert is het rapport van de NEHEM,
getiteld 'Verkenning bioscoopex
ploitanten'. Het rapport maakt eerst
een analyse van de huidige situatie.
Vervolgens wordt een aantal zaken
vermeld die aandacht behoeven.
Men heeft het onder meer over de
prijs, de service en de ambiance.
Bovendien wordt erop gewezen dat
het tijd wordt dat de bioscopen een
beleid gaan voeren dat gericht is op
doelgroepen: 'Eenieder die iets wil
aanbieden dient in te spelen op de
behoefte van zijn afnemers. Zo moet
ook de bioscoopexploitant zijn pu
bliek kennen om zo goed mogelijk
aan de verlangens daarvan te vol
doen.'
Op dit moment is in uw branche
vooral het kenmerk 'leeftijd' van be
lang bij het onderscheiden van groe
pen afnemers. Laten we eens kijken
naar de opbouw van het bioscoop-
Jongeren
publiek van 15 jaar en ouder in
1987. Stel dat er 10 mensen in een
zaal zitten. Dan zijn er gemiddeld 4
in de leeftijd van 15-24 en 3 in de
leeftijd van 25-34 jaar. Twee zijn
tussen de 35 en 49 jaar oud en
slechts 1 is boven de 50. (De cijfers
komen uit de SummoScanner, het
grote media-onderzoek dat dag-in-
dag-uit door Burke-InterA/iew wordt
uitgevoerd.)
Graag wil ik met u deze afnemers
groepen wat nader bekijken.
Meer dan 40% van het bioscooppu
bliek is tussen de 15 en 24 jaar oud
(terwijl ze maar 22% van de popula
tie uitmaken). In totaal gaat 85% van
de jongeren wel eens naar de bio
scoop. Uiteraard is dat percentage
in de grote steden hoger dan op het
platteland. Waarom gaan jongeren
relatief zoveel naar de bioscoop?
Omdat het een leuk avondje uit is?
Omdat ze toch niets anders te doen
hebben? Omdat ze beter over straat
durven dan ouderen? Ik denk dat dit
niet de essentie is van hun bioscoop
bezoek. De belangrijkste reden is
mijns inziens dat de bioscoop ze een
stukje identiteit verkoopt.
Bioscoopbezoek is onderdeel van de
vrijetijdsbesteding van jongeren. De
vrije tijd is voor hen razend belang
rijk. Buiten school, werk en soms
ook ouders om kunnen ze - alleen
of met vrienden - hun eigen activitei
ten ontplooien en daarmee laten
zien wie ze zijn.
Discotheekbezoek of het schrijven
van gedichten, rondhangen op
straat of museumbezoek: het zijn
activiteiten die jongeren de kans ge
ven hun eigen identiteit te ontwikke
len en naar buiten te laten komen.
Frith, een bekende Engelse jonge-
renonderzoeker, zegt het als volgt:
'Datgene wat jongeren tot zo'n apar
te, zich van anderen onderscheiden
de groep heeft gemaakt, heeft alles
te maken met de wijze waarop ze
13