FEEST DER HERKEN NING Een kindervriend in Slowmotion 1IIM)7/OJaU11 Tijdens het Bondscongres van 11 februari j.l. onderhield Drs. P. Sikkema van Inter/View BV de aanwezigen met een causerie 'Een kindervriend in slowmotion', waarin hij - zoals hij zelf zegt - 'als betrekkelijke buitenstaander graag mijn visie wil geven op een aantal mogelijkheden tot bevor dering van het bioscoopbezoek.' Hieronder volgen de meest interessante passages van zijn betoog: Tijdens de bijeenkomst van 11 fe bruari j.l. gaven zeer vele oud-leden van de N.B.B, acte de présence. Een reünie van bekende gezichten, waaronder Piet Buis (de Koninklijke Familie ging zonder hem niet naar het buitenland), Piet Ooms (de Leeuw van Warner), Ge Boven- deert en zijn 'baas Paul Silvius (toen U.I.P. nog gewoon C.I.C. heet te) Drs. Peter Cuypers (ééns pers chef bij de N.B.B., nu zitting hebben de in de Commissie Nieuwe Zaken), Cor Blad (toen in de Cineac-thea- ters de eerste voorstelling nog om half tien 's morgens begon!), Frans van den Berg (uit de tijd dat Euro Centra nog tot de grootste onafhan kelijke verhuurkantoren behoorde). Lo Pearl (zijn Universal Film Agency bracht de eerste Bud Spencer Te- rence Hill-films en De - Louis de Fu- nès - Gendarmes). La Grande Dame van het Produktiefonds, Mevrouw Krietmeyer, Willen Hemelraad (toen Actueel triomfen vierde met BLUE MOVIE), Henk Haagenberg, de gewezen Onderkoning van hel Bondsbureau en Hans van Taalin gen, de voorganger van Hans Tijs- sen; Theo Crijns (weer geheel de oude na een zware ziekte) en de da mes Voskuil en Dinky van Rooyen, wiens echtgenoten een grote rol in de organisatie hebben gespeeld. Jaap de Wilde (van de Mij. Tu- schinsky toen het nog in Nederland se handen was), Bas Schimmel (Universal aan de Sarphatistraat, waar ene Max van Praag net als booker was begonnen), Ben van Rooyen (die met broer Wim de scepter zwaaide over Holland Film), Visser (Olympia- Utrecht) en Me vrouw Thea Kuyken(echtgenote van Richard, de aardigste exploi tant uit Eindhoven, die ook de aller kleinste verhuurder speelweken gunde). Mevrouw Tine Herzet (echtgenote van Rob-Columbia- Herzet), Van 't Hoft (Metro Harmonie-Rotterdam) en Garrelts (Cinema De Haan-Wie- ringen). Wat mij op de eerste plaats fasci neert is het rapport van de NEHEM, getiteld 'Verkenning bioscoopex ploitanten'. Het rapport maakt eerst een analyse van de huidige situatie. Vervolgens wordt een aantal zaken vermeld die aandacht behoeven. Men heeft het onder meer over de prijs, de service en de ambiance. Bovendien wordt erop gewezen dat het tijd wordt dat de bioscopen een beleid gaan voeren dat gericht is op doelgroepen: 'Eenieder die iets wil aanbieden dient in te spelen op de behoefte van zijn afnemers. Zo moet ook de bioscoopexploitant zijn pu bliek kennen om zo goed mogelijk aan de verlangens daarvan te vol doen.' Op dit moment is in uw branche vooral het kenmerk 'leeftijd' van be lang bij het onderscheiden van groe pen afnemers. Laten we eens kijken naar de opbouw van het bioscoop- Jongeren publiek van 15 jaar en ouder in 1987. Stel dat er 10 mensen in een zaal zitten. Dan zijn er gemiddeld 4 in de leeftijd van 15-24 en 3 in de leeftijd van 25-34 jaar. Twee zijn tussen de 35 en 49 jaar oud en slechts 1 is boven de 50. (De cijfers komen uit de SummoScanner, het grote media-onderzoek dat dag-in- dag-uit door Burke-InterA/iew wordt uitgevoerd.) Graag wil ik met u deze afnemers groepen wat nader bekijken. Meer dan 40% van het bioscooppu bliek is tussen de 15 en 24 jaar oud (terwijl ze maar 22% van de popula tie uitmaken). In totaal gaat 85% van de jongeren wel eens naar de bio scoop. Uiteraard is dat percentage in de grote steden hoger dan op het platteland. Waarom gaan jongeren relatief zoveel naar de bioscoop? Omdat het een leuk avondje uit is? Omdat ze toch niets anders te doen hebben? Omdat ze beter over straat durven dan ouderen? Ik denk dat dit niet de essentie is van hun bioscoop bezoek. De belangrijkste reden is mijns inziens dat de bioscoop ze een stukje identiteit verkoopt. Bioscoopbezoek is onderdeel van de vrijetijdsbesteding van jongeren. De vrije tijd is voor hen razend belang rijk. Buiten school, werk en soms ook ouders om kunnen ze - alleen of met vrienden - hun eigen activitei ten ontplooien en daarmee laten zien wie ze zijn. Discotheekbezoek of het schrijven van gedichten, rondhangen op straat of museumbezoek: het zijn activiteiten die jongeren de kans ge ven hun eigen identiteit te ontwikke len en naar buiten te laten komen. Frith, een bekende Engelse jonge- renonderzoeker, zegt het als volgt: 'Datgene wat jongeren tot zo'n apar te, zich van anderen onderscheiden de groep heeft gemaakt, heeft alles te maken met de wijze waarop ze 13

Historie Film- en Bioscoopbranche

Film | 1988 | | pagina 12