Illb.15 7/OJAAlP nee 9,3 3,2 hun vrije tijd besteden. Juist in de vrije tijdsbesteding van jongeren wordt zoveel zichtbaar van hun onaf hankelijke gedrag, van hun specifie ke waarden en voorkeuren.' Vroeger, tot in de jaren zestig, veran derde dat in kleine kring: er ontstond een kloof tussen ouders en kinde ren, die zelf op zoek gingen naar een eigen identiteit. Zo ontstond bijvoor beeld de hippie- subcultuur, met een alternatief waardensysteem met als filosofie 'tune in, turn on, drop out'. Momenteel grijpen jongeren al op heel jonge leeftijd de kans aan om via kleding en een specifieke mu- ziekvoorkeurte laten zien wie ze zijn. De keuze aan muziekstijlen en kle- dingstijlen is - vergeleken met de jaren zestig - enorm. Ik sprak laatst bijvoorbeeld een jongen die 'rocka- billy' is en daar status aan ontleent. Hij had een kuif, reed in een heel klein Fiatje uit de jaren vijftig en spaarde hele oude platenspelers. Bij het ontwikkelen van identiteit spelen identificatie- en imitatieprocessen een belangrijke rol. Jongeren richten zich op ideaalbeelden. Madonna, Michael Jackson, Prince en George Michael zijn voorbeelden van derge lijke ongrijpbare idolen. Ongeveer een jaar geleden zijn de resultaten gepresenteerd van Jeugd '87: een onderzoek onder jongeren van 12-24 jaar, waarvan onder meer Cloeck Moedigh als partici pant deelnam. In dat onderzoek is een vraag gesteld over inspiratie bronnen, waarvan u de resultaten in het volgende overzicht ziet: werpen op; je kunt je klasgenoten laten weten datje naar 'Rambo' bent geweest, of op een feestje vertellen hoe geweldig 'Amadeus' toch wel was. Het geeft je een zekere status. Ik denk dat hier ook de kracht ligt van een film als 'Dirty Dancing'. Het is ongetwijfeld een cliché-verhaal dat al vaker en ook beter is verfilmd. Maar is dat een reden om er niet naar toe te gaan? Voor volwassenen waarschijnlijk wel; die hebben dit soort films al vaker gezien. Voor jon geren zeker niet. Voor middelbare scholieren is het een prachtverhaal: het gaat over liefde en romantiek, en wie is daar op die leeftijd niet mee bezig? De personages zijn schitterend. Het verhaal speelt in een tijd die momenteel onder jonge ren sterk in de belangstelling staat. Ten slotte is het een realistisch ver haal, dat iedere jongere zo zou kun nen overkomen. Wie van ons weet immers hoe er door het personeel van Centerparcs wordt gedanst? Tot dusver sprak ik over jongeren in zijn algemeenheid; het is lange tijd gebruikelijk geweest jongeren te be handelen alsof ze allemaal hetzelfde zijn. Niets is minder waar. Met name in de tijdschriftenwereld is duidelijk doorgedrongen dat socio-demogra- fische doelgroepen niet langer vol doen. Het is niet zo, dat alle meisjes van 12-14 jaar hetzelfde zijn. Of alle leerlingen die in de zesde klas van het VWO zitten. Tijdschriften worden tegenwoordig steeds meer afge stemd op groepen jongeren met een Overzicht 1: Inspiratiebronnen ja ja/nee Vrienden/vriendinnen 69,3% 12,9% 16,1% Popartiesten 29,4% 14,8% 53,7% Willekeurige mensen op straat 61,1% 13,4% 23,0% Politici 2,7% 3,4% 91,3% Presentatoren/trices van tv-programma's 24,6% 15,1% 58,0% Topsporters 25,8% 13,5% 58,2% Filmsterren, acteurs 34,8% 15,1% 47,2% De bioscoop is voor jongeren veel meer dan een stukje amusement. De bioscoop is vooral een leveran cier van identiteit. Samen met vrien den en vriendinnen kunnen ze kijken naar idolen waar ze op willen lijken, naar plaatsen waar ze zouden willen wonen, naar activiteiten die ze zou den willen doen. Een avondje bio scoop geeft je inspiratie. Een avond je bioscoop levertje gespreksonder- 14 gemeenschappelijke manier van denken en/of van doen, oftewel op jongeren met verschillende psycho- grafische stijlen (denken) en levens stijlen (doen). Het eerder vermelde onderzoek Jeugd '87 is er speciaal op gericht geweest dit soort groepen onder jongeren te onderscheiden. In over zicht 2 ziet u één van de indelingen: Overzicht 2: Waarden-indeling 1Burgerlijk 2. Maatschappijkritisch 3. Ik-gericht 4. Autonoom 5. CarrièreVconsumptiegericht Toelichting: Burgerlijk staat voor trouwen, kinde ren krijgen en opvoeden en een ge lukkig gezinsleven; 39% scoort hoog. Maatschappijkritisch staat voor het verminderen van bestaande inko mensverschillen, eerlijker verdeling van de macht in de maatschappij en streven naar een samenleving waar in iedereen kan meebeslissen; 15% scoort hoog. Ik-gericht staat voor je als mens kunnen ontplooien, aandacht voor jezelf hebben, nieuwe dingen mee maken en genieten van sex; 32% scoort hoog. Autonoom staat voor helemaal zelf uitmaken wat mag en niet mag, niet aan regels gebonden zijn en op de eerste plaats zorgen dat je zelf een leuk leventje hebt; 7% scoort hoog. CarrièreVconsumptiegericht staat voor carrière maken en een lekker luxe leventje hebben; 14% scoort hoog. Veel jongeren vinden dat ze tot een groep behoren. In het onderzoek kwamen talloze benamingen voor groepen terug: ordies, billies, cramps, popies, dijkers. En hier, bij deze groepsindelingen, komt nog een tweede functie van de bioscoop om de hoek kijken. Een avondje bio scoop geeft je het gevoel dat je on derdeel bent van een wereldje waar toe de sterren in de film behoren, je vrienden, maar je ouders en andere leeftijdsgenoten niet. Een avondje bioscoop bindt vriendenkringen te zamen: ze hebben allemaal dezelfde film gezien en kunnen erover mee praten. Gelijktijdig zorgt een avondje bioscoop ook voor onderscheid: je kunt je afzetten tegen jongerengroe pen, die de film niet gezien hebben. Volgens gedragswetenschappers is dit heel normaal: ieder mens wil zich zowel aanpassen aan een groep als zich afzetten tegen andere groepen. De bioscoop is voor jongeren dus vooral een leverancier van identiteit. TV en video hebben die functie min der. TV- en videokijken zijn vaak ge zinsactiviteiten. Voor video geldt dat het gaat om films die eerder al eens in de bioscoop te zien waren. Het nieuwe en onderscheidende is eraf, waarmee ook de Identiteitsverlenen- de waarde behoorlijk is verdwenen. Een echte concurrent voor de bio scoop is mijns inziens de popmuziek met haar hele clip-circus. Overzicht 3 geeft een overzicht van bezoekge- drag van bioscoop, theater e.d. met daarnaast de verkoop van geluids dragers: Besteed je je geld aan platen of aan de film, dan lijkt dat me voor jonge ren een belangrijke keuze. Ik heb de indruk dat jongeren zich niet laten afschrikken door een ge brekkige service of smoezelige am biance, en wellicht ook niet door de prijs; de film is de hoofdzaak, die moet je gezien hebben. Volwassenen Er is eigenlijk weinig bekend over identiteitsontwikkeling van volwas senen en ook niet over groepspro cessen die zich onder volwassenen afspelen. Ook over de rol die de film daarin speelt of kan spelen bestaat weinig kennis. Ik heb de indruk dat volwassenen vooral zoeken naar bevestiging van een al bestaande identiteit, naar een al bestaand zelfbeeld. Ik zal me hier beperken en kort ingaan op een aan tal markeringstrends met betrekking tot volwassenen. Ook op dit terrein is de aandacht in de afgelopen jaren verschoven van het onderscheiden van socio-demografische groepen naar het onderscheiden van lifesty- le-groepen. Overzicht 3: Bezoeken/bestedingen (in miljoenen) Museumbezoek 15,88 Bioscoopbezoek 14,86 Theaterbezoek 1,93 'Serieus'concert 1,55 Popconcert 0,77 LP-verkoop 13,6 Single-verkoop CD-verkoop Totaal geluidsdragers 33,5

Historie Film- en Bioscoopbranche

Film | 1988 | | pagina 13