TER DISCUSSIE 'Oud worden is zo erg niet, vooral niet als men het alternatief weet!' RM)7/OJaUI[ De inleidingen van Ir. 0. Wessels en Drs. P. Sikkema op het Bondscongres van 11 februari j.l. en de vragen van de aanwezigen geven aanleiding tot enkele opmerkingen. is! Of het bioscoopbedrijf nu gelukkig is met de komst van High Definition Television in het begin van de jaren negentig staat buiten de discussie. Het is een fait accompli! Een groter beeldscherm, een perfect geluid in de huiskamer en dus een veel betere weergave van het vertoonde pro gramma, ongeacht of dit een speel film of een quiz is, zal ongetwijfeld bepaalde groepen meer aan huis binden, zeer zeker in het begin. HDTV kan echter ook bijdragen tot de gang naarde bioscoop. Filmpro gramma's zullen trailers beter tot hun recht laten komen op het nieu we, aangepaste beeldformaat dan op de huidige beeldschermafmetingen. Een trailer vanAMSTERDAMNEDofCRYFREE- DOM onderstreept meer de impact van het vertoonde beeld. En zoals één der aanwezigen opmerkte: hoe meer televisie, hoe moeilijker de zendtijd te vullen zal zijn met pro gramma's 'van elk wat wils'. Hoe lamlendiger, hoe stupider een quiz, hoe sneller de geneigdheid de knop om te draaien en andere vormen van entertainment op te zoeken, waar onder een bezoek aan de bioscoop. Kijken we naar de V.S., met zijn tal loze televisiekanalen en de vroege release op video, dan blijkt dat het bioscoopbezoek daar alleen maar stijgt! In 1988$ 4.2 miljard, 11% hoger dan het jaar daarvoor (3.78 miljard). In de eerste vijf weken van dit jaar zet die trend zich rustig door: 321 miljoen en in dezelfde periode van vorig jaar 261 miljoen. Een ander adagium kwam weer aan de orde. Hoe de verschillende doel groepen te bereiken met de verschil lende genres film, als men maar be schikt over één of twee zalen ter plaatse? Moet een zaal ingericht zijn op de smaak van het jonge publiek, de bedrijfsleider hip gekleed? Of een zaal in Jugendstil met de bedrijfslei der in driedelig grijs? Het zaligmakende antwoord is niet te geven, en ernaar te zoeken heeft niet veel zin. Maar films brengen voor degenen die ze willen zien is wel mogelijk, al zal dat in de praktijk niet altijd eenvoudig zijn. De zondag morgenvoorstellingen van muziek films als AMADEUS, FIDDLER ON THE ROOF of DON GIOVANNI tonen dat aan. De films worden op vaste dagen vertoond en het publiek kan lang van tevoren haar keuze telefo nisch doorgeven. Een attractieve film op een vaste dag. Toneelstuk ken, muziekuitvoeringen, cabaret worden niet anders geprogram meerd. Men bouwt een vaste clientèle op voor bepaalde genres film. Ook al is de film succesvol, dan niet direct weer prolongeren, maar later op nieuw brengen. De doelgroep kan dan rekenen op elke keer iets an ders. En de verhuurders zullen deze vaste data moeten respecteren! Drs. Sikkema stelt, dat meer gead verteerd moet worden in jongeren bladen. Dat is een kostbare zaak, maar waarom niet een advertentie van vier films op een elke week weer terugkerende vaste pagina? De MPEAA heeft zich toch uitgesproken voor meer promotie en publiciteit van de individuele film? Meer adver tentiepagina's in weekbladen, maar dan een combinatie van een aantal films heeft een veel groter, doelge richter bereik dan vier-kolommers in landelijke ochtendbladen! En dan zouden de kosten weleens relatief lager kunnen zijn! OFF SCREEN Dit citaat van de Franse entertainer Maurice Chevalier schoot mij spon taan te binnen tijdens de sobere fes tiviteiten, gehouden in het kader van het zeventigjarig bestaan van de N.B.B., op donderdag 11 februari j.l. in het Amsterdamse Krasnapolsky. De zeventigjarige heeft vele lichte en zware operaties ondergaan sinds de heer D. Hamburger Jr. in een roke rige bovenzaal van Café Schiller aan het Rembrandtsplein, het initiatief nam tot de oprichting van de Bond van Exploitanten van Nederlandse Bioscoop-Theaters. Oorlogen en depressies, bestuurlijke en financiële crises, de niet te peilen voorkeur van de consument, de op komst van de nieuwe media en de groei van alternatieve vrijetijdsmo- gelijkheden brachten de N.B.B, vaak naar de afdeling 'intensive care', maar de tijd bewees even zovele ke ren de waarde van het spreekwoord 'krakende wagens lopen het langst': de jarige bleef in leven! De reorganisatie op zowel bestuurlijk als financieel vlak, welke rond 1984 plaatsvond, was een ingreep welke voor vele leden zwaar, zeer zwaar was, maar die naar hetzich laat aan zien tot een verbetering van de situa tie aan het leiden is. Sinds twee de cennia geven de bezoekerscijfers (zie elders in FILM) eindelijk weer een lichte stijging te zien, terwijl in de eerste zes weken van dit jaar de ze trend zich voortzet (zie cijfers 1' Met meer vertrouwen dan ooit tevo ren kunnen we de toekomst tege moet zien! Toch is het goed ons te realiseren dat de N.B.B, aan een gevaarlijke, latente bestuurlijke bloedarmoede lijdt. Uit de rijen van exploitanten, verhuurders en producenten komen te weinig bestuurders naar voren; de werkdruk op de (onbezoldigde) zit tende bestuurders dreigt steeds gro ter te worden! Omdat er geen potentiële bestuur ders zijn? Ik durf dat te betwijfelen! Besturen moet men leren. Men moet de kans krijgen bestuurlijke er varing op te doen, de tijd krijgen om een visie en denkbeelden te ontwik kelen. Dat betekent enerzijds dat de huidige bestuurders hun kennis en ervaring moeten overdragen; ander zijds dat diegenen die zelf - om wel ke goede reden dan ook - niet op het bestuurlijk vlak hun steentje bij kunnen dragen mild moeten zijn in hun oordeel als een enthousiast, energiek bestuurder in spé een fout maakt. Sterker: geef hen de kans om af en toe eens een fout te maken, zonder hen genadeloos en kri tiekloos af te katten. Een doelman wordt gehard en ge louterd door de vele ballen welke hij gebukt en gebogen uit het net plukt. Dat is al vernederend genoeg; be stook hem daarom niet nog eens met hardgekookte eieren! In een harmonie, in samenspel, kan de N.B.B, heel oud worden, want een ander goed initiatief bestaat niet. Over kritiek gesproken: als over vijf jaar op 11 februari de driekwart eeuw wordt bereikt, is het raadzaam de festiviteiten niet op de dag zelve te vieren. Dat is eveneens een don derdag: de dag dat de programma's in de bioscopen fysiek worden sa mengesteld en vooral voor de onaf hankelijke exploitanten betekent dat, dat ze verstek moeten laten gaan, zeker als het uitgerekend de donderdag voor de Krokus-vakantie 19

Historie Film- en Bioscoopbranche

Film | 1988 | | pagina 18