INTERVIEW MAX VAN PRAAG 'Ik wil proberen ertoe bij te dragen dat de algemene bioscoopsituatie in Nederland verbeterd wordt. Dat is alles!' Niemand zal waarschijnlijk ontkennen dat de Motion Pictures Export Asso- ciation of America de laatste jaren een weinig actieve rol heeft gespeeld in het Nederlandse filmbedrijf. Toegegeven, Nederland heeft geprofiteerd van het mondiale optreden van de MPEAA tegen de videopiraterij; daarnaast kreeg de Stichting Video Veilig een behoorlijke financiële bijdrage en neemt Max van Praag zitting in het Stichtingsbestuur. Max van Praag (44 jaar), directeur van United International Pictures (Nether- lands) BV, gevestigd in Amsterdam, de maatschappij welke de films uit brengt van Paramount, Universal, M.G.M., United Artists en tot voor kort Disney, is tevens de 'onofficiële' voorzitter van de MPEAA in Nederland en houdt het Londense hoofdkwartier op de hoogte van de Nederlandse situatie. Van Praag, die het voorzitterschap overnam van de vroegere Warner/Colum- bia-manager Jimmy Katz, stelt zich tot taak de MPEAA in de nabije toekomst een actievere rol te laten spelen in het Nederlandse filmbedrijf. De Ameri kaanse film immers neemt een steeds groter wordend deel van de totale recette voor haar rekening, en Van Praag geeft toe dat zonder de Amerikaan se film geen bioscoop meer zou kunnen bestaan, Tot de splitsing van Warner Bros en Columbia International in 1987 bestond de MPEAA slechts uit U.I.P. (Max van Praag) en Warner/Columbia (Redo Farah). Het is lang geleden dat ook Twentieth Century Fox nog deelnam en de leden frequent bij elkaar kwamen om gezamenlijke belangen aan de orde te stellen. Van Praag: 'Omdat we het beiden druk hebben volstaan we met snel tele fonisch contact als we iets te bespreken hebben, ik bel Redo of hij belt mij. Maar nu Columbia weer zelfstandig is, stellen we ons voor regelmatig bij elkaar te komen.' Serviceverbetering Eén van de hoofdbrekens van de MPEAA is het verbeteren van de service in de bioscopen. Van Praag: 'Maar al te vaak merk ik dat de service in de bioscopen niet goed is. Niet goed genoeg is! Het is onze taak theaters te bezoeken en - indien nodig - de exploitanten en bedrijfsleiders te wijzen op onvolkomenheden. Dat is één van de belangrijkste redenen om als MPEAA regelmatig bij elkaar te komen. Om onze ervaringen uitte wisselen, opgedaan tijdens het bezoeken van bioscopen waar ook in ons iand.' 'Over de NEHEM-activiteiten gesproken en de veranderingen welke daaruit voort hadden moeten vloeien: ik zie werkelijk nog geen echte verbeteringen in de theaters op het gebied van serviceverlening. De laatste maanden lopen de bioscopen goed, maar dat is voornamelijk toe te schrijven aan de aantrekkelijke films. Ik ben van mening, dat er nog veel in de theaters verbeterd dient te worden.' MPEAA versus NEHEM Op de vraag: welke bijdrage leverde de MPEAA aan de NEHEM-activiteiten? is Van Praag de eerste om toe te geven dat die niet groot is. Hijzelf nam pas later zitting in de NEHEM-begeleidingscommissie en niet vanaf het moment van oprichting. 'Ik vroeg hen zitting te kunnen nemen in die Commissie om gemakkelijker de gang van zaken te kunnen rapporteren aan Londen. In het begin wilde de MPEAA deelnemen en adviserend optreden, hoe bepaalde zaken het best konden worden aangepakt. Maar men besloot de MPEAA daar geen deel van te laten uitmaken. De mensen die zich bezighielden met het NE- HEM-onderzoek werden verzocht naar Londen te komen om National Re search - een Amerikaans bedrijf, gespecialiseerd in marktonderzoek - te raadplegen. Bij National Research heeft men internationale ervaring met 20 marktonderzoek voor bioscopen. Dat zou verstandig zijn geweest, denk ik, maar het gebeurde alleen niet!' Volgens Van Praag zou dat ook een reden kunnen zijn dat de MPEAA besloot niet bij te dragen aan de op handen zijnde bewustwordingscampagne. De MPEAA werd in oktober vorig jaar benaderd om substantieel in de kosten bij te dragen, namelijk 480.000,-. De totale kosten voor de campagne bedragen 800.000,-, waarvan de Overheid i.c. het Ministerie van Econo-

Historie Film- en Bioscoopbranche

Film | 1988 | | pagina 19