mische Zaken 320.000,- voor haar rekening neemt, mits de campagne binnen een bepaalde tijd wordt geïnitieerd en uitgevoerd. Het veto van de MPEAA heeft tot gevolg - zoals nu bekend - dat alle leden van de N.B.B. via een tijdelijke contributieverhoging deze kosten zullen dragen. Van Praag geeft toe, dat een MPEAA-delegatie enkele jaren terug, juist voordat de NEHEM-activiteiten werden gestart, tijdens een bezoek aan Ne derland de N.B.B, haar steun aanbood. Dat was klaarblijkelijkschone theorie, want nu het aankomt op guldens of dollars geeft de MPEAA niet thuis! Van Praag: 'De MPEAA wilde geen steun toezeggen aan een bewustwor dingscampagne welke nog niet was uitgewerkt. Men is van mening, dat deze ergens op gebaseerd moet zijn, bijvoorbeeld op de resultaten van de trainingsprogramma's voor bioscoopmedewerkers, op de verbeteringen welke inmiddels in de bioscopen zijn aangebracht. Men wilde het bewijs geleverd hebben dat een aantal zaken ten goede in de bioscopen is veran derd. Daarom zei men voornamelijk neen. Men zei: luister, je kan geen bewustwordingscampagne opzetten, je tot het grote publiek wenden en hen vertellen hoe goed en aangenaam het in de bioscopen is als daar nauwelijks iets is veranderd, verbeterd!' Een andere reden om niet aan de bewustwordingscampagne deel te nemen is dat men liever geld besteedt aan de promotie van de individuele film. Van Praag zelf heeft gemengde gevoelens betreffende de waarde van de voorgenomen campagne. 'Ik denk, dat de MPEAA gelijk heeft om geld in de promotie van de individuele film te steken. Als je een goede bioscoop hebt met kwaliteitsservice en géén behoorlijke film, dan blijven de bezoekers nog weg. Maar aan de andere kant is het misschien goed dat het bioscoopbedrijf collectief uitge breid promotie en publiciteit in het algemeen maakt. De consument erop attenderen dat we er zijn kan geen kwaad!' De gewraakte pauze Naast zijn bezorgdheid over het dienstbetoon in de bioscopen is de voorzitter van de MPEAA van plan iets te gaan doen aan de gewraakte pauze in de hoofdfilm. Van Praag: 'Het lijkt wel een ingekankerde ziekte, het is moeilijk er van af te komen. Ik weet geen pasklare oplossing, maar als MPEAA moeten we dat aan de orde stellen en er iets aan gaan doen.' Inderdaad is Nederland het enige Westeuropese land waar de pauze meer regel dan uitzondering is. Van Praag's kruistocht tegen het fenomeen pauze dateert al uit de tijd dat hij mede-verantwoordelijk was voor de programme ring van het Tuschinski-circuit, waar hij altijd duelleerde met de bedrijfslei ders. Toen was de pauze nog een uitzondering. Van Praag wijst naar The Movies van Pieter Goedings, naar Fritz Weyschedé die tien zalen in Leeu warden programmeert en naar Lou van Bergen van Rivoli/Royal in Heerlen, die weigeren een pauze in de hoofdfilm in te lassen. Of het Studio- complex in Den Haag, eens een sextheater maar nu een 'arthouse', waar het publiek enthousiast reageert op het feit dat er geen pauze wordt gehouden. Van Praag: 'Exploitanten zeggen dat ze de opbrengst van de snoepverkoop niet kunnen missen en dat geloof ik ook. Ik ken de cijfers, ik heb ze gezien. Natuurlijk is het van het grootste belang dat bioscopen veel omzetten omdat ze hoge kosten hebben. Ze krijgen de films niet voor niets, soms tegen zware condities. Maar men gebruikt het altijd als hét excuus om snoep te verkopen!' Volgens het NEHEM-onderzoek blijkt dat 50% van de bezoekers wel en 50% niet gediend is van een pauze. Van Praag: 'Er zijn altijd mensen die een pauze prettig vinden en mensen die ertegen zijn. Deze laatste categorie wordt echter in het bioscoopbedrijf niet gerespecteerd. Noch wordt het werk van een regisseur door de exploi tanten gerespecteerd. Het is mijn persoonlijke mening dat geen enkele film onderbroken mag worden, tenzij deze drie uur duurt. Als we praten over films als 'The Last Emperor', 'My Fair Lady' of 'Cry Freedom', dan is een pauze noodzakelijk. Net zoals bij een toneelstuk of opera, maar de pauze is dan door de regisseur of de schrijver aangegeven. Maar bij films van 90 minuten of twee uur zijn door de regisseurs geen pauzes aangegeven!' 'Als U.I.P.-manager heb ik vaak genoeg geprobeerd exploitanten aan hun verstand te brengen dat films zich niet lenen voor een pauze! Datje in een bepaalde film absoluut geen pauze kunt aanbrengen. Maar ik weet dat ze dat advies negeren. Ze doen het tóch. En ik kan niet hoogstpersoonlijk alle bioscopen controleren.' De oplossing van Van Praag9 Zelf dan maar in de filmkopieën een pauze- teken aanbrengen! 'Ik geef dan maar liever zelf aan waar de pauze moet komen in 'Children Of A Lesser God' of een James Bond- film, dan dat een operateur dat maar ergens willekeurig doet. Ik weet dat veel bedrijfsleiders en operateurs met zorg een pauze aanbrengen, maar er zijn er ook bij die dat zeker niet doen en derhalve prefereer ik zelf in de kopie de pauze aan te geven, daar moet ie komen en nergens anders!' En Van Praag voegt eraan toe, dat zijn keuze over het algemeen wordt gerespecteerd. En hij zucht diep, denkende waar hij de pauze in de psycho logische thriller 'Fatal Attraction' moest aanbrengen en hij citeert iemand die zei - tijdens de pauze van deze film - dat ze niet begreep waarom iedereen 'Fatal Attraction' zo'n schokkende film vond. Pas na de film gaf ze onomwonden toe dat het een schokkende film was! Van Praag: 'We gaven haar dus door die pauze de indruk dat het niet schokkend was, maar ze zou toch domweg geen tijd hebben moeten krijgen om dat te bedenken?' De U.I.P.-manager denkt dat de exploitanten nog wel het een en ander kunnen leren van Amerika. 'Daar zijn geen pauzes, geen reclamefilms, geen dia-advertenties. Ik haat Amerika voor haar reclamespots op televisie. Dat is verschrikkelijk, iedere tien minuten wordt het programma onderbro ken. Maar in de bioscopen respecteren ze de film! Daar vertonen ze een film zoals het behoort, zonder pauze. Ze beginnen vrij snel met de hoofdfilm, daar komen de mensen voor, daar hebben ze voor betaald. Hooguit twee of drie trailers, dat is het! Geen flauwekul! En ook daar verkopen ze snoep, fris en popcorn. Als we het goed doen kunnen wij hetzelfde. Van tevoren. Stal het aantrekkelijk en gezellig uit, dan krijg je trek!' Toekomst Hoe stelt Van Praag zich de toekomst van de bioscoop voor? 'Grote complexen, niet alleen met drie, vier of vijf zalen, maar mogelijk met acht of negen. Voorzien van alle technische snufjes. Grotere doeken in de kleinere bioscopen. Dolby stereo. Uiterst comfortabele stoelen. Met bars, zelfs met restaurants, kinderopvang, voldoende parkeergelegenheid. Dat trekt mensen naar de bioscoop. Zelfs in Nederland, dat niet of nauwelijks beschikt over deze faciliteiten, kun je de laatste maanden zien hoe goed de bioscopen lopen kunnen. Omdat mensen nu eenmaal bepaalde films willen zien die worden vertoond. Niet alle films, maar wel veel. Als we de omstandigheden verbeteren, gaan we een zonnige toekomst tegemoet. Maar daarvoor moeten er wel exploitanten zijn die deze risico's aandurven. Maar, helaas, moet deze categorie wel over geld kunnen beschikken om een en ander te realiseren. Maar,' zo voegt Van Praag eraan toe, 'ondanks de teruggang van het bioscoopbezoek de laatste jaren heeft toch renovatie en aanpassing plaatsgevonden en heeft deze zichzelf terugbetaald. Kijk naar Cannon's Metropole-complex in Den Haag en het Tuschinski-complex in Amsterdam. En onlangs nog Lumière-Rotterdam, het Bellevue-Capylso- complex in Amsterdam en Royal-Rivoli in Heerlen. Zo heeft Euro-Den Bosch in al haar zalen de bestaande doeken vervangen door grotere.' Plaatsreservering Zijn er nog andere zaken welke de MPEAA of Van Praag aan het hart gaan? Van Praag: 'Eén van mijn stokpaardjes is de mogelijkheid ruim van tevoren plaatsen te kunnen reserveren. Toen wij Cinema International (Amsterdam) nog programmeerden kon het publiek tien dagen van tevoren plaatsen reserveren. De meeste bioscopen bieden deze service niet. Hooguit voor de dag zelve of de volgende. Dat is toch te gek! Ik kan plaatsen voor een toneelstuk in New York voor juli boeken, waarom dan niet voor een bioscoop voor volgende week? In Londen hoef ik alleen maar mijn nummer van mijn American Express-card telefonisch door te geven om plaatsen te bespreken. Dan liggen ze klaar bij een aparte kassa. Wij zijn dat niet gewend in Neder land. We liggen achter! Met m'n opmerkingen wil ik er alleen maar toe bijdragen dat de algemene bioscoopsituatie in Nederland verbeterd wordt. Dat is alles! HEDYKLEIWEG 21

Historie Film- en Bioscoopbranche

Film | 1988 | | pagina 20