'ALS EXPLOITANTE MOET JE ZELF ACHTER FILMS AAN' VROUWEN IN HET VAK: Jozalien de Witte In hetZuidhollandse land, omgeven door weilanden en dijken, ligt Gorinchem. Een plaatsje van 28.000 zielen met een oude stadskern, waarde onvermijdelijke nieuw bouwwijken aan zijn 'vastgeplakt'. In het centrum staat de Roxy Bioscoop. Een twee zalen tellend theater, dat al drie generaties lang lust en leven is van één en dezelfde familie. De drijvende kracht op dit moment is een vrouw: Jozalien de Witte. Zevenentwintig jaar oud en als onafhankelijk exploitante vertegenwoordig ster van een nieuwe generatie met een jong en positief geluid. 'Zevenentwintig lijkt misschien jong,' zegt Jozalien, 'maar ik zit al acht jaar in het vak of nee, nog lan ger: als kind hielp ik al mee. Zo gaat dat nou eenmaal in een familiebe drijf: als het druk is springt iedereen bij en als oudste dochter was ik ook automatisch degene die de traditie zou voortzetten. Eigenlijk was het niet eens een kwestie van echt wil len. Je groeit erin op, maarzo lang zamerhand wordt het wel steeds leuker. Sinds kort kan ik het allemaal alleen doen, al springt mijn moeder nog regelmatig bij. En nu ik er een maal in zit moet het goed ook! Ik heb niet zo'n instelling van nou, als we er maar van kunnen leven. Ikzal alle mogelijke moeite doen om iets op te bouwen. Om het mooier te ma ken en nog beter. Om te zorgen dat het bedrijf met z'n tijd meegaat. O, plannen zat! Gelukkig kan ik ook nog altijd bij mijn ouders terecht voor ad vies.' Premières 'Voor de oudere generatie is het bio scoopbedrijf tegenwoordig best las tig. Het hele zakendoen is anders geworden. Vroeger kreeg je verte genwoordigers aan de deur en dan werden alle films voor het komende half jaar besteld. Tegenwoordig is dat heel anders. Nu moet je er zélf achteraan, en dat is het grote ver schil met vroeger. Het betekent ook, dat je in een familiebedrijf weleens wrijvingen hebt. Mijn ouders zijn het heel anders gewend.' 'Om een voorbeeld te geven: vroe ger kwam een film hier na drie maanden pas binnen. Tegenwoor dig is dat na zes weken en ik heb hier zelfs premières! Daar moet je dan wel zelf achteraan gaan. Toen 22 ik pas begon, vonden de vertegen woordigers van de filmverhuurbe- drijven een plaats als Gorinchem te klein voor een première; het leverde niet genoeg op. Op een gegeven moment kwam iktoevallig in contact met de directeur van Warner BROS, en hij heeft me de eerste kans gege ven. Ik kreeg m'n eerste première en het ging goed. We hebben er ge noeg geld mee verdiend, dus heb ik daarna steeds m'n best gedaan om nog meer premières te krijgen. Ze ker ais er meer dan 60 kopieën zijn van een film kom ik in aanmerking voor een première. Bovendien: het publiek verlangt dat van je. De kiant is veel kieskeuriger geworden en wil een film direct zien. Duurt het te lang, dan wijkt het uit naar de grotere steden.' 'Heel belangrijk tegenwoordig zijn de contactdagen voor exploitanten en verhuurder waar de nieuwste films worden vertoond. Die moetje niet overslaan. Daar moet je naar toe om relaties te krijgen. Als de mensen weten wie je bent, dan den ken ze aan je als ze iets leuks heb ben. Ik heb er ook heel veel geleerd. De verhuurders geven me vaak tips en willen me graag helpen. Mis schien omdat ik nog jong en enthou siast ben. En zo gaat het langzamer hand steeds beter. Het is een soort sneeuwbaleffect.' 'Mijn ouders hebben nooit premiè res gehad. Ze vonden het te duur. In die tijd moest je een bedrag stor ten om de filmkopie min of meer te kopen. Vroeger was zo'n première ook niet echt nodig; de mensen kwamen toch wel. Tegenwoordig is het bij premières zo dat de eerste twee weken 60% van ieder verkocht kaartje naar de verhuurder gaat en 40% naar de exploitant. Hoe langer de film draait hoe lager het percen tage voor de verhuurder wordt. Na de derde week zakt het percentage dan meestal naar 50%.' Een gouden stad Als exploitante heeft Jozalien een behoorlijk takenpakket. Als gezegd bezoekt ze contactdagen en onder houdt ze haar relaties. Ze boekt films, verzorgt haar reclame en pro motie, maar staat net zo makkelijk achter het buffet. Jozalien: 'Je moet overal in kunnen springen. Eigenlijk doe ik alle voor komende werkzaamheden. Ik houd de boel schoon, ik doe de kassaver koop, ik draai de films en ik doe de boekhouding, Alleen het in elkaar zetten en uit elkaar halen van filmko- pieën wordt door iemand anders ge daan en naast de hulp van mijn ou ders werk ik met oproepkrachten. Vooral bij drukbezochte films zoals 'Dirty Dancing' is dat nodig. Ik maak dan van tevoren een schema met een taakverdeling. Als je constant van hot naar her zou moeten sprin gen krijg je stress. Als je het goed indeelt is het leuk. Iedereen weet dan wat hij doen moet en ik ga zelf achter de kassa zitten. Als het druk is, als ik in een recordtempo de kaar ten verkoop, dan leef ik pas écht. Daar kick ik op. Bovendien vind ik het leuk om met mensen om te gaan en ze een prettige avond te bezor gen. Bij mij moeten ze lachend naar binnen en lachend er weer uit.' 'Films als 'Dirty Dancing' en 'James Bond', de jongerenfilms zeg maar, doen het hier trouwens goed. In Go rinchem gaat vooral de jeugd zo tus sen de 16 en de 30 jaar veel naar de bioscoop. Toch is ook een 'Out Of Africa' mogelijk, maareen betere film moet wel naam hebben wil er hier publiek op afkomen. Eigenlijk is Gorinchem een gouden stad. Het gaat hier gewoon lekker. Bovendien hebben we ook een groot achter land. Daar kwam ik eigenlijk pas achter na de film 'Flodder'. Dat was een enorm succes. Daar kregen we 15.000 mensen op en alsje bedenkt dat Gorinchem uit 28.000 inwoners bestaat, waaronder baby's en be jaarden, dan moet de rest wel uit de dorpen in de omgeving komen.' 'Je hebt als provinciestad trouwens een voordeel. Je kunt eerst de kat uit de boom kijken. Je kunt eerst even kijken of een film goed loopt in de grote steden en hem dan pas zelf nemen.' Jozalien kijkt graag naar films. 'Ik ga er helemaal in op,' zegt ze, 'en ik vind allerlei verschillende genres mooi.' Uitzondering zijn de oorlogs- en hor rorfilms: 'Daar ga ik beslist niet naar toe. Als ik er onderuit kan zal ik het doen.' 'Als ik een goedlopende film na zes weken pas binnenkrijg is het trou wens ook nog 50%, maar eerlijk ge zegd heb ik daar niet zo'n moeite mee. Het zit bij mij toch wel vol. Veel exploitanten bekijken dat watte een zijdig, vind ik, Ze kijken alleen maar naar hun eigen bedrijf, terwijl een verhuurder toch veel meer kosten

Historie Film- en Bioscoopbranche

Film | 1988 | | pagina 21