IN MEMORIAM heeft. Bovendien, er valt altijd over te praten. Grote kans dat er dan wat van het percentage afgaat. Nee, ze zijn helemaal niet zo beroerd. Ik vind de verhuurders best tof. Tja, als je niks zegt dan gebeurt er ook niets!' 'Mensen moeten over je pra ten' Behalve over het belang van relaties met haar leveranciers heeft Jozalien ook zo haar eigen ideeën over investeren en promotie. Jozalien: 'Als je wilt datje bioscoop goed loopt dan moetje af en toe ook eens risico's durven nemen. 1985 Bijvoorbeeld was een heel slecht jaar, De video deed zijn intrede en in 1986 werden er maar weinig goedlopende films uitgebracht. Het ging slecht met de bioscoop, en ei genlijk moest de Roxy I dringend ge renoveerd worden. Ondanks het slechte jaar is er eind '86 toch ver bouwd.' 'De accommodatie moet goed zijn, vind ik. Het moet lekker warm zijn, en het moet er aantrekkelijk uitzien, Langzaamaan moet je steeds wat investeren om het mooier te maken. Je publiek praat daarover, en dat is heel belangrijk. Je moet zorgen dat de mensen - in positieve zin - over je blijven praten. Door relaties met publiciteitsmensen heb ik geleerd dat je dat voor elkaar kunt krijgen door promotie- activiteiten. Zo heb ik eens een promotiedag gehouden voor een nieuwe James Bond-film. We hebben toen in de stad een enor me Bond-pop neergezet met een auto erbij vol posters. We draaiden de hele dag James Bond-muziek en we deelden folders uit.' 'Iets anders was het James Bond menu, georganiseerd samen met een eetcafé. Wie bij ons naar de film ging kijken kon daarna bij hun extra voordelig eten. Hartstikke leuk was dat! Het restaurant hing vol met Ja mes Bond-posters en het sloeg aan. Daar lééf ik op, op zulke dingen.' 'Ook in je werk kun je er veel aan doen. Tijdens de pauze, een tijdje terug, vond het publiek de muziek die ik draaide niet zo leuk. Kan er wat anders op, vroegen ze. Heb je dan muziektape bij je, vroeg ik. Dat hadden ze. Nou, dan gaat dat erin. Het was een vrij rustige avond, dus heb ik ze daarna ook nog de machi nes laten zien. Kijk, daar wordt over gepraat!' Vrouwen in het vak Jozalien gaat met de tijd mee. Maar hoe denkt zij, als hedendaagse jon ge vrouw, over het vak? 'Wat mij betreft,' zegt ze, 'de bio scoop, dat is mijn wereld. Toch is het niet mijn leven. Ik werk om te leven. Ik leef niet om te werken. Er is nog meer in het leven. Ikzie mezelf ook niet koste wat kost carrière ma ken in hetfilmvak. Er is nog van alles wat ik leuk vind, en dat moet ook kunnen: een zaak opbouwen en er toch dingen naast hebben. Wel ligt het voor een vrouw vaak anders. Wanneer een man kiest voor een carrière, dan kan hij zich daar hele maal op concentreren. Het eten staat voor hem klaar, het huis is schoon en de kinderen worden ver zorgd. Een vrouw daarentegen heeft een dubbel zwaar leven. Ze moet alles zelf doen of kiezen: werk of ge zin, Een man kan beide hebben. Een verschil is ook, dat een man door moet gaan tot z'n 65ste. Hij is de kostwinner. Hij moet het geld in brengen. Een vrouw kan ophouden. Zelf weet ik niet of ik over tien jaar nog in het vak zit. Aan de andere kant is het bioscoopvak wel vrij ge makkelijk met een gezin te combine ren. Het is geen baan van 9 tot 5. Je hoeft overdag niet persé aanwe zig te zijn en je kunt zelf je tijd inde len.' 'Vrouwelijke exploitanten zijn er niet veel. In Gouda werkt nog een andere vrouw alleen, maar verder zijn het vooral echtparen die samen een bio scoop runnen. Als vrouwelijke ex ploitant moet je denk ik haar op je tanden hebben maar toch geen ke nau zijn. Je mag niet lief zijn, want dan word je zwak gevonden en een haaibaai kan ook niet, want dat is onprettig om mee te werken. Een combinatie van beide, zou ik zeg gen.' Laatste vraag ten slotte. Het Bonds- bestuur. 'Wat ik daarvan vind? Tja, ik denk dat niemand daar echt kapot van is, maar ik geloof wel dat er nieuw bloed inkomt. Ze doen veel goed werk, en ik heb het idee dat het beter wordt. Dat ze proberen het bios coopbedrijf omhoog te krijgen. Ze doen bijvoorbeeld hun best om de BTW omlaag te krijgen en dat vind ik een goede zaak. Hier in Nederland betalen we 20% BTW, terwijl dat in Duitsland maar 6% is.' 'Aan de andere kant is er wel erg veel geld gestopt in dat marktonder zoek. Het heeft wel wat opgeleverd. De uitkomst was 'klantgericht han delen' en daar worden nu cursussen in gegeven, maar ja, wie een beetje nadenkt komt daar zelf ook wel ach ter.' MARJO ROEVEN Fortiter in re, suaviter in modo (wees onwrikbaar in het nastreven van je doel, maar doe dat op een gematigde wijze) was de lijfspreuk van Alfred Friedrich Wolffdie vrijdag 4 maart geruisloos afscheid nam van het leven op de leeftijd van bijna 89 jaar in zijn woonplaats Bilthoven, De grondlegger van Bioscoop-Onderneming A.F. Wolff B.V. te Utrecht werd in het laatste jaar van de vorige eeuw in Berlijn geboren. Na het gymnasium, militaire dienstplicht en een korte vrijage met de medische studie stapte hij in 1921 in het filmbedrijf. Een stap, welke niemand zal verbazen als men weet dat zijn oom, Dr. Willi Wolff, de eerste Duitse producent was die opnamen maakte in landen buiten Europa als India en Noord- Afrika, en een andere oom directeur van M ,GM in Duitsland was, In het begin van de jaren dertig werd A.F. Wolff chef van de verhuurafdeling van het toonaangevende UFA en in 1936 werd hij benoemd tot directeur van de UFA-vestiging in Nederland. Onderzijn leiding werden het Rembrandt Theater in Amsterdam en het Asta Theater in Den Haag gebouwd. Op zijn initiatief kwamen populaire sterren als Zarah Leander, Willi Fritsch en Lilian Harvey naar Nederland om films als 'Sieben Ohrfeigen', 'Wiener Blut', 'Der Blaufuchs' en 'Das Lied der Wuste' promotioneel te ondersteunen. In 1939 begon A.F. Wolff aan de bouw van zijn - heden nog florerende - circuit met de koop van de Utrechtse bioscopen City, Palace en Flora (nu het Camera theater). De oorlogsjaren memoreren leidt hoofdzakelijk tot droeve ervaringen. In 1956 werd het eerste arthouse, buiten de drie grote steden, geopend: Studio-Utrecht; verdere expansiedrang werd door de Overheid via de bouwstop in de kiem ge smoord. Wel volgde in 1959 de overname van Midi (Tilburg) en Luxor (Haarlem) en een jaar later openden twee nieuwe bioscopen in Groningen hun deuren, te weten Camera en Studio, welke in de jaren zeventig weer werden uitgebreid tot het huidige Camera-complex met vier doeken, In 1966 gaf hij publiciteitschef H. Bals het voordeel van de twijfel de Cinemani- festatie in Utrecht voor het eerst te organiseren: het begin van een jarenlange traditie. Door overname, samenwerking en nieuwbouw werkte A.F. Wolff geleidelijk aan het huidige imperium, dat hij tot in het begin van de jaren tachtig met strakke maar rechtvaardige hand bestuurde. Tot die tijd zat hij met diverse medewerkers twee avonden in de week zichtfilms door te draaien in de showroom aan de Utrechtse Oude Gracht; geen film werd in één van zijn bioscopen vertoond of hij had deze zelf gezien. Menig verhuurder herinnert zich nog zijn gevleugelde maar gevreesde woorden: 'Amsterdam, Rotterdam en Den Haag afwachten!' of 'Uitproberen in een klein theater!' welke woorden hij kracht bijzette met een krachtig uitgestoten rookkolom van zijn onafscheidelijke sigaar. Met Alfred F. Wolff is een zeer markante persoonlijkheid heengegaan, de laatste der Mohikanen, één van de pioniers van het eerste uur. Een theaterman in hart en nieren, met het juiste gevoel voor dramatiek, vol opborrelende emoties, maar ook met een groot gevoel voor humor en ironie. Zijn gastvrijheid was spreekwoor delijk, zijn kritische geest gevreesd door de één, een verademing voor de ander. Ook binnen de bioscooporganisatie heeft A.F, Wolff een vooraanstaande rol ge speeld. Vanaf 1959 tot 1969 nam hij zitting in het Hoofdbestuur, waarvan de laatste jaren als penningmeester, alsmede in vele Bondscolleges en in het Bestuur van Cinetone en Stichting Biovakantieoord. In 1969 werd A.F. Wolff tot erelid van de N.B.B, benoemd en in 1979, ter gelegenheid van zijn tachtigste verjaardag, onderscheidde het Hoofdbestuur hem met de Penning voor Verdiensten jegens het Nederlandse Filmbedrijf. Door zijn gezondheidstoestand gedwongen leidde A.F. Wolff de laatste jaren een zeer teruggetrokken leven. Met Alfred Wolff is een theaterman pur sang heengegaan. Een grote persoonlijk heid die film verafgoodde en tot het laatste moment trouw bleef. 23

Historie Film- en Bioscoopbranche

Film | 1988 | | pagina 22