Cinemagiaprijs 1987 voor Charles Boost BUITENLANDS NIEUWS GOOD SHOWMANSHIP FRANKRIJK Hoewel de gegevens op dit moment nog niet bekend zijn, is de verwach ting dat het bezoekersaantal in Frankrijk in 1987 ten opzichte van 1986 aanzienlijk lager is, Pessimisten spreken zelfs van 20 minder! Dat zou betekenen 135 mil joen bezoekers in 1987 tegenover 165 milj. in 1986. Als hoofdoorzaak wordt genoemd de ongebreidelde expansie van het aantal televisiekanalen (w.o. TF1,A2,FR3), welke vnl. speelfilms aanbieden. Canal Plus alleen al brengt per week 25 speelfilms op het scherm. Ook het gebrek aan speelfilms voor een breed publiek draagt bij aan de teruggang van de bezoekersaantal len. Frankrijk kent geen nieuwe genera tie acteurs en actrices, die tot de verbeelding spreken. Louis de Fu- nès en Coluche hebben geen opvol gers; Belmondo en Delon laten zich nog maar zelden verleiden tot een filmcontract. Regisseurs zoals Ge- rard Oury en Claude Zidi worden ge confronteerd meteen gebrek aan in ventiviteit en creativiteit om nog tot grootse prestaties te komen op het vlak van de komedie. Van de in 1987 110 uitgebrachte films bereikten slechts vier de top twintig, t.w. Gerard Oury's 'Levy and Goliath', Claude Zidi's 'Association des Malfaiteurs', Louis Malles's 'Au revoir, les enfants' en Ie Grand Chemin' van Jean-Loup Hubert. Ty perend is dat de drie eerstgenoemde regisseurs ver over de zestig zijn! Op 11 maart j.i. werd 'Au revoir, les enfants' met zeven Cèsars (de Fran se Oscar) onderscheiden, w.o. die voor de beste film, beste regie en scenario. Deze film, reeds onderscheiden met een Gouden Leeuw in Venetië, staat ook genomineerd voor een Oscar De Franse videomarkt behoort tot de zwakste van Europa, weliswaar steeg de omzet van de georgani seerde videodistributeurs met vier procent tot FF 444 miljoen (ca. f.150 milj.) maar dat wordt ruimschoots te niet gedaan door een hoger inflatie- j percentage. Het aantal aan de con sumenten verkochte cassettes steeg, maar de gemiddelde prijs waartegen dat gebeurde daalde drastischHet feit dat videocassettes worden aangemerkt als luxegoede ren betekent een BTW-percentage van 33%! DUITSLAND In de periode januari tot en met sep tember 1987 passeerden zes pro cent meer bezoekers de kassa dan het jaar daarvoor. ENGELAND Voor het tweede achtereenvolgende jaar steeg het Britse bezoek: 1986: 72.5 miljoen en vorig jaar 74.8 mil joen bij een gelijkgebleven aantal bioscopen. ITALIË De bezoekcijfers tbv. bioscoop zijn nog niet bekend. Wel investeerden televisiestations aanzienlijke bedragen in de produk- tie van speelfilms: de drie nationale staatszenders RAI1RAI2 en RAI3 staken gezamenlijk 91 miljoen in 76 films. Mediatycoon Burlesconi investeert via zijn Filminvest 83 miljoen in 68 films! De omzet in legale videocassettes bedroeg in 1987 107 miljoen, 40% meer dan het jaar daarvoor. JAPAN Het bioscoopbezoek daalde in Japan het afgelopen jaar met 10.5% in ver gelijking met 1986.143 miljoen be zoekers zorgden voor het laagste bezoek sinds de Tweede Wereldoor log. Vnl. toe te schrijven aan een ge brek aan blockbusters en een ra zend snel groeiende videomarkt. Men schat dat 300 miljoen Japan ners video prefereerden boven een bezoek aan een bioscoop. Het aantal filmtitels, dat in de 2.053 Japanse bioscopen in première ging, bedroeg 637, w.v. 286 titels van eigen bodem. Op vrijdag 22 januari 1988 ontving de filmjournalist Charles Boost de in 1977 ingestelde Cinemagiaprijs uit handen van de voorzitter van de Be roepsvereniging van Film- en Televi siemakers NBF, Thijs Ockersen. De prijs is de erkenning van opvallend goede publicistische prestaties op het gebied van de Nederlandse film, televisie en audiovisuele media. De jury, het bestuur van de NBF, heeft unaniem Charles Boost als winnaar gekozen. Charles Boost heeft in zijn lange loopbaan een wezenlijke bij drage geleverd aan het inzicht in het belang van de kwaliteitsfilm. Hij heeft velen voor de kwaliteitsfilm ge wonnen. In zijn bijdragen aan De Groene (sinds 1939), het Haarlems Dagblad (sinds 1964), de Katholieke Illustra tie (tot de opheffing van het blad), Film Forum en later Skoop, heeft Charles Boost altijd vastgehouden aan de waarden en filmesthetische uitgangspunten die in Nederland door Menno ter Braak in zijn Filmli ga- artikelen zijn gepropageerd. Zijn verdiensten voor de Nederlandse film blijken ook uit zijn jarenlange lid maatschap van de sectie Film van de Raad voor de Kunst, Als zodanig is hij medebepalend geweest voor de wijze waarop in de jaren vijftig en begin van de jaren zestig de kunst zinnige film gestalte kreeg. Als be stuurslid van het eerste uur heeft hij meer dan dertig jaar het beleid van het Filmmuseum mede vormgege ven. Zijn denkbeelden heeft Charles Boost ook neergelegd in boekpubli- caties, zoals 'De goede films komen er toch' en 'Uitkijken'. Een synthese van zijn opvattingen is 'Van Cine- Club tot Filmhuis'(1979), een boek waarin hij de belangrijke impulsen van de kwaliteitsfilm voor de filmin dustrie en zijn verspreiding via de betere filmtheaters beschrijft. Het werk van Charles Boost is van blijvende invloed op de Nederlandse filmkritiek gebleken. Het stralende promotieteam van Jogchem's theaters Van 'NEDERLANDSE BIOSCOOP BOND 60 JAAR, een documentaire over de Nederlandse Bioscoopbond en het daarin georganiseerde film en bioscoopbedrijf', tien jaar gele den geschreven door de toenmalige Bondsdirecteur J.Th. van Taalingen, is nog een beperkt aantal exempla ren kosteloos verkrijgbaar bij het Bondsbureau, tel. 020-799261 (dhr. J. Nijhoff). De organisatie van FILM is op zoek naar afleveringen van het (NIEUWE) WEEKBLAD VOOR DE CINEMATO GRAFIE voor een nostalgische ru briek. Tot ca. 25 jaar geleden het branche blad, ooit begonnen door Pierre Westerbaan. Johan Arkenbout (Filmtrust) wacht met spanning uw telefoontje af op 020-932333 of 937476. 25

Historie Film- en Bioscoopbranche

Film | 1988 | | pagina 24