Vestron Pictures nam bioscoopexploitanten in de boot Sinds 29 maart is Nederland een nieuwe filmverhuurder rijker. Na maanden van voorbereiding ging Vestron Pictures eind maart officieel van start. Ter gelegenheid hiervan had Vestron Pictures aile Nederland se bioscoop exploitanten uitgeno digd om tijdens een retourtje Hoek van Holland/Harwich kennis te ne men van de koers die Vestron van plan is gaan varen. Het was een verregende dag, maar de sfeer aan boord van de luxueuze M.S. Koningin Beatrix zat er meteen goed in. Vestron had dan ook niets an het toeval overgelaten. De first class bar op deck 8 was gereserveerd voor de genodigden en Hans van Willigen- burg was van de partij om het een en ander gezellig aan elkaar te pra ten. Bij het losmaken van de kade werd door een sleper van Weissmuller een afscheidsgroet gebracht. Een grapje van Concorde-baas Wijsmul- ler die Vestron op toepasselijke wijze wilde feliciteren. In de twee boordbioscopen kon men tijdens de overtocht kennis nemen van twee nieuwe Vestron Films: Hamburger Hill en Switching Chan- nels, een vrolijke film met o.a. Kath- leen Turner en Burt Reynolds. Vestron-baas Bob Straigt stapte in Harwich van boord, maarnietzonder te genodigden te laten weten dat Ve stron serieus werkt aan de upgra ding van de markt. Vooral dit onderwerp werd later on derstreept door Elbert Timmerman die aankondigde de bioscoopmarkt open te willen breken met oncon ventionele marketing technieken. Timmerman blikte terug op 8 jaar Vestron, een van de eerste majors die geen bindingen heeft met een filmstudio. Timmerman: 'Vestron heeft de afge lopen jaren een omstuimige groei doorgemaakt. Inmiddels heeft Ve stron kantoren in Tokyo, Toronto, Stockholm, Brussel en Utrecht. De belangrijkste reden voor Vestron om zelf films te gaan maken en dis tribueren waren de stijgende prijzen van rechten. Dat we hier in kunnen slagen is in middels bewezen met de million- seller Dirty Dancing. Andere Vestron films met hit- potentie zijn de inmid dels met een oscar genomineerde 'Anna', 'Prince of Darkness' en 'The Prayerforthe Dying'. Dat Elbert Timmerman niet bang is om problemen aan de kaakte stellen bleek uit zijn kritisch betoog over de 'pers'. Timmerman vroeg om een sportieve pers die op constructieve wijze kri tiek geeft waar nodig, maar ook plui men uit deelt en niet een pers die vanuit een zwartgalligheid zeer le vensvatbare films naar de vuilnisbak verwijst, Als voorbeeld haalde Tim merman hierbij de mager kritieken aan over Dirty Dancing, terwijl de film met recht tot een van de bio scooptoppers gerekend mag wor den. Deze opmerkingen werden hem niet in dank af genomen, later werd hij bestookt door een complete persde legatie die hem een andere mening probeerden duidelijk te maken. Tot slot ging Timmerman kort in op hoe Vestron de toekomst in de bene- lux denkt te zien. Timmerman: 'Ons beleid kan in het kort worden beschreven als realis tisch en optimistisch. We zijn niet van plan ons te vergalopperen aan lukrake toekomstvoorspellingen. Waar we aan denken zijn bijvoor beeld bioscopen met multi sereens. Of, de 'Special Atention Bioscoop', daarmee bedoelen we de kleine bio scoop, meestal gevestigd in het cen trum van de grote steden, met zeer hoogwaardige technische facilitei ten en horeca-mogelijkheden van de bovenste plank. We denken dat dit soort bioscopen een heel goede toe komst tegemoet kan gaan. Dit soort bioscopen zou uitgerust kunnen worden met High- definition video-projectie' Als bioscoop-ex ploitant mag je deze nieuwe uitda gende techniek niet missen.' Verder memoreerde Timmerman de integratie van Film Video en tv. Het een kan niet los gezien worden van het ander. Daarom is tegelijkertijd met Vestron Pictures ook Vestron Television opgericht. Timmerman: 'Samen verdienen met de bioscoop exploitanten, door hard te werken aan het meest interessan te fenomeen dat FILM heet, dat is de boodschap waarmee wij onze in troductie in de Benelux kracht willen bijzetten'. 19

Historie Film- en Bioscoopbranche

Film | 1988 | | pagina 19