BUITENLANDS NIEUWS
filmkopieën zonder registratie kun
nen worden vervoerd.
Veel chauffeurs rijden al jaren het
filmmateriaal en noemen even ge
makkelijk filmtitels en theaters als
een doorgewinterde booker van een
filmverhuurkantoor.
Een oprechte Groninger, chauffeur
vanaf 1971 op de route Groningen:
'Ik kijk woensdagavond even in de
krant naar de prolongaties, en dan
weet ik al hoeveel films er in Gronin
gen zullen worden aan- en afgele
verd!'
Er zijn nachten waarin 600 tot 700
kopieën en 2500 kleinere pakketten
worden uitgeladen, gesorteerd en
weer ingeladen en dat in een tijdsbe
stek van anderhalf uur.
De sorteerders manoeuvreren con
tainers met vorkheftrucks naar de
verschillende auto's, waar de chauf
feurs zorgdragen voor het verder uit-
sorteren en inladen van de colli voor
hun eigen route.
Pas als de laatste wagen is binnen
gekomen en verladen kunnen de
chauffeurs de terugreis aanvaarden,
voorzien van een nieuwe lijst, waar
op alle af te leveren colli staan gere
gistreerd.
Vier uur 's nachts verlaat de laatste
wagen het depot.
'Het was een rustige nacht!' zegt
een sorteerder. 'Vroeg thuis!' ant
woordt de coördinator, terwijl hij het
licht uitdraait.
7500 Vierkante meter duisternis
wacht op een nieuwe dag!
WJAvR
Foto's: Ronald van Dokkum.
Half juli beginnen de opnamen van het 16e avontuur van lan Fleming's
held, JAMES BOND, in Mexico. Met wederom TIMOTHY DALTON als 007
en onder regie van JOHN GLEN wordt LICENCE REVOKED vanzelfsprekend
geproduceerd door ALBERT R. BROCCOLI. De première staat gepland voor
de zomer van 1989. Ex- James Bond-acteur en Oscar-winnaar SEAN
CONNERY zal een rol spelen in JOHN BOORMAN'S komedie GETTING REA-
DY. In BROADCAST NEWS spelen de reorganisatie van een nieuwsnet
en de daaruit voortvloeiende ontslagen een rol; de werkelijkheid kan nog
wranger zijn: CBS (naast ABC en NBC) één van de drie grootste Amerikaanse
televisiemaatschappijen, overweegt 13% van haar 7000 medewerkers te
laten afvloeien. SKY en SUPER CHANNEL flirten met elkaar; de verliezen
het afgelopen jaar waren respectievelijk! 22 en 16 miljoen. COLUMBIA
(V.S.) ontving de meeste Oscars (9), alle voor THE LAST EMPEROR, een
film aangetrokken door de inmiddels ontslagen DAVID PUTTNAM, die des
tijds was aangetrokken om 'Columbia meer prestige en standing te geven'!
SHELL (Engeland) steekt circa vier miljoen gulden, gespreid over drie
jaar, in een vooral op het buitenland gerichte promotie van Engelse film
en televisieprodukties via een partnership met THE BRITISH ACADEMY OF
FILM TELEVISION ARTS. BILL COSBY'S eerste speelfilm (als schrijver,
regisseur en acteur) moge dan een commerciële catastrofe zijn, de mondiale
verkoop van zijn televisieshows verzoet veel: tot nu toe meer dan 900
miljoen. Op 11 mei viert IRVING BERLIN, die de muziek schreef voor
films als TOP HAT, BLUE SKIES, THERE'S NO BUSINESS LIKE SHOWBUSI
NESS en WHITE CHRISTMAS zijn honderdste verjaardag. Na een samen
werking van 17 jaar, die films opleverde als JAWS, THE STING, MACAR-
THUR, THE VERDICT en COCOON zijn producenten RICHARD ZANUCK en
DAVID BROWN amicaal uit elkaar gegaan. JACK VALENTI, voorzitter
van de M.P.E.A.A., meldt dat de aangesloten leden slechts in drie landen
een meeropbrengst hebben, te weten Australië, België en Nederland.
Belgë
In 1987 begon men in Charleroi met
de bouw van een bioscoopcomplex
van 12 zalen, dat in de loop van dit
jaar wordt geopend. Plannen zijn
ontwikkeld voor de bouw van circa
60 zalen in 1988, waaronder het
prestigieuze project Kinopolis in
Brussel met 27 doeken, een joint
venture tussen de families Bert en
Claeys. Voorts multiplexen in Leuven
(7 zalen), Antwerpen (12), Turnhout
(3) en Knokke (4), terwijl een aantal
bestaande theaters in Gent en Aalst
hun zalen gaan uitbreiden.
Denemarken
Vorig jaar trokken de Deense bio
scopen 11.448.000 bezoekers; een
lichte stijging ten opzichte van 1986
(11.355.000): dat komt neer op een
gemiddeld bioscoopbezoek per
hoofd van de bevolking van ruim 2
maal per jaar.
21 Prefereerde een bezoek aan
een film van eigen bodem; in 1986
bedroeg dit percentage 25%.
Engeland
Warner heeft een nieuwe divisie op
gericht: WARNER BROS INTERNA
TIONAL THEATERS Co. Na 40 jaar
afwezigheid wil Warner weer een ei
gen theaterpark opbouwen.
Eén van de eerste projecten is een
nieuw te bouwen complex van 12
zalen nabij Manchester en één in het
Noordengelse York.
Meer Amerikaanse maatschappijen
hebben hun oog laten vallen op En
geland, zoals UNITED ARTISTS
COMMUNICATIONS in een joint ven
ture met A.M.C, (welke 80 doeken
op het eind van het jaar hoopt te
hebben geopend), CINEPLEX
ODEON, welke mikt op 100 zalen
en NATIONAL AMUSEMENT, welke
tracht 200 zalen te realiseren.
Alle bovengenoemde bedrijven zijn
van mening dat - gezien de bevol
king (56 miljoen) - er verhoudings
gewijs te weinig bioscopen zijn. Tot
het einde van het vorig jaar telde
Engeland circa 1250 doeken.
Ook HOYTS (Australië) wil in Enge
land multiplexen neerzetten (Austra
lië kent één bioscoop op 20.000 in
woners, Engeland één op 44.000
en Nederland één op 35.000!).
HOYTS exploiteert 220 zalen in de
Verenigde Staten, 83 in Australië en
30 in Nieuw-Zeeland.
Italië
Het bezoekersaantal daalde in fe
bruari met 13,2%. Deze terugval
heeft voornamelijk plaatsgevonden
in de provincie, namelijk 10,9%; de
twaalf grootste steden noteerden
een daling van 2,5%.
De daling wordt toegeschreven aan
het vijf keer per week uitgezonden
televisieprogramma FULL SPEED IN
REVERSE, waar per avond gemid
deld 6.000.000 mensen naar kij
ken.
Japan
Daalde het bioscoopbezoek vorig
jaar met 11% tot een laagterecord
(143 miljoen) sinds 40 jaar, de eer
ste twee maanden van 1988 gaven
geen verbetering te zien.
Terwijl de filmhuren van de Japanse
film nauwelijks daalden, gebeurde
dat wel van de vier major companies
Warner Bros, U.I.P., 20th Century
Fox en Columbia en wel met 34%,
ondanks het succes van FATAL AT-
TRACTION.
Verenigde Staten
Een onderzoek dat ieder jaar wordt
gehouden heeft uitgewezen dat
mensen boven de 40 jaar 71 miljoen
meer bioscoopkaarten kochten in
1987 dan in het jaar ervoor.
De laatste driejaar is de kloof tussen
teenagers&en volwassenen minder
breed geworden: in 1984 was de
bijdrage aan het bioscoopbezoek
van de teenagers nog 32%, in 1987
25%.
Zweden
In januari nam het bezoek toe met
31,7% en de recette met 42,8%.
De voornaamste reden was het suc
ces van THE JUNGLE BOOK, NO
WAY OUT en INNER SPACE.
21