BUITENLANDS NIEUWS filmkopieën zonder registratie kun nen worden vervoerd. Veel chauffeurs rijden al jaren het filmmateriaal en noemen even ge makkelijk filmtitels en theaters als een doorgewinterde booker van een filmverhuurkantoor. Een oprechte Groninger, chauffeur vanaf 1971 op de route Groningen: 'Ik kijk woensdagavond even in de krant naar de prolongaties, en dan weet ik al hoeveel films er in Gronin gen zullen worden aan- en afgele verd!' Er zijn nachten waarin 600 tot 700 kopieën en 2500 kleinere pakketten worden uitgeladen, gesorteerd en weer ingeladen en dat in een tijdsbe stek van anderhalf uur. De sorteerders manoeuvreren con tainers met vorkheftrucks naar de verschillende auto's, waar de chauf feurs zorgdragen voor het verder uit- sorteren en inladen van de colli voor hun eigen route. Pas als de laatste wagen is binnen gekomen en verladen kunnen de chauffeurs de terugreis aanvaarden, voorzien van een nieuwe lijst, waar op alle af te leveren colli staan gere gistreerd. Vier uur 's nachts verlaat de laatste wagen het depot. 'Het was een rustige nacht!' zegt een sorteerder. 'Vroeg thuis!' ant woordt de coördinator, terwijl hij het licht uitdraait. 7500 Vierkante meter duisternis wacht op een nieuwe dag! WJAvR Foto's: Ronald van Dokkum. Half juli beginnen de opnamen van het 16e avontuur van lan Fleming's held, JAMES BOND, in Mexico. Met wederom TIMOTHY DALTON als 007 en onder regie van JOHN GLEN wordt LICENCE REVOKED vanzelfsprekend geproduceerd door ALBERT R. BROCCOLI. De première staat gepland voor de zomer van 1989. Ex- James Bond-acteur en Oscar-winnaar SEAN CONNERY zal een rol spelen in JOHN BOORMAN'S komedie GETTING REA- DY. In BROADCAST NEWS spelen de reorganisatie van een nieuwsnet en de daaruit voortvloeiende ontslagen een rol; de werkelijkheid kan nog wranger zijn: CBS (naast ABC en NBC) één van de drie grootste Amerikaanse televisiemaatschappijen, overweegt 13% van haar 7000 medewerkers te laten afvloeien. SKY en SUPER CHANNEL flirten met elkaar; de verliezen het afgelopen jaar waren respectievelijk! 22 en 16 miljoen. COLUMBIA (V.S.) ontving de meeste Oscars (9), alle voor THE LAST EMPEROR, een film aangetrokken door de inmiddels ontslagen DAVID PUTTNAM, die des tijds was aangetrokken om 'Columbia meer prestige en standing te geven'! SHELL (Engeland) steekt circa vier miljoen gulden, gespreid over drie jaar, in een vooral op het buitenland gerichte promotie van Engelse film en televisieprodukties via een partnership met THE BRITISH ACADEMY OF FILM TELEVISION ARTS. BILL COSBY'S eerste speelfilm (als schrijver, regisseur en acteur) moge dan een commerciële catastrofe zijn, de mondiale verkoop van zijn televisieshows verzoet veel: tot nu toe meer dan 900 miljoen. Op 11 mei viert IRVING BERLIN, die de muziek schreef voor films als TOP HAT, BLUE SKIES, THERE'S NO BUSINESS LIKE SHOWBUSI NESS en WHITE CHRISTMAS zijn honderdste verjaardag. Na een samen werking van 17 jaar, die films opleverde als JAWS, THE STING, MACAR- THUR, THE VERDICT en COCOON zijn producenten RICHARD ZANUCK en DAVID BROWN amicaal uit elkaar gegaan. JACK VALENTI, voorzitter van de M.P.E.A.A., meldt dat de aangesloten leden slechts in drie landen een meeropbrengst hebben, te weten Australië, België en Nederland. Belgë In 1987 begon men in Charleroi met de bouw van een bioscoopcomplex van 12 zalen, dat in de loop van dit jaar wordt geopend. Plannen zijn ontwikkeld voor de bouw van circa 60 zalen in 1988, waaronder het prestigieuze project Kinopolis in Brussel met 27 doeken, een joint venture tussen de families Bert en Claeys. Voorts multiplexen in Leuven (7 zalen), Antwerpen (12), Turnhout (3) en Knokke (4), terwijl een aantal bestaande theaters in Gent en Aalst hun zalen gaan uitbreiden. Denemarken Vorig jaar trokken de Deense bio scopen 11.448.000 bezoekers; een lichte stijging ten opzichte van 1986 (11.355.000): dat komt neer op een gemiddeld bioscoopbezoek per hoofd van de bevolking van ruim 2 maal per jaar. 21 Prefereerde een bezoek aan een film van eigen bodem; in 1986 bedroeg dit percentage 25%. Engeland Warner heeft een nieuwe divisie op gericht: WARNER BROS INTERNA TIONAL THEATERS Co. Na 40 jaar afwezigheid wil Warner weer een ei gen theaterpark opbouwen. Eén van de eerste projecten is een nieuw te bouwen complex van 12 zalen nabij Manchester en één in het Noordengelse York. Meer Amerikaanse maatschappijen hebben hun oog laten vallen op En geland, zoals UNITED ARTISTS COMMUNICATIONS in een joint ven ture met A.M.C, (welke 80 doeken op het eind van het jaar hoopt te hebben geopend), CINEPLEX ODEON, welke mikt op 100 zalen en NATIONAL AMUSEMENT, welke tracht 200 zalen te realiseren. Alle bovengenoemde bedrijven zijn van mening dat - gezien de bevol king (56 miljoen) - er verhoudings gewijs te weinig bioscopen zijn. Tot het einde van het vorig jaar telde Engeland circa 1250 doeken. Ook HOYTS (Australië) wil in Enge land multiplexen neerzetten (Austra lië kent één bioscoop op 20.000 in woners, Engeland één op 44.000 en Nederland één op 35.000!). HOYTS exploiteert 220 zalen in de Verenigde Staten, 83 in Australië en 30 in Nieuw-Zeeland. Italië Het bezoekersaantal daalde in fe bruari met 13,2%. Deze terugval heeft voornamelijk plaatsgevonden in de provincie, namelijk 10,9%; de twaalf grootste steden noteerden een daling van 2,5%. De daling wordt toegeschreven aan het vijf keer per week uitgezonden televisieprogramma FULL SPEED IN REVERSE, waar per avond gemid deld 6.000.000 mensen naar kij ken. Japan Daalde het bioscoopbezoek vorig jaar met 11% tot een laagterecord (143 miljoen) sinds 40 jaar, de eer ste twee maanden van 1988 gaven geen verbetering te zien. Terwijl de filmhuren van de Japanse film nauwelijks daalden, gebeurde dat wel van de vier major companies Warner Bros, U.I.P., 20th Century Fox en Columbia en wel met 34%, ondanks het succes van FATAL AT- TRACTION. Verenigde Staten Een onderzoek dat ieder jaar wordt gehouden heeft uitgewezen dat mensen boven de 40 jaar 71 miljoen meer bioscoopkaarten kochten in 1987 dan in het jaar ervoor. De laatste driejaar is de kloof tussen teenagers&en volwassenen minder breed geworden: in 1984 was de bijdrage aan het bioscoopbezoek van de teenagers nog 32%, in 1987 25%. Zweden In januari nam het bezoek toe met 31,7% en de recette met 42,8%. De voornaamste reden was het suc ces van THE JUNGLE BOOK, NO WAY OUT en INNER SPACE. 21

Historie Film- en Bioscoopbranche

Film | 1988 | | pagina 21