SAWA REKLAME- FILMFESTIVAL CANNES 1988 Bewustwordingscampagne Een (financiële) bijdrage aan de nu zo aktuele Bewustwordings campagne heeft de M.P.E.A.A. echter nog niet geleverd. (De Be wustwordingcampagne is een landelijke promotie- aktie voor het bioskoopbedrijf, uitgaande van de Nederlandse Bond van Bioskoop- en Filmondernemin- gen). "Nee", zegt Chantal, "Maar de M.P.E.A.A. wil weten waaraan ze meehelpt. De invulling is nog niet helemaal duidelijk". Als de N.B.B, met een zinnige cam pagne komt verwacht Chantal wel financiële steun van de M.P.E.A.A. Ondanks het risiko dat omliggende landen mis schien met eenzelfde verzoek ko men: "Er kunnen goede redenen zijn om het in het ene land wel te doen en in het andere niet. Als een soort testcase". Verder sprekend over de Bewust wordingscampagne konstateert Chantal een gebrek aan informa tie naar het publiek toe. "Met name in België is dat niet het ge val. Er zijn meer media. Er is lo kale radio, TV, de Franse pers. Er zijn meer programma's over film en er is zelfs een zender die 15 minuten per week trailers uit zendt. Dat kost niets en een trai ler is het beste verkoopargu ment dat je hebt". België "Maar", voegt ze eraan toe, "Bel gië is sowieso anders. Het heeft ook een heel andere markt. Films lopen in elk van de twee taalgebieden anders waardoor je risiko's kleiner worden. "La Bam- ba" bijvoorbeeld liep in Neder land slecht, in Frankrijk goed, in Franstalig België draaide hij mid delmatig maar in Nederlandsta lig België ging het juist prima. "Dirty Dancing" liep heel goed in Brussel, ging fantastisch in Ne derlandstalig België maar hele maal niet in het Franstalige deel. Tja, hoe komt dat?" Een ander typisch Belgisch feno meen is de geringe organisatie in filmland. Chantal: "In België is er geen Bioskoopbond. Je hebt er een kiub van verhuurders. Een klub kleine, een klub grote en een klub Brusselse exploitanten, het is totaal anders. De struktuur is anders. België heeft eigenlijk he lemaal geen struktuur. Door het taalprobleem zijn er altijd twee of drie organisaties. Bovendien is de Belg heel ongedisciplineerd. In eerste instantie vond ik een nationale organisatie zoals de Nederlandse Bioskoop Bond dan ook fantastisch maar aan de an dere kant, hoe groter een organi satie des te lastiger is het beslis singsproces. Des te langduriger ook. je kunt over-organisatie krij gen. Eigenlijk zijn het twee extre men waaruit ik geen keuze kan maken. De beste oplossing ligt waarschijnlijk in het midden". Boeiend Als General Manager Benelux is het Chantal's taak zo goed moge lijk films op de marktte brengen. Met haar team zorgt ze ervoor dat alle zaken die daarbij komen kijken op de juiste wijze geschie den. "Daarnaast", zegt ze, "moet ik de afdelingen in beide landen op de hoogte houden van wat de ander doet. Ik moet tevens zorgen voor betrokkenheid, ook tussen de af delingen onderling. Voorheen was er bijvoorbeeld weinig kon- takt tussen de sales- en de publi- citeits-afdeling. Daar moet je wat aan doen". Het filmvak is een boeiend vak, meent Chantal. "Goed of slecht, je staat altijd voor verrassingen. Je brengt 20 tot 30 produkten per jaar, met een korte levensduur, op de markt. Daardoor is het wel moei lijk om iets waar te maken of te plannen op de lange termijn. Je bent steeds met de komende paar maanden bezig en je kunt nooit van tevoren bepalen waar je volgend jaar zit. Het is ook een onzeker vak. Je weet nooit of een film een sukses wordt. (De ma jor companies hebben zo'n 20 a 30 films per jaar nodig, waaron der 2 a 3 blockbusters, om in nieuwe en goede produkten te kunnen blijven investeren.) Het sukses van "Dirty Dancing" bij voorbeeld had niemand ver wacht terwijl aan de andere kant een hit op papier enorm tegen kan vallen. BUI Cosby is de popu lairste man van Amerika. Je ver wacht dan ook sukses van zijn bioskoopfilm en dan blijkt zo'n film heel erg slecht te zijn. Rambo I en II waren sukses- films, maar je weet niet van tevo ren hoe "groot" Rambo III wordt. Dat ligt aan zo veel din gen. De mode, het publiek dat verandert. Als Stallone in op spraak komt is het ook afgelo pen. Bovendien, elke film trekt weer een ander publiek. Bij een bedrijf als, noem maar iets, Coca Cola staan veel meer din gen vast. Zij hebben meer gege vens over hun kopers. In het filmbedrijf staat niets vast. Maar. het is boeiend en zolang het boeiend is blijft het fantastisch". Het boeiendst van alles is, wat Chantal betreft, het samenstel len van een nieuw team. "Het belangrijkst zijn toch de mensen waarmee je samen werkt. Persoonlijk kontakt, daar hou ikveel van. Ikzieeen nieuwe film dan ook samen met mijn medewerkers. Ik wil hun mening horen. Je kunt niet alleen over een film beslissen. Daarvoor ben je veel te subjektief". De toekomst In de hogere filmregionen zijn vrouwen niet royaal vertegen woordigd. Wel heeft, na vertrek van de befaamde Engelse produ cer David Putnam, een vrouw de totale produktie van Columbia onder haar hoede genomen. Chantal ziet niet echt verschil tussen mannen en vrouwen in het vak. Hoog of laag. Alleen de top, de top kent geen zekerheid, vindt ze. Dit in aanmerking genomen sa men met de onzekere kanten van het filmbedrijf, hoe ziet Chantal dan de toekomst? "Film", antwoordt ze, "moet zich steeds meer gaan onderschei den van het kleine scherm, dus de video en TV. De kwaliteit moet goed zijn. Er moeten nieuwe beelden komen, nieuwe ideeën. Zalen en produkten moeten ver anderen. Geluid, beeld, etc, moeten beter hetgeen mede af hangt van de technische moge lijkheden. Je kunt het het beste vergelijken met het concertge- beuren. Het aantal decibels en de show waren vroeger bedui dend minder dan nu. Zoiets moet groeien. Je moet steeds verder gaan. Daarnaast blijft het een sociaal gebeuren. Je doet het niet thuis. Naar de bioskoop gaan is'een andere manier om een film te zien". Dan nog een slotvraag tenslotte. Welke drie films zou ze meene men naar een onbewoond ei land? Chantal: "Casablan- ca,...eh...Clair de femme, One flew over the Cuckoo's nest en mag ik nog een vierde noemen? The big chili". Marjo Roeven Evenals in de afgelopen jaren werd ook dit jaar in Cannes van 20 tot 27 juni voor de 35e keer het International Advertising Filmfestival gehouden. Een ma nifestatie waar reklamefilms en commercials vanuit de gehele wereld worden vertoond onder auspiciën van de Screen Adverti sing World Association (SAWA), waarvan voor Nederland Cine- scope te Utrecht en Cloeck Moedigh te Amsterdam de repre sentanten zijn. 4457 deelnemers uit 34 landen (1987: 3911 deelnemers uit 40 landen) troffen elkaar daar ter wijl 3462 films uit 44 landen (1987: 2895 films uit 40 landen) door een internationale jury wer den beoordeeld. Dit jaar was de jury als volgt samengesteld: voor de landen Japan, Amerika. Engeland, Spanje, Italië, Frank rijk en Duitsland waren er ieder twee vertegenwoordigers aan wezig. De landen Argentinië, Nieuw Zeeland, Brazilië, Zuid Afrika en de vier Scandinavische landen hadden ieder een repre sentant geleverd. Ons land was dit jaar niet vertegenwoordigd. Nederland vormt namelijk met België en Zwitserland een poule en zij dragen afwisselend een ju rylid voor. Dit jaar was het de beurt aan Zwitserland. De films worden vertoond in 24 kategorieën en na de jurering worden de beste commercials bekroond met een Gouden, Zil veren of Bronzen Leeuw, terwijl de allerbeste commercial de Grand Prix krijgt, de hoogste on derscheiding. Daarnaast bestaat er een onderscheiding voor de meest suksesvolle producent. Het zal duidelijk zijn dat bij een internationale jury de normen die gelden bij het toekennen van deze prijzen hoofdzakelijk gedra gen worden door de kreatieve in breng van de jury. Het taalgebruik, de lengte van de reklamefilm en de van land tot land verschillende vertonings- kosten spelen hierbij een belang rijke rol. Immers, er zijn landen (Vervolg op pag. 27) 13

Historie Film- en Bioscoopbranche

Film | 1988 | | pagina 13