BUITENLANDS NIEUWS
PERSONALIA
Na een afwezigheid van acht jaar - zijn laatste film was The Formula
- maakt MARLON BRANDO zijn rentree in JERICHO, waarvan de op
namen deze zomer in Mexico starten onder regie van DONALD CAM-
MELL. Producent ELLIOTT KASTNER maakte in het verleden vier
films met Brando. Betrouwbare bronnen menen dat RAMBO III
S63 miljoen heeft gekost en daarmee een der duurste films is gewor
den. SYLVESTER STALLONE toucheerde $20 miljoen; voor zijn rol in
de komende ROCKYVzou hij $11 miljoen ontvangen. Een van
de meest suksesvolle films. GONE WITH THE WIND, werd voor een
kleine $2 miljoen in 1939 geproduceerd. CASABLANCA kostte nog
geen $1 miljoen in 1942. RAMBO III ging met 2562 kopieën in
de Verenigde Staten in première en CROCODILE DUNDEE II met
2837 kopieën; het oude record stond op naam van BEVERLY HILLS
COP II, welke in roulatie ging in 2326 bioskopen DIRTY DAN
CING heeft tot nu een wereldrecette van 160 miljoen opgeleverd;
van de gelijknamige LP werden tot nu toe 7 miljoen exemplaren ver
kocht.
DENEMARKEN
Het Deense Parlement zal bin
nenkort een wetsvoorstel aanne
men, om de nationale filmindus
trie te steunen. Films, die voor
een breed publiek bestemd zijn,
kunnen rekenen op een subsidie
van 50% van de produktiekosten
met een maximum van ca. f
1.000.000.-
WEST DUITSLAND
Volgens de FILMFORDERUNG-
SANSTALT steeg het aantal bios
koopbezoekers in 1987 met 3%
tot 108 miljoen en bedroeg de re
cette DM 816 miljoen. Het eerste
kwartaal geeft een aanzienlijke
stijging van het bezoekersaantal
te zien, nl. 27% (In 1987: 24.2
miljoen; in 1988: 30.4 miljoen).
Duitse films als OUT OF ROSEN-
HEIM, DIE KATZE, MAN
SPRICHTDEUTSCH, ODIPUSSI,
LINIE 1 namen 40% van het be
zoek voor hun rekening.
De Berlijnse Senaattrekt jaarlijks
DM 20 miljoen uit voor de subsi
diëring van speelfilms, welke in
Berlijn worden opgenomen.
ENGELAND
ALL-INDUSTRY MARKETING
heeft de CINEMATOGAPH EXHI-
BITORS ASSOCIATION (CEA)
een voorstel voorgelegd, waarin
wordt gepleit voor de oprichting
van een Centraal Fonds voor de
promotie en marketing van de
bioskoop. Van elke verkochte
bioskoopkaart zou twee cent in
gehouden moeten worden en ge
stort in het Fonds. Met de
jaarlijkse opbrengst van ca.
f 1.400.000 kunnen aktiviteiten
als algemene kampagnes en het
houden van filmkursussen, in
samenwerking met de lokale
bioskopen, op scholen, worden
gefinancierd. De onafhankelijke
exploitanten en de onafhanke
lijke verhuurders hebben zich
achter deze voorstellen ge
plaatst.
De "window" van drie jaar, tus
sen bioskooppremière en vert>
ning op televisie staat ter diskus-
sie. De BRITISH FILM ANr TE-
LEVISION PRODUCERS ASSO
CIATION en de CEA onderhande
len over een kortere termijn.
Films, met een budget lager dan
f 4 miljoen, vallen al buiten de
"window". De BFTPA is van me
ning dat uitsluitend de eigenaars
van de rechten moeten bepalen
wanneer een filmtitel via welk
media kan worden verspreid.
Volgens een onderzoek van
RANK SCREEN ADVERTISING
doet zich een verschuiving voor
in het Britse bioskoopbezoek. In
1987 gingen voor het eerst in de
geschiedenis meer mannen dan
vrouwen naarde bioskoop:
Bioscoopbezoek 1986 1987
50% 47%
53%
vrouwen
mannen 50%
Ook binnen de leeftijdsgroepen
deden zich verschuivingen voor:
Bioscoopbezoek 1986 1987
15-24 jaar 60% 58%
25-34 jaar 20% 21%
35-44 jaar 12% 8%
45 en ouder dan 3% 11%
Sluitende verklaringen voor deze
mutaties kon men niet geven.
FRANKRIJK
Door de overwinning in de in mei
gehouden verkiezingen van
FRANCOIS MITTERAND is een
einde gekomen aan het regime
van PHILIPPE LéOTARD, de Mi
nister van Cultuur. Ziin aftreden
is door de filmindustrie met ge
juich ontvangen: Léotard was de
initiator voor de privatisering
van de Franse televisie, waar
door - indirekt - het speel
filmaanbod op de Franse zen
ders aanzienlijk werd uitgebreid.
Dit droeg er mede toe bij, dat het
afgelopen jaar het bioskoopbe
zoek met 30% terugliep.
JACQUES LANG neemt nu weer
het roer in handen; hij draagt de
franse filmindustrie een zeer
warm hart toe. Ook de Minister
voor PTT- zaken, GéRARD
LONGVET, die een voorstander
was van satelliettelevisie,
ruimde het veld.
Onderzoek heeft uitgewezen dat
de gemiddelde Fransman in
1987 meer besteedde aan een
abonnement op CANAL PLUS
dan aan het bezoek aan de bios
koop.
Na maanden van onderhandelen
hebben de exploitanten, de
FNCF, overeenstemming bereikt
met Canal Plus m.b.t. het uitzen
den van speelfilms. Het privé
station betaalt per jaar 0.8% van
haar omzet aan de FNCF, welke in
1986 FFr. 5 miljoen en in 1987
FFr. 27 miljoen bedroeg en zal
o.m. tot december 1989 geen
speelfilms uitzenden vóór 11.00
's avonds op vrijdagavond.
ITALIË
Het blijft sukkelen in de Ita
liaanse filmindustrie. De eerste
vier maanden van dit jaar gaf een
gelijke daling van het bioskoop-
bezoek als in 1987 te zien, nl.
35%. Dit jaar was Italië op het
Filmfestival van Cannes slechts
vertegenwoordigd met één film
DE DRIE ZUSTERS van de
Duitse regisseuse MARGARE-
THE VON TROTTA, gefinancierd
door RETE ITALIA van media- gi
gant SILVIO BERLUSCONI, die
op het eind van dit jaar 300 bios
kopen in Italië hoopt te kontrole-
ren, w.o. die van CANNON ITA
LIA.
THE LAST EMPEROR ontving 9
DAVID Dl DONATELLOS, de Ita
liaanse tegenhanger van de OS
CAR, w.o. die voor de Beste Film
en Beste Regisseur.
NOORWEGEN
De bioscooprecette, gereali
seerd in de eerste vier maanden
van dit jaar, is 13,2% hoger dan
die van de vergelijkbare periode
in 1987.
VERENIGDE STATEN
Het bioskoopbezoek blijft stij
gen. In mei 1988 werden 83,1
miljoen bezoekers (recette: ca.
$342 milj.) geregistreerd tegen
over 77,8 miljoen (recette: ca.
$298 milj.) in mei 1987. De totaal
recette over de eerste vijf maan
den 1988 komt daarmee op
$1,57 miljard, dat betekent $170
miljoen meer dan de vergelijk
bare periode in 1987
ZWEDEN
De bioskooprecette bedroeg in
1987 ca. f 193 miljoen, een stij
ging t.o.v. 1986 van 12% (ca. f
172 miljoen). Maart 1988 trok
9.9% meer bioskoopbezoekers
dan maart 1987
Terug in het filmbedrijf na vijf
jaar, O.(Olaf) DOUWES DEK
KER, die vanaf 1 augustus alge
meen direkteur wordt van CON
CORDE FILM. Vanaf 1 juni is
San Fu MALTHA, komend van
reklameburo Ogilvy Matter,
benoemd tot publiciteitschef van
WARNER BROS (Holland) BV.
Bij MOTION PICTURE
GROUP BENELUX BV, het
nieuwe samenwerkingsverband
tussen F.E.G., C.N.R.FILM en
LUMINA FILM, verzorgt vanaf 1
juni Mevrouw M.(Marleen) PA-
GRACH (ex-Hungry Eye Pictu-
res, Gofilex Film) de booking;
Mevrouw M.(Monique) van
SCHENDELEN (ex-Concorde
Film) voert de publiciteit.*** Uit
300 kandidaten koos MARTIN
AIR L. (Liesbeth) VAN SWEL-
LUM (JOGCHEM'S THEATERS
BV) met als argument dat zij er
varing had in de dienstverle
nende sektor.*** I.(Ineke)
SCHRIEKENBERG verruilt Gofi
lex Film na twaalf jaar voor EU-
ROPEAN MEDIA SUPPORT; zij
wordt per 1 juli opgevolgd door
ANITA DEKKER.*** Aan BERT
HAANSTRA, EMILE VAN MOER
KERKEN, FONS RADEMAKERS
en ERIK DE VRIES werd op 11
juni het Erelidmaatschap toege
kend door de BEROEPSVERENI
GING VAN FILM-EN TELEVISIE-
MAKERS, wegens hun verdien
sten voor de Nederlandse Film-
kultuur. C.(Celesta) NISSA
(ex-Holland Exhibitors) is per 1
juli in dienst getreden bij WAR
NER BROS (Holland) BV, afd.
publiciteit. K.(Karin) Bart-
ling verlaat per 1 augustus de
booking van U.I.P. voor een Am
sterdam advokatenkantoor.***
15