BUITENLANDS NIEUWS PERSONALIA Na een afwezigheid van acht jaar - zijn laatste film was The Formula - maakt MARLON BRANDO zijn rentree in JERICHO, waarvan de op namen deze zomer in Mexico starten onder regie van DONALD CAM- MELL. Producent ELLIOTT KASTNER maakte in het verleden vier films met Brando. Betrouwbare bronnen menen dat RAMBO III S63 miljoen heeft gekost en daarmee een der duurste films is gewor den. SYLVESTER STALLONE toucheerde $20 miljoen; voor zijn rol in de komende ROCKYVzou hij $11 miljoen ontvangen. Een van de meest suksesvolle films. GONE WITH THE WIND, werd voor een kleine $2 miljoen in 1939 geproduceerd. CASABLANCA kostte nog geen $1 miljoen in 1942. RAMBO III ging met 2562 kopieën in de Verenigde Staten in première en CROCODILE DUNDEE II met 2837 kopieën; het oude record stond op naam van BEVERLY HILLS COP II, welke in roulatie ging in 2326 bioskopen DIRTY DAN CING heeft tot nu een wereldrecette van 160 miljoen opgeleverd; van de gelijknamige LP werden tot nu toe 7 miljoen exemplaren ver kocht. DENEMARKEN Het Deense Parlement zal bin nenkort een wetsvoorstel aanne men, om de nationale filmindus trie te steunen. Films, die voor een breed publiek bestemd zijn, kunnen rekenen op een subsidie van 50% van de produktiekosten met een maximum van ca. f 1.000.000.- WEST DUITSLAND Volgens de FILMFORDERUNG- SANSTALT steeg het aantal bios koopbezoekers in 1987 met 3% tot 108 miljoen en bedroeg de re cette DM 816 miljoen. Het eerste kwartaal geeft een aanzienlijke stijging van het bezoekersaantal te zien, nl. 27% (In 1987: 24.2 miljoen; in 1988: 30.4 miljoen). Duitse films als OUT OF ROSEN- HEIM, DIE KATZE, MAN SPRICHTDEUTSCH, ODIPUSSI, LINIE 1 namen 40% van het be zoek voor hun rekening. De Berlijnse Senaattrekt jaarlijks DM 20 miljoen uit voor de subsi diëring van speelfilms, welke in Berlijn worden opgenomen. ENGELAND ALL-INDUSTRY MARKETING heeft de CINEMATOGAPH EXHI- BITORS ASSOCIATION (CEA) een voorstel voorgelegd, waarin wordt gepleit voor de oprichting van een Centraal Fonds voor de promotie en marketing van de bioskoop. Van elke verkochte bioskoopkaart zou twee cent in gehouden moeten worden en ge stort in het Fonds. Met de jaarlijkse opbrengst van ca. f 1.400.000 kunnen aktiviteiten als algemene kampagnes en het houden van filmkursussen, in samenwerking met de lokale bioskopen, op scholen, worden gefinancierd. De onafhankelijke exploitanten en de onafhanke lijke verhuurders hebben zich achter deze voorstellen ge plaatst. De "window" van drie jaar, tus sen bioskooppremière en vert> ning op televisie staat ter diskus- sie. De BRITISH FILM ANr TE- LEVISION PRODUCERS ASSO CIATION en de CEA onderhande len over een kortere termijn. Films, met een budget lager dan f 4 miljoen, vallen al buiten de "window". De BFTPA is van me ning dat uitsluitend de eigenaars van de rechten moeten bepalen wanneer een filmtitel via welk media kan worden verspreid. Volgens een onderzoek van RANK SCREEN ADVERTISING doet zich een verschuiving voor in het Britse bioskoopbezoek. In 1987 gingen voor het eerst in de geschiedenis meer mannen dan vrouwen naarde bioskoop: Bioscoopbezoek 1986 1987 50% 47% 53% vrouwen mannen 50% Ook binnen de leeftijdsgroepen deden zich verschuivingen voor: Bioscoopbezoek 1986 1987 15-24 jaar 60% 58% 25-34 jaar 20% 21% 35-44 jaar 12% 8% 45 en ouder dan 3% 11% Sluitende verklaringen voor deze mutaties kon men niet geven. FRANKRIJK Door de overwinning in de in mei gehouden verkiezingen van FRANCOIS MITTERAND is een einde gekomen aan het regime van PHILIPPE LéOTARD, de Mi nister van Cultuur. Ziin aftreden is door de filmindustrie met ge juich ontvangen: Léotard was de initiator voor de privatisering van de Franse televisie, waar door - indirekt - het speel filmaanbod op de Franse zen ders aanzienlijk werd uitgebreid. Dit droeg er mede toe bij, dat het afgelopen jaar het bioskoopbe zoek met 30% terugliep. JACQUES LANG neemt nu weer het roer in handen; hij draagt de franse filmindustrie een zeer warm hart toe. Ook de Minister voor PTT- zaken, GéRARD LONGVET, die een voorstander was van satelliettelevisie, ruimde het veld. Onderzoek heeft uitgewezen dat de gemiddelde Fransman in 1987 meer besteedde aan een abonnement op CANAL PLUS dan aan het bezoek aan de bios koop. Na maanden van onderhandelen hebben de exploitanten, de FNCF, overeenstemming bereikt met Canal Plus m.b.t. het uitzen den van speelfilms. Het privé station betaalt per jaar 0.8% van haar omzet aan de FNCF, welke in 1986 FFr. 5 miljoen en in 1987 FFr. 27 miljoen bedroeg en zal o.m. tot december 1989 geen speelfilms uitzenden vóór 11.00 's avonds op vrijdagavond. ITALIË Het blijft sukkelen in de Ita liaanse filmindustrie. De eerste vier maanden van dit jaar gaf een gelijke daling van het bioskoop- bezoek als in 1987 te zien, nl. 35%. Dit jaar was Italië op het Filmfestival van Cannes slechts vertegenwoordigd met één film DE DRIE ZUSTERS van de Duitse regisseuse MARGARE- THE VON TROTTA, gefinancierd door RETE ITALIA van media- gi gant SILVIO BERLUSCONI, die op het eind van dit jaar 300 bios kopen in Italië hoopt te kontrole- ren, w.o. die van CANNON ITA LIA. THE LAST EMPEROR ontving 9 DAVID Dl DONATELLOS, de Ita liaanse tegenhanger van de OS CAR, w.o. die voor de Beste Film en Beste Regisseur. NOORWEGEN De bioscooprecette, gereali seerd in de eerste vier maanden van dit jaar, is 13,2% hoger dan die van de vergelijkbare periode in 1987. VERENIGDE STATEN Het bioskoopbezoek blijft stij gen. In mei 1988 werden 83,1 miljoen bezoekers (recette: ca. $342 milj.) geregistreerd tegen over 77,8 miljoen (recette: ca. $298 milj.) in mei 1987. De totaal recette over de eerste vijf maan den 1988 komt daarmee op $1,57 miljard, dat betekent $170 miljoen meer dan de vergelijk bare periode in 1987 ZWEDEN De bioskooprecette bedroeg in 1987 ca. f 193 miljoen, een stij ging t.o.v. 1986 van 12% (ca. f 172 miljoen). Maart 1988 trok 9.9% meer bioskoopbezoekers dan maart 1987 Terug in het filmbedrijf na vijf jaar, O.(Olaf) DOUWES DEK KER, die vanaf 1 augustus alge meen direkteur wordt van CON CORDE FILM. Vanaf 1 juni is San Fu MALTHA, komend van reklameburo Ogilvy Matter, benoemd tot publiciteitschef van WARNER BROS (Holland) BV. Bij MOTION PICTURE GROUP BENELUX BV, het nieuwe samenwerkingsverband tussen F.E.G., C.N.R.FILM en LUMINA FILM, verzorgt vanaf 1 juni Mevrouw M.(Marleen) PA- GRACH (ex-Hungry Eye Pictu- res, Gofilex Film) de booking; Mevrouw M.(Monique) van SCHENDELEN (ex-Concorde Film) voert de publiciteit.*** Uit 300 kandidaten koos MARTIN AIR L. (Liesbeth) VAN SWEL- LUM (JOGCHEM'S THEATERS BV) met als argument dat zij er varing had in de dienstverle nende sektor.*** I.(Ineke) SCHRIEKENBERG verruilt Gofi lex Film na twaalf jaar voor EU- ROPEAN MEDIA SUPPORT; zij wordt per 1 juli opgevolgd door ANITA DEKKER.*** Aan BERT HAANSTRA, EMILE VAN MOER KERKEN, FONS RADEMAKERS en ERIK DE VRIES werd op 11 juni het Erelidmaatschap toege kend door de BEROEPSVERENI GING VAN FILM-EN TELEVISIE- MAKERS, wegens hun verdien sten voor de Nederlandse Film- kultuur. C.(Celesta) NISSA (ex-Holland Exhibitors) is per 1 juli in dienst getreden bij WAR NER BROS (Holland) BV, afd. publiciteit. K.(Karin) Bart- ling verlaat per 1 augustus de booking van U.I.P. voor een Am sterdam advokatenkantoor.*** 15

Historie Film- en Bioscoopbranche

Film | 1988 | | pagina 15