De Nederlandse Filmdagen in Utrecht
(22 T/M 28 SEPTEMBER)
Acht jaar geleden vond, op initiatief van de Utrechtse cineast, Jos Stelling, de eerste aflevering van de Nederlandse Filmdagen
plaats in Utrecht, de stad waarin daarvoor jaren lang de Cinemanifestatie een breed publiek trok.
Doel van deze dagen: "het uitdiepen en verbreden van de Nederlandse filmcultuur door middel van het organiseren van jaarlijkse
Nederlandse Filmdagen".
Het Bestuur van de Stichting Nederlandse Filmdagen, o.l.v cineast Wim Verstappen, heeft wederom een bizonder gevarieerd
programma samengesteld w. o. een retrospectief gewijd aan Johan van der Keuken, een overzicht van Nederland in de Indonesi
sche Cinema van 1950 tot 1980, Docu 20-40, de rol van de Nederlandse acteurs en actrices in het buitenland en Cinema Mili-
tans.
En natuurlijk de gebruikelijke presentatie van alle Nederlandse speelfilms, korte films, documentaires en tekenfilms, welke de
laatste 12 kalendermaanden werden geproduceerd.
PREMIÈRES
De Nederlandse Dagen staan
niet alleen bekend als een 'trade-
show' van alle films, welke sinds
de laatste Filmdagen zijn gepro
duceerd en via allerlei media zijn
vertoond, maar kent ook weer
tientallen premières, w.o. de
lange speelfilms Shadowman
van Piotr Andreyev, Spoorloos
van George Sluiser en Onno 23
van Bea Reese, 19 korte speel
films en 9 documentaires. Daar
naast vindt een presentatie
plaats van de eindexamenfilms
van de Nederlandse Film en Tele
visie Academie, alsmede een
selectie van commercials en
opdrachtfilms, welke in de af
gelopen twaalf maanden zowel
nationaal als internationaal zijn
bekroond.
De Filmdagen zijn daardoor een
gebeurtenis waarvoor zowel in
Nederland als in het buitenland
grote belangstelling bestaat.
Symposia, happy hours, talk
shows, lunches en de honder
den voorstellingen vormen de
ontmoetingsplaatsen voor hen
die in de Nederlandse filmindus
trie werkzaam zijn. Een recent
onderzoek, op aanvraag verkrijg
baar bij de Stichting, wees uit
dat dertig procent van de bezoe
kers, welke de Filmdagen be
zochten bestond uit mensen die
op professionele wijze betrok
ken zijn bij de Nederlandse film.
De Filmdagen worden op 22 sep
tember geopend met Shadow
man van regisseur Piotr An
dreyev met in de hoofdrollen
Tom Hulce, Jeroen Krabbé en
Manoek van der Meulen, gepro
duceerd door Gys Versluys' Ri-
verside Pictures.
De toekenning van de Gouden
Kalveren in negen categorieën,
w.o. speelfilm, documentaire,
korte film, regie, acteur en actri
ce, gebeurt traditioneel dooreen
speciale jury. Haar keuze wordt
op de slotavond, in de Utrechtse
Stadsschouwberg dit jaar, be
kend gemaakt; deze feestelijke
uitreiking zal vermoedelijk in zijn
geheel door de N.O.S. worden
uitgezonden.
CINEMA MILITANS
Sinds 1986 organiseert de Stich
ting twee-jaarlijks een lezing
over de levensvatbaarheid van
film in het huidige tijdsgewricht
onder de noemer Cinema Mili-
tans. Na Roland Joffè (The Kil
ling Fields) in 1986 is dit jaar uit
genodigd Peter Greenaway, re
gisseur van The Draughtsman's
Contract, A Zed and Two
Noughts en The Belly of an Archi
tect. Zijn laatste film Drowning
by Numbers, welke tijdens het
laatst gehouden Filmfestival van
Cannes werd bekroond en is ge
produceerd door Kees Kasander
en Denis Wigman, zal op zondag
25 september zijn Nederlandse
première beleven.
In 1960 maakte fotograaf en ci
neast Johan van der Keuken zijn
eerste documentaire Paris a l'Au-
be. Aan zijn veelomvattende
werk wordt een retrospectief ge
wijd, welke wordt afgesloten
met de première van zijn laatste
documentaire Het oog boven de
Put; terwijl in het Utrechts Cen
traal Museum van 23 september
tot 6 november een geactuali
seerde versie te zien zal zijn van
de Van der Keuken-fototentoon
stelling, zoals deze in 1986 in het
Parijse Centre Pompidou te zien
was. Over het werk van Johan
van der Keuken legt Pauline.
Terreehorst de laatste hand aan
een boek, dat tijdens de Filmda
gen aan de cineast zal worden
overhandigd.
Nederland in de Indonesische
Cinema 1950-1988.
Onder dit motto worden zeven
Indonesische, nog nooit in eer
der in Nederland vertoonde
speelfilms, gepresenteerd. Zes
van de zeven stellen niet alleen
nadrukkelijk het koloniale verle
den en de onafhankelijkheids
strijd aan de orde, maar geven
tevens een indruk van de artis
tiek belangwekkendste regis
seurs van Indonesië. Onder hen
de grondlegger van de Indonesi
sche filmindustrie, Usmar Is-
mail.
DOCU 20-40
Onder deze titel heeft filmhistori
cus Bert Hogenkamp een pro
gramma samengesteld over Ne
derlandse documentaires, welke
zijn gemaakt tussen de beide we
reldoorlogen in. Zestig lange en
14