ON LOCATION: KUNST EN VLIEGWERK De kunstzinnige film 'pur sang', het ware genre experimenteel of vernieuwend, waarvoor een commerciële basis ontbreekt, moet zich helemaal terugverdie nen in een circuit van 500.000 bezoekers per jaar. Van die 500.000 gaan er echter slechts 200.000 grof geschat naar films als Rue Cases Negres, Nadzor, Werther, Du Mich Auch, Le Ju- pon Rouge, Desert Hearts, Dra- chenfutter, Felix en Lady Beware (allen Cinemien), Sous Le Soleil De Satan, Ossessione, Remem- brance, Long Farewells, The Old Well en Sierre Leone (van RL/In ternational Art Film). Alleen al een film als Remem- brance, alom geprezen, maar ook Du Mich Auch, Desert Hearts en films als Lady Beware, Felix en Drachenfutter worden aan een groter publiek onthou den, door die merkwaardige re geling, die zegt dat hier niet gele verd mag worden. Als "de ont moeting met filmkunst voor ver reweg de meeste mensen in de gewone bioscopen plaatsvindt", (Drs.J.Ph.WoIff, t.g.v. het 70-ja- rig bestaan van de N.B.B.), lijkt een heroverweging op dit punt opzijn plaats. Toekomst De Associatie heeft zich voorge nomen haar Filmtheaters in de toekomst verder te professiona liseren. De Filmtheaters zullen bij blijven springen in het stede lijk filmklimaat als titels na een kort roulement weer op de plank verdwijnen. Maar vooral zal de Associatie dat blijven bepleiten wat in wezen FILM is, kunst be drijven meteen camera. Immers, filmcultuur is filmcul tuur en geen filmkijker is geïnte resseerd in de stoelendans, welke achter het scherm wordt opgevoerd. Krijgen de distribu teurs voor de kunstzinnige film daarbij ook echt de ruimte dan staat niets meer in de weg om Nederland, desnoods nog in het Europese Jaar van de Cinema, tot Filmtheaterland te bombarde ren. Of zoals Huub Bals het altijd zo cryptisch wist te omschrij ven, "het maakt me niet uit waar ie draait ALS ie maar draait." Drs.G.L.J.Bunnik, beleidsmede werker/consulent van de Asso ciatie van Nederlandse Filmthea ters. Herman van Veen (li) en Karst van der Meulen en de drie hoofdrolspelertjes. Het is al weer drie jaar geleden (Kerstmis 1985), dat regisseur KARST VAN DER MEULEN zijn laatste jeugdfilm afleverde, THO MAS EN SENIOR EN HET GE HEIM VAN BRUTE BEREND. Ook in zijn nieuwe film KUNST EN VLIEGWERK, waarvoor de opnamen deze zomer werden gemaakt, staan kinderen weer centraal in die rare wereld van de volwassenen. Rogier(13), Chantal(12) en Je- roen(8), telgen van kunstenaar Drost, hebben een grote hobby: raketten. Met hulp van hun in ventieve vader hebben zij zelf zo'n projectiel van zes meter hoog gekonstrueerd. Ze hebben ook een buurman, een etter van een man, die er om vraagt voort durend te worden geplaagd, al leen is deze wel de eigenaar van het huis waarin de familie Drost woont! Wanneer de raket per ongeluk wordt gelanceerd en er blijkt een man in te zitten, die door de oor verdovende klap zijn geheugen is kwijtgeraakt, maar die wel in het bezit is van vijfduizend gul den en een revolver, kan men rustig spreken van een onge kende panieksituatie. Dat de buurman tenslotte ongewild al les in het reine brengt, is het enige dat hier nog prijsgegeven wordt! Zoals gebruikelijk heeft Karst van der Meulen weer een rij van pro minente acteurs en actrices we ten te strikken, zoals HERMAN VAN VEEN, ANDRÉ VAN DEN HEUVEL, KITTY JANSSEN, FRE- DERIK DE GROOT, musicus TONNY EYK, ONNO MOLEN KAMP, FRITS LAMBRECHTS, SYLVIAMILLECAM, e.a. KUNST EN VLIEGWERK wordt door CANNON met Kerstmis uit gebracht. vlnrAndré van den Heuvel, Herman van Veen en regisseur Karst van der Meulen 23

Historie Film- en Bioscoopbranche

Film | 1988 | | pagina 23