WEL EN WEE VAN
HETS.V.R(SLOT)
HET EUROPESE JAAR VAN DE FILM
EN DE TELEVISIE
Eind juni jl. heeft de begeleidingscom
missie voor het structuurverbeterings
project 'bioscopen' (S.V.P) haar werk
zaamheden beëindigd en daarmee dit
project afgesloten.
Dit houdt natuurlijk niet in dat alles, wat onder het S.V.R gedaan of ge
start is, nu in het archief kan worden bijgezet.
Integendeel, het bijblijven, of nog beter, het anticiperen op de markt is
een continuproces waarvoor het S.V.R verscheidene initiatieven heeft
aangedragen. Daarnaast heeft het S.V.R meerdere feitelijke onderzoeken
opgeleverd die als bouwsteen kunnen dienen voor huidig en toekomstig
beleid. Als belang van een structuurverbeteringsproject dient dan ook
niet in de eerste plaats gezien te worden de wapenfeiten die een dergelijk
project heeft opgeleverd, maar hetgeen verder daarmede gedaan wordt.
Het is nu aan de bioscoopbranche, zowel de N.B.B, als de individuele on
dernemingen, de resultaten van hun S.V.R te benutten en de ontwikkelde
aktiviteiten verder te ondersteunen en te sturen.
Alle achttien deelprojecten van het S.V.P. zijn beschreven in het rapport
"kort verslag van het structuurverbeteringsproject bioscopen 1985 -
1988". Dit verslag is verkrijgbaar bij de N.B.B.
Na een korte inleiding worden in het verslag de deelprojecten achtereen
volgens behandeld, ingedeeld naar vier aandachtsgebieden en wel:
1marketing 3. bedrijfsvoering
2. public relations 4. opleidingen.
Sommige deelprojecten, voor zover deze een onderzoek behelsden (bv.
doelgroepenonderzoek en prijsonderzoek), zijn voor herhaling vatbaar
naar gelang de omstandigheden in de markt veranderen. Een dergelijke
herhaling, in feite meer een bijstelling, zal uiteraard aanmerkelijk minder
kosten en moeite met zich brengen dan de eerste en oorspronkelijke opzet.
Vier projecten zijn gedurende het S.V.P. wél op de rails gezet, maar wach
ten op verdere uitwerking, c.q. invoering. Als eerste kan genoemd wor
den de invoering van de ontworpen pictogrammen (getekende symbo
len), die de bioscoopexploitant een mogelijkheid moeten geven zich be
ter naar de consument te profileren.
Aan de hand van deze pictogrammen (vergelijk de symbolen in een hotel-
gids) kan de individuele consument zich een oordeel vormen over de aan
wezigheid van bepaalde, voor hem belangrijke, faciliteiten zoals voorzie
ningen voor invaliden, bewaakte garderobe, airconditioning e.d.
Een tweede, nog niet voltooid project is een gedegen uitbouw van het
bioscoopcadeaubonnen-systeem. Het is gebleken dat, mits een goed en
breder opgezet systeem van de grond komt, deze cadeaubonnen tot een
aanmerkelijke additionele omzet kunnen bijdragen. De opzet en invoe
ring van een dergelijk systeem zou zelfs nog deels gesusidieerd kunnen
worden. Voorts dient nog invulling gegeven te worden aan het advies in
zake "kwaliteitspresentatie van films". Dit advies beoogt de vertoning van
de film vlekkeloos, letterlijk en figuurlijk, te laten verlopen. Het wachten
is op een initiatief van de N.B.B, om tot de maatregelen te komen die in
dit advies worden voorgesteld.
Tenslotte de bewustwordingscampagne.
Naast een financiële bijdrage aan de publicitaire ondersteuning van de Na
tionale Bioscoopdag zal het zwaartepunt van deze campagne in het late
najaar vallen. Opzet van de campagne is het indringend confronteren van
de consument met de bioscoop teneinde een groter aandeel van de bio
scoop in de vrijetijdsbesteding te bewerkstelligen.
De begeleidingscommissie heeft de campagne inhoudelijk goedgekeurd
en de begeleiding van het reclamebureau opgedragen aan een kleine
commissie. De branche zal tijdig over deze campagne geïnformeerd wor
den. Terugblikkend op het S.V.R mag geconstateerd worden dat daar
door een veelheid van diverse projecten tot stand is gekomen, alle die
nende om de bioscoopbranche beter te wapenen in de strijd om de con-
sumentengunst. Er zijn duidelijk tekenen dat de bioscoopbranche met
nieuw elan deze strijd heeft aangebonden en het vertrouwen is gewettigd
dat het streven naar een groter aandeel in de besteding van de consu
menten-gulden met succes bekroond wordt.
Mr. K.J. Farwerck
In FILM van juli is aandacht gewijd aan de doelstellingen en initiatie
ven van M.E.D.LA. (Measures to Encourage the Development of Au-
diovisual Production). Onderde noemer E.E.G. M.E.D.LA. houden
wij u op de hoogte op de hoogte van de veelheid van aktiviteiten,
welke zijn of nog worden ontwikkeld.
EURO MM
In het kader van M.E.D.LA. wordt onder meer gezocht naar wegen
om op de diverse film- en televisiebeurzen en filmfestivals het Euro
pese produkt effectiever te presenteren voor de aanwezige inkopers
en programmasamenstellers.
Hoewel Europa ongeveer twee maal zo veel speelfilms produceert
dan de Verenigde Staten, is de export van dit product tien keer zo
klein als die van de Amerikanen.
De daling van het bioscoopbezoek in de grote filmproducerende lan
den als Frankrijk en Italië leidt daar tot sluiting van bioscopen en dat
betekent een substantiële vermindering van het aantal "afzetpunten"
en derhalve weer omzetderving voor deze landen. De onafhankelijke
Europese filmproduktie en speciaal die in de kleinere landen onder
vindt stagnatie.
Een situatie, welke ook voor Nederland van toepassing is.
Films van culturele/artistieke aard en low-budget films bereiken
steeds moeilijker hun publiek en worden permanent gekonfronteerd
met problemen voorfinanciering en distributie en de opbrengsten
zijn vaak niet hoger dan 30% van de produktiekosten.
Derhalve is het zaak, dat deze speelfilms op de juiste wijze worden
gepresenteerd op de grote televisiebeurzen als MIRTV, MIPCOM en
Monte Carlo.
Dat laatste is o.m. de taak van EURO AIM. Via informatie en adviezen
op het gebied van promotie, marketing en distributie wil zij de onaf
hankelijke filmproducenten ondersteunen, d.w.z.:
- op de televisiebeurzen wil zij aandacht trekken voor het Europese
produkt en de verkoop stimuleren;
- het organiseren van bijeenkomsten om gemeenschappelijke pro
blemen op het gebied van auteursrechten, communicatie en co
producties het hoofd te bieden;
- het oprichten van een Europese data-bank, waarin gegevens van
gemaakte producties, dienstverlenende bedrijven, producenten,
enz. worden geregistreerd.
Met de MIDEM, de organisatie van MIPCOM, de televisiebeurs welke
plaats vindt te Cannes van 14-18 oktober, is overeenstemming be
reikt dat 200 Europese, onafhankelijke producenten daar aanwezig
kunnen zijn en gebruik kunnen maken van de faciliteiten van de
EURO AIM-stand, welke mede wordt gefinancierd door M.E.D.LA.
Vanuit deze stand zal de onafhankelijke, Europese produktie als een
min of meer gesloten front naar buiten treden.
Voor meer informatie omtrent deelname aan EURO AIM kan men
zich wenden tot: EURO AIM, 26, Rue de Minimes, B-1000 Brussels,
tel: 32.2.518.14.60, telex: 64.917 RELINT B, fax: 32.2.513.62.42.
In Wenen vindt van 19 t/m 21 oktober een symposium plaats onder
de titel De Europese Film op de Wereldmarkt met medewerking van
o.m. Jean-Jacques Annaud, Sir Richard Attenborough, Claude
Berri, Bemardo Bertolucci, Roger Corman, Otto Plaschkes, Carlos
Saura, Nicolas Seydoux en Jeremy Thomas. Tot de onderwerpen
welke zullen worden aangesneden behoren: filmfinanciering, artis
tieke integriteit contra commerciële belangen en de internationale
marketing van Europese films.
9