WEL EN WEE VAN HETS.V.R(SLOT) HET EUROPESE JAAR VAN DE FILM EN DE TELEVISIE Eind juni jl. heeft de begeleidingscom missie voor het structuurverbeterings project 'bioscopen' (S.V.P) haar werk zaamheden beëindigd en daarmee dit project afgesloten. Dit houdt natuurlijk niet in dat alles, wat onder het S.V.R gedaan of ge start is, nu in het archief kan worden bijgezet. Integendeel, het bijblijven, of nog beter, het anticiperen op de markt is een continuproces waarvoor het S.V.R verscheidene initiatieven heeft aangedragen. Daarnaast heeft het S.V.R meerdere feitelijke onderzoeken opgeleverd die als bouwsteen kunnen dienen voor huidig en toekomstig beleid. Als belang van een structuurverbeteringsproject dient dan ook niet in de eerste plaats gezien te worden de wapenfeiten die een dergelijk project heeft opgeleverd, maar hetgeen verder daarmede gedaan wordt. Het is nu aan de bioscoopbranche, zowel de N.B.B, als de individuele on dernemingen, de resultaten van hun S.V.R te benutten en de ontwikkelde aktiviteiten verder te ondersteunen en te sturen. Alle achttien deelprojecten van het S.V.P. zijn beschreven in het rapport "kort verslag van het structuurverbeteringsproject bioscopen 1985 - 1988". Dit verslag is verkrijgbaar bij de N.B.B. Na een korte inleiding worden in het verslag de deelprojecten achtereen volgens behandeld, ingedeeld naar vier aandachtsgebieden en wel: 1marketing 3. bedrijfsvoering 2. public relations 4. opleidingen. Sommige deelprojecten, voor zover deze een onderzoek behelsden (bv. doelgroepenonderzoek en prijsonderzoek), zijn voor herhaling vatbaar naar gelang de omstandigheden in de markt veranderen. Een dergelijke herhaling, in feite meer een bijstelling, zal uiteraard aanmerkelijk minder kosten en moeite met zich brengen dan de eerste en oorspronkelijke opzet. Vier projecten zijn gedurende het S.V.P. wél op de rails gezet, maar wach ten op verdere uitwerking, c.q. invoering. Als eerste kan genoemd wor den de invoering van de ontworpen pictogrammen (getekende symbo len), die de bioscoopexploitant een mogelijkheid moeten geven zich be ter naar de consument te profileren. Aan de hand van deze pictogrammen (vergelijk de symbolen in een hotel- gids) kan de individuele consument zich een oordeel vormen over de aan wezigheid van bepaalde, voor hem belangrijke, faciliteiten zoals voorzie ningen voor invaliden, bewaakte garderobe, airconditioning e.d. Een tweede, nog niet voltooid project is een gedegen uitbouw van het bioscoopcadeaubonnen-systeem. Het is gebleken dat, mits een goed en breder opgezet systeem van de grond komt, deze cadeaubonnen tot een aanmerkelijke additionele omzet kunnen bijdragen. De opzet en invoe ring van een dergelijk systeem zou zelfs nog deels gesusidieerd kunnen worden. Voorts dient nog invulling gegeven te worden aan het advies in zake "kwaliteitspresentatie van films". Dit advies beoogt de vertoning van de film vlekkeloos, letterlijk en figuurlijk, te laten verlopen. Het wachten is op een initiatief van de N.B.B, om tot de maatregelen te komen die in dit advies worden voorgesteld. Tenslotte de bewustwordingscampagne. Naast een financiële bijdrage aan de publicitaire ondersteuning van de Na tionale Bioscoopdag zal het zwaartepunt van deze campagne in het late najaar vallen. Opzet van de campagne is het indringend confronteren van de consument met de bioscoop teneinde een groter aandeel van de bio scoop in de vrijetijdsbesteding te bewerkstelligen. De begeleidingscommissie heeft de campagne inhoudelijk goedgekeurd en de begeleiding van het reclamebureau opgedragen aan een kleine commissie. De branche zal tijdig over deze campagne geïnformeerd wor den. Terugblikkend op het S.V.R mag geconstateerd worden dat daar door een veelheid van diverse projecten tot stand is gekomen, alle die nende om de bioscoopbranche beter te wapenen in de strijd om de con- sumentengunst. Er zijn duidelijk tekenen dat de bioscoopbranche met nieuw elan deze strijd heeft aangebonden en het vertrouwen is gewettigd dat het streven naar een groter aandeel in de besteding van de consu menten-gulden met succes bekroond wordt. Mr. K.J. Farwerck In FILM van juli is aandacht gewijd aan de doelstellingen en initiatie ven van M.E.D.LA. (Measures to Encourage the Development of Au- diovisual Production). Onderde noemer E.E.G. M.E.D.LA. houden wij u op de hoogte op de hoogte van de veelheid van aktiviteiten, welke zijn of nog worden ontwikkeld. EURO MM In het kader van M.E.D.LA. wordt onder meer gezocht naar wegen om op de diverse film- en televisiebeurzen en filmfestivals het Euro pese produkt effectiever te presenteren voor de aanwezige inkopers en programmasamenstellers. Hoewel Europa ongeveer twee maal zo veel speelfilms produceert dan de Verenigde Staten, is de export van dit product tien keer zo klein als die van de Amerikanen. De daling van het bioscoopbezoek in de grote filmproducerende lan den als Frankrijk en Italië leidt daar tot sluiting van bioscopen en dat betekent een substantiële vermindering van het aantal "afzetpunten" en derhalve weer omzetderving voor deze landen. De onafhankelijke Europese filmproduktie en speciaal die in de kleinere landen onder vindt stagnatie. Een situatie, welke ook voor Nederland van toepassing is. Films van culturele/artistieke aard en low-budget films bereiken steeds moeilijker hun publiek en worden permanent gekonfronteerd met problemen voorfinanciering en distributie en de opbrengsten zijn vaak niet hoger dan 30% van de produktiekosten. Derhalve is het zaak, dat deze speelfilms op de juiste wijze worden gepresenteerd op de grote televisiebeurzen als MIRTV, MIPCOM en Monte Carlo. Dat laatste is o.m. de taak van EURO AIM. Via informatie en adviezen op het gebied van promotie, marketing en distributie wil zij de onaf hankelijke filmproducenten ondersteunen, d.w.z.: - op de televisiebeurzen wil zij aandacht trekken voor het Europese produkt en de verkoop stimuleren; - het organiseren van bijeenkomsten om gemeenschappelijke pro blemen op het gebied van auteursrechten, communicatie en co producties het hoofd te bieden; - het oprichten van een Europese data-bank, waarin gegevens van gemaakte producties, dienstverlenende bedrijven, producenten, enz. worden geregistreerd. Met de MIDEM, de organisatie van MIPCOM, de televisiebeurs welke plaats vindt te Cannes van 14-18 oktober, is overeenstemming be reikt dat 200 Europese, onafhankelijke producenten daar aanwezig kunnen zijn en gebruik kunnen maken van de faciliteiten van de EURO AIM-stand, welke mede wordt gefinancierd door M.E.D.LA. Vanuit deze stand zal de onafhankelijke, Europese produktie als een min of meer gesloten front naar buiten treden. Voor meer informatie omtrent deelname aan EURO AIM kan men zich wenden tot: EURO AIM, 26, Rue de Minimes, B-1000 Brussels, tel: 32.2.518.14.60, telex: 64.917 RELINT B, fax: 32.2.513.62.42. In Wenen vindt van 19 t/m 21 oktober een symposium plaats onder de titel De Europese Film op de Wereldmarkt met medewerking van o.m. Jean-Jacques Annaud, Sir Richard Attenborough, Claude Berri, Bemardo Bertolucci, Roger Corman, Otto Plaschkes, Carlos Saura, Nicolas Seydoux en Jeremy Thomas. Tot de onderwerpen welke zullen worden aangesneden behoren: filmfinanciering, artis tieke integriteit contra commerciële belangen en de internationale marketing van Europese films. 9

Historie Film- en Bioscoopbranche

Film | 1988 | | pagina 9