FILMSPONSORING
IS HARD AAN REGULERING TOE
Huub Stapel trekt een flesje Grolsch
uit de koelkast, Ford Nederland geeft
voor 'Mama is Boos!' een aantal
auto's in bruikleen, KLM stelt ten
behoeve van de Nederlandse Film
dagen advertentieruimte en vlieg
tickets ter beschikking; sponsoring
van films en evenementen die op film
betrekking hebben, is in ons land
niets nieuws meer. Des te verwonde-
lijker dat onderzoek, onderlinge af
spraken, regulering en bundeling van
belangen op het gebied van filmspon-
soring in Nederland tot nu toe achter
wege zijn gebleven. Er zijn bureaus in
Nederland die zich professioneel en
full time met bemiddeling in film
sponsoring bezig houden. Erzijn ook
zonder twijfel honderden bedrijven
die films zouden willen sponsoren.
Steeds vaker weten die partijen el
kaar te vinden. Maar de sponsoring-
bemiddelaars bemiddelen nog naar
eigen inzicht en ervaring en de poten
tiële sponsor weet meestal niet waar
hij terecht kan en wat hij kan verwach
ten. Hoe liggen de tarieven? Welke
clausules moet een contract bevat
ten? Wat krijgt de sponsor voor zijn
geld? Het lijkt onderhand tijd te wor
den om de activiteiten rond filmspon-
soring in Nederland in kaart te gaan
brengen en daar conclusies uit te
trekken.
In de wereld van de communicatie is
het sinds jaar en dag gebruikelijk dat
de verschillende partijen met betrek
king tot reclame- en sponsoractivitei
ten met elkaar om de tafel gaan zitten
en bij hun onderhandelingen be
paalde regels hanteren; bij filmspon-
soring zijn er eenvoudig (nog) geen
regels en gebruiken.
Sponsoring kan een uiterst effectief
communicatiemiddel zijn, daar is
men het in het bedrijfsleven onder
hand wel over eens. Filmsponsoring
is echter nog steeds een vage zaak;
aan twintig seconden STER zendtijd,
een reclamebord op het Leidseplein
en een dubbele pagina in Panorama
heb je tenminste houvast.
Maar wat te zeggen van het resultaat
van de rode Citroen BX Sport die in
'Flodder' over het witte doek raast?
Een woordvoerder van de KLM heeft
eens in het reclamevakblad Adforma-
tie over het effect van sponsoring ge
zegd: "Het enige wat je weet, is dat
het stil om je heen wordt als je ermee
ophoudt."
Er zijn op dat gebied nog geen cijfers
beschikbaar, in ieder geval niet voor
Nederland. Dat betekent dat zowel de
sponsor als de filmproducent en de
sponsoringbemiddelaar omtrent nor
men en tarieven in het duister moe
ten tasten en naar eigen inzicht de on
derhandelingen moeten ingaan.
In het volgende nummer van Film zul
len wij uitgebreid aandacht aan het
verschijnsel filmsponsoring in Neder
land besteden.
Afgezien van een inventarisatie van
wat er op het gebied van tarieven en
resultaten bekend is, zullen wij via
gesprekken met filmproducenten en
regisseurs, acteurs, sponsoringbe-
middelaars en (potentiële) sponsors
proberen in kaart te brengen hoe een
regulering van de filmsponsoring
plaats kan vinden en op welke manier
de verschillende partijen daarvan
kunnen profiteren.
Aspecten die aan de orde zullen
komen, zijn onder meer de ethische
en kwaliteitsnormen die er aan spon-
soruitingen kunnen (en wellicht moe-
ten) worden gesteld, de invloed van
de sponsor op de film en omgekeerd
de invloed van de regisseur op de
sponsoruiting, de positie van de ac
teur die met het produkt van de spon
sor moet omgaan, juridische conse
quenties van filmsponsoring, spin
offs voor de sponsor (de commercial
van Grolsch met Huub Stapel!), de
afhankelijkheid van de filmproducent
ten opzichte van de geldschieter, de
irritatiedrempel van de bioscoopbe
zoeker en de doelstellingen en belan
genbehartiging van de sponsor. We
hopen daarmee de eerste stap te zet
ten naar een duidelijke kwantificering
van het fenomeen filmsponsoring in
Nederland én een aanzet te geven tot
het organiseren van dat fenomeen.
Leen Versluis,
direkteur Redstone Productions B.V., Woerden
Theaterfauteuils
Projektieschermen
Kaderinstallaties
Gelijkrichters
Xenonkolven
Objektieven
Lichtdimmers
Gevelreklame
Bekledingstoffen
KAGENAAR TECHNIEK bv
Willibrorduslaan 162
1216 PE Hilversum
tel.: 035-23 44 99---------------