FILMSPONSORING IS HARD AAN REGULERING TOE Huub Stapel trekt een flesje Grolsch uit de koelkast, Ford Nederland geeft voor 'Mama is Boos!' een aantal auto's in bruikleen, KLM stelt ten behoeve van de Nederlandse Film dagen advertentieruimte en vlieg tickets ter beschikking; sponsoring van films en evenementen die op film betrekking hebben, is in ons land niets nieuws meer. Des te verwonde- lijker dat onderzoek, onderlinge af spraken, regulering en bundeling van belangen op het gebied van filmspon- soring in Nederland tot nu toe achter wege zijn gebleven. Er zijn bureaus in Nederland die zich professioneel en full time met bemiddeling in film sponsoring bezig houden. Erzijn ook zonder twijfel honderden bedrijven die films zouden willen sponsoren. Steeds vaker weten die partijen el kaar te vinden. Maar de sponsoring- bemiddelaars bemiddelen nog naar eigen inzicht en ervaring en de poten tiële sponsor weet meestal niet waar hij terecht kan en wat hij kan verwach ten. Hoe liggen de tarieven? Welke clausules moet een contract bevat ten? Wat krijgt de sponsor voor zijn geld? Het lijkt onderhand tijd te wor den om de activiteiten rond filmspon- soring in Nederland in kaart te gaan brengen en daar conclusies uit te trekken. In de wereld van de communicatie is het sinds jaar en dag gebruikelijk dat de verschillende partijen met betrek king tot reclame- en sponsoractivitei ten met elkaar om de tafel gaan zitten en bij hun onderhandelingen be paalde regels hanteren; bij filmspon- soring zijn er eenvoudig (nog) geen regels en gebruiken. Sponsoring kan een uiterst effectief communicatiemiddel zijn, daar is men het in het bedrijfsleven onder hand wel over eens. Filmsponsoring is echter nog steeds een vage zaak; aan twintig seconden STER zendtijd, een reclamebord op het Leidseplein en een dubbele pagina in Panorama heb je tenminste houvast. Maar wat te zeggen van het resultaat van de rode Citroen BX Sport die in 'Flodder' over het witte doek raast? Een woordvoerder van de KLM heeft eens in het reclamevakblad Adforma- tie over het effect van sponsoring ge zegd: "Het enige wat je weet, is dat het stil om je heen wordt als je ermee ophoudt." Er zijn op dat gebied nog geen cijfers beschikbaar, in ieder geval niet voor Nederland. Dat betekent dat zowel de sponsor als de filmproducent en de sponsoringbemiddelaar omtrent nor men en tarieven in het duister moe ten tasten en naar eigen inzicht de on derhandelingen moeten ingaan. In het volgende nummer van Film zul len wij uitgebreid aandacht aan het verschijnsel filmsponsoring in Neder land besteden. Afgezien van een inventarisatie van wat er op het gebied van tarieven en resultaten bekend is, zullen wij via gesprekken met filmproducenten en regisseurs, acteurs, sponsoringbe- middelaars en (potentiële) sponsors proberen in kaart te brengen hoe een regulering van de filmsponsoring plaats kan vinden en op welke manier de verschillende partijen daarvan kunnen profiteren. Aspecten die aan de orde zullen komen, zijn onder meer de ethische en kwaliteitsnormen die er aan spon- soruitingen kunnen (en wellicht moe- ten) worden gesteld, de invloed van de sponsor op de film en omgekeerd de invloed van de regisseur op de sponsoruiting, de positie van de ac teur die met het produkt van de spon sor moet omgaan, juridische conse quenties van filmsponsoring, spin offs voor de sponsor (de commercial van Grolsch met Huub Stapel!), de afhankelijkheid van de filmproducent ten opzichte van de geldschieter, de irritatiedrempel van de bioscoopbe zoeker en de doelstellingen en belan genbehartiging van de sponsor. We hopen daarmee de eerste stap te zet ten naar een duidelijke kwantificering van het fenomeen filmsponsoring in Nederland én een aanzet te geven tot het organiseren van dat fenomeen. Leen Versluis, direkteur Redstone Productions B.V., Woerden Theaterfauteuils Projektieschermen Kaderinstallaties Gelijkrichters Xenonkolven Objektieven Lichtdimmers Gevelreklame Bekledingstoffen KAGENAAR TECHNIEK bv Willibrorduslaan 162 1216 PE Hilversum tel.: 035-23 44 99---------------

Historie Film- en Bioscoopbranche

Film | 1989 | | pagina 10