M.E.D.I.A. E.E.G. WEEKEND OFTERROR, Part 6 de onmisbare inbreng van de Filmtheaters in de huidige situatie on voldoende gestalte krijgt (blz. 17). Met de opstellers van de nota ben ik van mening, dat een terugkeer naar de oorspronkelijke taak van de filmhuizen alleen mogelijk is, als aan enige voorwaarden wordt voldaan. Eén daarvan is zeker de vei ligstelling van een voldoende mate van subsidiëring van zowel de filmhuizen als de niet-commerciële distributie. Ook ben ik het er mee eens, dat de Associatie-bioscopen een verdergaande professionali sering zullen moeten ondergaan. Wat de technische accomodatie be treft, zou dit tevens een element van concurrentievervalsing ten op zichte van de N.B.B.-bioscopen (m.n. de arthouses) wegnemen. Niet geheel eens ben ik het echter met het in de nota genoemde be zwaar, dat de meeste vertoningsplaatsen door de inzet van een kleine staf en een grote groep vrijwilligers draaiende worden gehouden (blz. 17 en 19). Hoewel er ook op dit gebied natuurlijk grenzen zijn, denk ik, dat deze inzet juist een deel van de charme van filmhuizen uitmaakt, en verwacht ik, dat juist het enthousiasme van (semi-)vrij- willigers een wezenlijk element zal blijken te zijn. Slotopmerkingen In het voorafgaande zijn enige kritische kanttekeningen geplaatst. Deze hebben met name betrekking op de raakvlakken tussen com merciële en niet-commerciële exploitatie, resp. distributie. Wat de distributie,betreft, is te verwachten dat er binnenkort een overeen komst tot stand zal komen over de mogelijkheid van incidentele leve ring door gesubsidieerde distributeurs aan N.B.B.-bioscopen. Met dit spiegelbeeld van de overeenkomst tussen Associatie en N.B.B, (daarom wel "spiegelbeeldconstructie" genoemd) zal de ontbre kende stap worden gezet in de richting van normalisering van het ver keer tussen commerciële en niet-commerciële circuits. De nota "Naar een toekomst voor de kunstzinnige film" betekent voor de Associatie van Nederlandse Filmtheaters een nuttige bij drage aan een op continuïteit gericht beleid. Enige aspecten er van zijn hier kritisch belicht; andere, zoals het voorstel van de zeven filia len van het Filmmuseum, zijn ook vatbaar voor kritiek, maar deze kan beter van de direct daarbij betrokkenen komen. Het Bondsbestuur van de N.B.B, zal zeker willen voortgaan, tezamen met de Associatie te zoeken naar oplossingen voor nog bestaande problemen. Drs. J.Ph. Wolft European Film Distribution Office Op 14 november 1988 heeft de European Film Distribution Office, in het kader van het M.E.D.I.A. programma (zie FILM december 1988) de eerste films aangewezen welke een financiële distributiesteun hebben ontvangen. Twintig distributeurs uit tien Europese landen ontvingen gezamenlijk ca. f 1.600.000 voor het uitbrengen van zes Europese films, t.w. LANDSCAPE IN THE MIST (van Theo Angelo- poulos/Griekenland), DROWNING BYNUMBERS (Peter Greenaway/ Engeland), THE CANNIBALS (Manoel de Oliviera/Portugal), DIS- TANTVOICES, STILL LIVES (Terence Davies/Engeland), BABETTE'S FEAST (Gabriel Axel/Denemarken), LA VIE EST UN LONG FLEUVE TRANQUILLE (Etienne Chatiliez/Frankrijk). Gezien de regels van deze subsidiëring betekent dit dat de distribu teurs ook een gelijk bedrag hebben geïnvesteerd voor een release van deze zes titels. S.C.R.I.RT. S.C.R.I.RT. (Support for Creative Independent Production Talent) is een nieuwe stichting, opgericht onder de banier van het MEDIA-pro- gramma, dat de ontwikkeling van film- en televisiescripts wil stimu leren. De groei van het aantal televisiestations en -kanalen schreeuwt om programma's en films. Om aan de groeiende vraag naar produkt bin nen Europa te kunnen voldoen, zal allereerst de basis van elke film- of televisieproduktie, een gedegen script, onontbeerlijk zijn. SCRIPT stelt auteurs, regisseurs en producenten uit alle E.E.G.-lan den in de financiële gelegenheid scripts te ontwikkelen en uit te wer ken. Alle genres komen voor steun in aanmerking, behalve teken films, waar een ander fonds voor is opgericht. SCRIPT selecteert die inzendingen, welke een hoge graad van kwaliteit bezitten; de interesse van op zijn minst twee lidstaten hebben; en welke hoogstwaarschijnlijk kunnen wor den geproduceerd. Scripts, welke tot stand zijn gekomen door teamwork, d.w.z. door twee of meer schrijvers, krijgen de voorkeur boven die scripts, welke het werk zijn van één auteur. Het Fonds heeft een bestuur, waarin elke lidstaat is vertegenwoor digd met een zetel. De voorlopige samenstelling van het bestuur: Sir Richard Attenborough(vz), Erwin Provoost (België), Tivi Magnus- son(Denemarken), Jacques Pomonti (Frankrijk), Irene Papas(Grie- kenland), Raymond Weber(Luxemburg), Fernando Lopes(Portugal), Eckart Stein(W.Duitsland), Tom Stoppard(Engeland) en voor Neder land, Martijn Sanders (bestuurslid van Stichting Produktiefonds voor Nederlandse Films en directeur van het Amsterdamse Concert gebouw). The British Academy for Film and Television Arts (BAFTA), de auctor intellectualis van SCRIPT, biedt het Fonds huisvesting in haar hoofd kwartier: 21 Stephen Street, London W1P 1PL, tel. (1) 255.14.44, fax (1) 463.79.50, waartoe men zich ook kan wenden voor nadere inlichtingen. Onder deze titel organiseert Stichting Film Events, o.l.v. ini tiator Jan Doense, een minifesti val van de fantastische film op vrijdag 10 en zaterdag 11 fe bruari a.s. Dit jaarlijks terugkerende evene ment vindt in samenwerking met The Cannon Group Neder land plaats in het Cannon Tu- schinski Theater in Amsterdam. De liefhebbers van het genre wachten vijftien premières w.o. 5 eenmalige bioscoopvertonin gen in Nederland plus een ver- rassingfilm. De voorstellingen, over drie zalen verspreid, van gen aan om 24.00 uur 's nachts en duren to ca. 07.30 's mor gens. 26

Historie Film- en Bioscoopbranche

Film | 1989 | | pagina 26