M.E.D.I.A. E.E.G.
WEEKEND OFTERROR, Part 6
de onmisbare inbreng van de Filmtheaters in de huidige situatie on
voldoende gestalte krijgt (blz. 17).
Met de opstellers van de nota ben ik van mening, dat een terugkeer
naar de oorspronkelijke taak van de filmhuizen alleen mogelijk is, als
aan enige voorwaarden wordt voldaan. Eén daarvan is zeker de vei
ligstelling van een voldoende mate van subsidiëring van zowel de
filmhuizen als de niet-commerciële distributie. Ook ben ik het er mee
eens, dat de Associatie-bioscopen een verdergaande professionali
sering zullen moeten ondergaan. Wat de technische accomodatie be
treft, zou dit tevens een element van concurrentievervalsing ten op
zichte van de N.B.B.-bioscopen (m.n. de arthouses) wegnemen.
Niet geheel eens ben ik het echter met het in de nota genoemde be
zwaar, dat de meeste vertoningsplaatsen door de inzet van een kleine
staf en een grote groep vrijwilligers draaiende worden gehouden
(blz. 17 en 19). Hoewel er ook op dit gebied natuurlijk grenzen zijn,
denk ik, dat deze inzet juist een deel van de charme van filmhuizen
uitmaakt, en verwacht ik, dat juist het enthousiasme van (semi-)vrij-
willigers een wezenlijk element zal blijken te zijn.
Slotopmerkingen
In het voorafgaande zijn enige kritische kanttekeningen geplaatst.
Deze hebben met name betrekking op de raakvlakken tussen com
merciële en niet-commerciële exploitatie, resp. distributie. Wat de
distributie,betreft, is te verwachten dat er binnenkort een overeen
komst tot stand zal komen over de mogelijkheid van incidentele leve
ring door gesubsidieerde distributeurs aan N.B.B.-bioscopen. Met
dit spiegelbeeld van de overeenkomst tussen Associatie en N.B.B,
(daarom wel "spiegelbeeldconstructie" genoemd) zal de ontbre
kende stap worden gezet in de richting van normalisering van het ver
keer tussen commerciële en niet-commerciële circuits.
De nota "Naar een toekomst voor de kunstzinnige film" betekent
voor de Associatie van Nederlandse Filmtheaters een nuttige bij
drage aan een op continuïteit gericht beleid. Enige aspecten er van
zijn hier kritisch belicht; andere, zoals het voorstel van de zeven filia
len van het Filmmuseum, zijn ook vatbaar voor kritiek, maar deze kan
beter van de direct daarbij betrokkenen komen. Het Bondsbestuur
van de N.B.B, zal zeker willen voortgaan, tezamen met de Associatie
te zoeken naar oplossingen voor nog bestaande problemen.
Drs. J.Ph. Wolft
European Film Distribution Office
Op 14 november 1988 heeft de European Film Distribution Office, in
het kader van het M.E.D.I.A. programma (zie FILM december 1988)
de eerste films aangewezen welke een financiële distributiesteun
hebben ontvangen. Twintig distributeurs uit tien Europese landen
ontvingen gezamenlijk ca. f 1.600.000 voor het uitbrengen van zes
Europese films, t.w. LANDSCAPE IN THE MIST (van Theo Angelo-
poulos/Griekenland), DROWNING BYNUMBERS (Peter Greenaway/
Engeland), THE CANNIBALS (Manoel de Oliviera/Portugal), DIS-
TANTVOICES, STILL LIVES (Terence Davies/Engeland), BABETTE'S
FEAST (Gabriel Axel/Denemarken), LA VIE EST UN LONG FLEUVE
TRANQUILLE (Etienne Chatiliez/Frankrijk).
Gezien de regels van deze subsidiëring betekent dit dat de distribu
teurs ook een gelijk bedrag hebben geïnvesteerd voor een release
van deze zes titels.
S.C.R.I.RT.
S.C.R.I.RT. (Support for Creative Independent Production Talent) is
een nieuwe stichting, opgericht onder de banier van het MEDIA-pro-
gramma, dat de ontwikkeling van film- en televisiescripts wil stimu
leren.
De groei van het aantal televisiestations en -kanalen schreeuwt om
programma's en films. Om aan de groeiende vraag naar produkt bin
nen Europa te kunnen voldoen, zal allereerst de basis van elke film-
of televisieproduktie, een gedegen script, onontbeerlijk zijn.
SCRIPT stelt auteurs, regisseurs en producenten uit alle E.E.G.-lan
den in de financiële gelegenheid scripts te ontwikkelen en uit te wer
ken. Alle genres komen voor steun in aanmerking, behalve teken
films, waar een ander fonds voor is opgericht.
SCRIPT selecteert die inzendingen, welke
een hoge graad van kwaliteit bezitten; de interesse van op zijn minst
twee lidstaten hebben; en welke hoogstwaarschijnlijk kunnen wor
den geproduceerd.
Scripts, welke tot stand zijn gekomen door teamwork, d.w.z. door
twee of meer schrijvers, krijgen de voorkeur boven die scripts, welke
het werk zijn van één auteur.
Het Fonds heeft een bestuur, waarin elke lidstaat is vertegenwoor
digd met een zetel. De voorlopige samenstelling van het bestuur: Sir
Richard Attenborough(vz), Erwin Provoost (België), Tivi Magnus-
son(Denemarken), Jacques Pomonti (Frankrijk), Irene Papas(Grie-
kenland), Raymond Weber(Luxemburg), Fernando Lopes(Portugal),
Eckart Stein(W.Duitsland), Tom Stoppard(Engeland) en voor Neder
land, Martijn Sanders (bestuurslid van Stichting Produktiefonds
voor Nederlandse Films en directeur van het Amsterdamse Concert
gebouw).
The British Academy for Film and Television Arts (BAFTA), de auctor
intellectualis van SCRIPT, biedt het Fonds huisvesting in haar hoofd
kwartier: 21 Stephen Street, London W1P 1PL, tel. (1) 255.14.44,
fax (1) 463.79.50, waartoe men zich ook kan wenden voor nadere
inlichtingen.
Onder deze titel organiseert
Stichting Film Events, o.l.v. ini
tiator Jan Doense, een minifesti
val van de fantastische film op
vrijdag 10 en zaterdag 11 fe
bruari a.s.
Dit jaarlijks terugkerende evene
ment vindt in samenwerking
met The Cannon Group Neder
land plaats in het Cannon Tu-
schinski Theater in Amsterdam.
De liefhebbers van het genre
wachten vijftien premières w.o.
5 eenmalige bioscoopvertonin
gen in Nederland plus een ver-
rassingfilm. De voorstellingen,
over drie zalen verspreid, van
gen aan om 24.00 uur 's nachts
en duren to ca. 07.30 's mor
gens.
26