EASTMAN KODAK AWARD 1988 ALLERT DE LANGE - GOED GEBOEKT lease print niet veel hoger worden dan die van de huidige release prints en zeker lager moeten zijn dan magnetische prints. Het systeem wat ons voor ogen staat moet van toepassing zijn voor 2 formaten: te weten 70 mm met een beeldsnelheid van 60 beelden per seconde en 35 mm met een snelheid van 24 beelden per secon de, waarbij het digitale geluidsspoor is aangebracht op de huidige gestandaardiseerde plaats op de film. Het aantal kanalen wat nodig is per geluidsspoor, is voor 70 mm 6 kanalen en voor 35 mm 4 kanalen. Een sampling frequentie van 48 kilo hertz voor 70 mm film en 32 kilo hertz voor 35 mm is redelijk haalbaar. Dat houdt in een bandbreedte van 20 kilo hertz voor 70 mm film en 15 kilo hertz voor 35 mm film. Niettemin een bandbreedte van 20 kilo hertz voor 35 mm is niet ge heel onmogelijk. Logische keus voor 16 bits per sample voor 70 mm film, doch 12 bits per sample te zamen met het gebruik van een ana loge compander is een goede keus voor 35 mm film. Dolby SR uitermate nuttig Waarschijnlijk kan het nieuwe Dolby SR systeem daarbij uitermate van dienst zijn, te zamen met een 12 bits digitaal systeem. Daarnaast is er ook behoefte aan een goede fout detectie en correctie systeem in verband met stof en krassen op de film welke kunnen ont staan door het projecteren van de film. Dit houdt in dat de vereiste bitafmeting moet zijn voor 70 mm 32 mi crons en voor 35 mm film 22 microns. De doelstelling van Eastman Kodak was te onderzoeken of de mogelijkheid hiervan in de praktijk te bereiken is met gebruikmaking van bestaande printfilms en prin ters en tevens gebruik maken van een kleur geluidsspoor op de print- film. Om nu de mogelijkheid van dit systeem te testen heeft Eastman Ko dak een recording en playbacksysteem ontworpen dat uitgaat van 24 sporen digitaal geluid op 16 mm film. De recorder maakt gebruik van een LED met 32 elementen voor belichting van een speciaal hiervoor ontworpen geluids negatieffilm. De 8 extra sporen die worden belicht zijn bestemd voor synchroniteit en tijdseenheid. De bitsafmeting is 32 x 32 microns. De horizontale synctrack die is toegepast zorgt ervoor dat tijdens reproduktie steeds het juiste spoor wordt afgetast ook wanneer de film iets hori zontaal beweegt. Door toepassing van deze horizontale synctrack, kan de huidige tolerantie in bestaande projectoren gehandhaaft blij ven. De clocktrack compenseert de variabele snelheid van de film ge durende de projectie met enkele procenten, wat resulteert in geen flutter van het geluid. Zoals gebuikelijk bij digitale recording worden de gegevens verdeeld in blokken. In het door Eastman Kodak ontwor pen testsysteem heeft men gekozen voor blokken van 12.000 bits. Voor het reproduktiesysteem wordt gebruik gemaakt van een CCD met 128 elementen met gebruikmaking van een infrarood filter. Via een beamsplitter en een fotocel wordt de clocktrack afgetast. Het streven naar het optimale Het grote probleem bij digitale recording en aftasting is de dropouts. Bij film kunnen deze ontstaan door stof en krasjes, naast elektroni sche compensatie heeft ook de afmeting van de bits daarop een be langrijke invloed. Daarom is tijdens het testen gebruik gemaakt van 4 afmetingen, te weten: 12,18, 23 en 32 microns. Elke dropout uit zich in het theater als een klik of plop, wat zeer on wenselijk is. De specificaties voor compact disc zijn elke 750 uur playback 1 dropout. De doelstelling van Eastman Kodak is deze zelfde specificaties toe te passen voor motion picture film. Het onderzoek en de test betref fende toepassing van digitaal geluid voor film is bij Eastman Kodak nog in volle gang. R.A. Boulogne, voorzitter van het Nederlands Genootschap voor Filmtechniek Bij Allert de Lange duik je niet zo maar even snel het souterrain in als je geïnteresseerd in film bent. Je verwijlt daar voor lan gere tijd, je ogen dwalen begerig langs de onafzienbare rij van boeken over de meest uiteenlo pende titels en onderwerpen, welke alle één ding gemeen heb ben: ze hebben alle betrekking op een bepaald aspect van het medium film. Van de 77 pagina's tellende biografie van Mickey Rourke tot een lijvige studie over "Von Sternberg, Dietrich and the Masochistic Aesthetic". Het nut van een girobetaalkaart of creditcard manifesteert zich daar weer eens duidelijk: je gaat met meer boeken weg dan eigen lijk de bedoeling was! In het oude pand precies naast het vroegere Cineac-Damrak Theater aan het Amsterdamse Damrak, werd aan het einde van de vijftiger jaren door Jan van Male de kunstafdeling op de eer ste verdieping uitgebreid met een bescheiden collectie film- boeken. Door zijn betrokkenheid bij de Filmliga en Filmakademie groeide deze collectie uit tot een aparte afdeling, nu gesitueerd in de kelder, met een vaste klanten kring, welke op haar beurt advi seert of verzoekt bepaalde titels in voorraad te nemen. Unieke specialisatie Allert de Lange heeft een voor Nederland unieke specialisatie doorgevoerd. Technische (o.m. de uitgaven van Focal Press), theoretische, historische en be schouwende film- en studieboe- ken, naast de populaire foto-uit gaven en (auto)biografieën en niet te vergeten de encyclope dieën en naslagwerken. Sinds het begin van de jaren tachtig geeft Allert de Lange twee maal per jaar een catalogus uit van de laatste aanwinsten op film-en videogebied. Allert de Lange is - sinds 1880 - gevestigd: Damrak 62, Amsterdam en tele fonische bereikbaar onder 020- 246746 (filmafdeling). In 1966 besloot de Society of Motion Picture and Television Engi- neers (S.M.RT.E.) jaarlijks een onderscheiding uit te reiken voor die leden, die zich zeer verdienstelijk hebben gemaakt voor de toepas sing van film en televisie binnen het wetenschappelijk onderwijs. De Eastman Kodak Company gaf haar naam aan deze onderscheiding. Tot vorig jaar viel de Gold Medal Award uitsluitend aan Amerikanen toe. In december vorig jaar ontving de Heer Jan W.Varossieau, als eerste Europeaan en Nederlander, deze onderscheiding uit handen van A.Boulogne, voorzitter van de S.M.RT.E., voor zijn baanbrekend werk aan de ontwikkeling van audio-visuele middelen ter verbetering van het wetenschappelijk onderwijs. J.W.Varossieau richtte in sa menwerking met de Rijks Universiteit van Utrecht het Universiteits Film Instituut op, de voorloper van het latere Instituut Film en Weten schap. De Heren J. W. Varossieau (li) en A. Boulogne 32

Historie Film- en Bioscoopbranche

Film | 1989 | | pagina 32