VAR NIEUWS AANVULLING LEDENLIJST Helaas is de eerder door ons uit gesproken verwachting dat wij in 1988 de 100 leden zouden halen, niet uitgekomen. Dit jaar zal het zeker lukken, dus...wie wordt de 100ste en wanneer? Een exemplaar van de aanvul lende ledenlijst, waarin zowel mutaties op de bestaande lijst als nieuwe leden zijn opgeno men, is op aanvraag gratis bij het secretariaat verkrijgbaar. Een geheel bijgewerkte nieuwe ledenlijst (met tenminste 100 le den!) is gepland voor medio 1989. AUDIOVISUEEL CONGRES "BEN IK IN BEELD?" De VAP organiseert, in samen werking met het congresbureau NIVEKON, op dinsdag 14 fe bruari 1989 in de Forumzaal van de RAI in Amsterdam een con gres onder de naam "Ben ik in Beeld?". Het doel van dit con gres is belangstellenden te infor meren over het gebruik en effect van audiovisuele media. Het congres richt zich in de eer ste plaats op opdrachtgevers die zich willen oriënteren omtrent toepassingen van audiovisuele communicatie. Het congrespro gramma volgt de gehele proce dure die komt kijken bij het ge ven van een opdracht voor een film-, video-of band/dia produk- tie. Naast het bijwonen van lezin gen heeft het congres een an dere functie namelijk een ont moetingsplaats waar men zich uitstekend kan oriënteren op de AV-industrie. Audiovisuele bedrijven, zoals produktie-, facilitaire en andere toeleveringsbedrijven, presente ren zich op een AV-markt. Sponsoring Wij willen de sponsors bedan ken die het voor de VAP mogelijk gemaakt hebben dit congres te organiseren. In alfabetische volgorde noemen wij ze: Nieuw- sTribune; NIVEKON; Toonder Studio's; Sony Nederland en Vi deo Hilversum. Informatie Voor volledige informatie over het congres "Ben ik in Beeld?" kunt u terecht bij Peter Kanters Public Relations 035-833742. "BINNENKORT IN DIT THEATER NU OOK OP VIDEO Nieuwe toneelprodukties wor den sinds het begin van dit sei zoen aangekondigd via beeld schermen in de foyer of in de hal naast de kassa. Zoals in de bios coop, waar korte voorfilms, zo genaamde trailers, de verwachte speelfilms aanprijzen, kunnen nu ook theaterbezoekers zien wat er in de komende maand ver wacht wordt. Het initiatief voor dit Theater Trailer Project is van de Stichting Promotie Theater- en Concertbe zoek (SPTC). Het video- en filmproduktiebe- drijf Fred Spierenburg Produc- tions uitVlaardingen vervaardigt de trailers, produktioneel ter zijde gestaan door Frascati Pro- dukties in Amsterdam. Volgens coördinator Toine van Benthem is gekozen voor een reklames- pot-achtige benadering van circa 50 sekonden per trailer. De snel wisselende beelden hebben tot gevolg dat bezoekers ge boeid blijven kijken. Daarom wordt de nadruk gelegd op het visuele aspect. De bedoeling is om de kijker zo snel mogelijk duidelijk te maken wat hij kan verwachten: een avondje lachen of een intellectuele inspanning. In ongeveer zestig theaters draait iedere maand een nieuwe band waarop de voorstellingen worden aangekondigd. De helft van de kosten wordt gedragen door de theaters en producen ten. De andere helft wordt opge bracht door adverteerders op de band, die met hun boodschap jaarlijks zo'n drie miljoen bezoe kers bereiken. De trailers ontstaan in nauwe sa menwerking met de producent en/of regisseur van de betref fende theaterproduktie. Er blij ken in de uitwerking veel varian ten mogelijk te zijn. Geen twee spots lijken op elkaar. Een musi cal of cabaretprogramma vraagt een heel andere benadering dan een serieuze eenakter of een klassiek ballet. Fred Spierenburg heeft de super visie over de produktie van de trailers: "De kunst is om in vijftig sekonden zo treffend mogelijk het karakter van de produktie neer te zetten. Je kiest voor een effect, of grap, kortom een blik vanger." Alhoewel de prijs van de spotjes relatief laag is, verschilt de werk wijze niet veel van het maken van reclamespots voor televisie. VISUAL HARDWARE SERVICES INTRODUCEERT l.R.C.I. I.R.C.I. (Infra-rood Computer In terface) is de nieuwe multi-pur- pose standaard interface voorde toepassing van infra-rood af standsbediening. Dankzij l.R.C.I. wordt het mogelijk de meest uiteenlopende apparatuur met behulp van een standaard infra-rood afstandsbediening te besturen. Er zijn legio toepassingen, va riërend van dia- en filmprojekto- ren, besturingsapparatuur voor band/dia-programma's (dissol vers) tot lichtregel- en effekte- quipment. Ook personal compu ters kunnen met l.R.C.I. remote controlled worden uitgevoerd. Door een uitgekiend ontwerp en een grote variatie standaardmo dellen is het eenvoudig mogelijk voor vrijwel elk probleem of toe passing een oplossing aan te rei ken. De l.R.C.I. range start met met het model 844-1, een een voudige uitvoering voor het be sturen van een IBM PC of AT. Veel presentaties worden tegen woordig gemaakt via speciale vi deo presentatie-software, zoals een PC Storyboard. Het beeld kan dan door een videoprojektor worden geprojekteerd. Een na deel is dat in zo'n geval de ge bruiker 'vast' zit aan het key board voor de bediening van zijn pc. Dit probleem behoort dankzij l.R.C.I. tot het verleden. Een druk op de knop van de infra rood afstandsbediening en het volgende beeld verschijnt op het scherm. Op deze wijze kan de pc als een soort diaprojektor wor den gebruikt. Een ander model uit de l.R.C.I. range is geschikt voor het bestu ren van een IBM PS/2, een dia projektor of dissolver. Nog een niet onbelangrijk voordeel is dat het ontwerp zich leent tot het op vrij eenvoudige wijze aanpassen en modificeren voor specifieke klantgerichte toepassingen. Hierdoor is het mogelijk voor een probleem, waarvoor geen standaard oplossingen beschik baar zijn, tegen een redelijke prijs een oplossing aan te bie den. l.R.C.I. is snel en efficiënt toepasbaar, gebruikersvriende lijk, bedrijfszeker en redelijk ge prijsd. Model 844-1 kost f 798,-- exklusief BTW. Informatie te verkrijgen bij VHS, 020-133855. PRIJS VOOR "OUTSTANDING CREATIVITY" VOOR TOONDER STUDIO'S Op het U.S. Television Radio Commercial Festival in Illinois heeft Toonder Studio's uit Neder- horst den Berg een 'certificate for outstanding creativity' ge wonnen voor de Postbus 51- spot 'Bevrijding'. Deze is gere gisseerd door Pieter-Rim de Kroon. De spot bestaat uit historisch filmmateriaal uit de Tweede We reldoorlog, dat op video is over gezet. Technieken, details als vlaggen, strikken en bloemen zijn beeld voor beeld ingekleurd. De spot benadrukt het belang van het weten wat we herden ken, wat er gebeurd is in de Tweede Wereldoorlog. Want: 'als we niet meer weten wat we her denken, weten we ook niet meer wat we vieren.' SAM FILM- EN VIDEOMANIFES TATIE Het SAM bestuur heeft, mede op ons verzoek besloten, de jaar lijkse film- en videomanifestatie uit te breiden naar twee aaneen gesloten dagen, ook komen er VAP-leden in de jury('s). De ma nifestatie staat gepland voor 6 en 7 juni 1989 in 't Spant in Bus- sum. In de loop van februari worden de aanmeldingsformulieren ver stuurd. Begin april zal worden gejureerd en geselecteerd door de SAM-jury. Naar wij vernemen is de SAM erin geslaagd ook voor 1989 toezegging te krijgen voor subsidiëring door de EVD van de inzendkosten naar het IIF&VC in Rome, dit in het kader van de exportbevordering. Het is verheugend dat op deze wijze een belangrijke drempel is weg genomen om ons land bij het in ternationale gebeuren zo goed mogelijk voor de dag te laten ko men. MEDIAVISIE MediaVisie 1989, de vakbeurs voor audiovisuele communica tie, wordt gehouden van maan dag 18 tot en met donderdag 21 september in de RAI in Amster dam. Namens de VAP hebben de vol gende personen zitting in de di verse commissies: Peter Dekker - tentoonstellings- (Vervolg op pag. 40) 39

Historie Film- en Bioscoopbranche

Film | 1989 | | pagina 39