EEG. M.E.D.IA je de mensen voor goede films, de films met inhoud, niet naar de bi oscoop krijgt. Films als "Wall Street" en "Broadcast News", zulke warme films, zo menselijk, je moet soebatten om zo'n film erin te krijgen. Dan komt ook je eerlijkheid weer aan de orde want dan zegt zo'n exploitant: Ja, maar commercieel is die film toch niks. Nee, zeg ik dan, daar heb je gelijk in, maar ik vind dat je die film móet draaien, voor je publiek! Kwaliteit is heel belangrijk. Natuurlijk kun je als ex ploitant ook niet elke keer een mooie film draaien waar niets uitkomt. Het is alleen zo irritant dat men wel warm loopt voor de niemandal- letjes. De gemiddelde Nederlander kan alleen makkelijke films waar deren. Jammer is dat". "In zoverre", haakt Elselien in, "voor een goede film geven ze geen geld uit. daar gaan ze niet voor naar de bi oscoop. Als hij thuis op televisie komt, blijven ze er wel voor zitten. Dan hoeven ze er geen moeite voor te doen". Alledrie houden ze van film. "Dat moet wel", vindt Elselien, "Als je film zelf niet leuk vindt, kun je het, volgens mij, ook niet goed verko pen". Marleen heeft, wat dat betreft, nog wel een leuk verhaal over haar eer ste sollicitatiegesprek bij Gofilex. "Op een gegeven moment werd mij gevraagd: Bent U geïnteresseerd in film? Waarop ik zei: Ik niet, maar mijn man wel! Thuisgekomen dacht ik, die baan krijg ik nooit. Ik heb zo'n stom antwoord gegeven. Ik had er wel bijgezegd dat ik me kon voorstellen dat je je door je werk wel ging interesseren voor het me dium film en dat is ook gebeurd. Niet dat ik toen niet naar de bios coop ging. Zo af en toe, maar niet elke week". Hennie: "Maar dat doe ik nu nog niet. Je bent de hele dag al met film bezig". Marleen: "Ja, je raakt ook een beetje verwend". Elselien: "Je ziet de films hier in de showroom en dat is lekker rustig. In de bioscoop zit ten toch mensen te praten en zakken chips leeg te eten. Natuurlijk moet je af en toe wel gaan om voeling te houden met de bioscopen. Je moet ook de films van de concurrentie gaan zien om bij te blijven, om je eigen films goed te kunnen beoordelen". Marleen: "Hebben jullie dat nou ook, dat je in de showroom zit en denkt, goh, wat leuk! Wat een leuk vak eigenlijk! Zit ik hier lekker naar een film te kijken, terwijl een ander op kantoor zit". Elselien: "Het moet natuurlijk wel een goede film zijn en bovendien, als je er veel achter elkaar ziet is het ook een soort uitputtingsslag". Marleen: "Da's waar. En je kijkt er toch op een andere manier naar". Elselien: "Je zit meteen te denken: welk theater en hoe groot. Alleen als ik een film van de concurrentie zie, zit ik echt ontspannen". Hoe zit het met voorkeuren? Welke films gaan bijvoorbeeld mee naar een onbewoond eiland? Hennie: "The Deerhunter", "Tootsie" en na enig denken "Francis". Marleen kiest voor "One Flew over the Cuckoo's Nest", "Midnight Ex press" en "Trading Places". Er zijn maar weinig films die zij meer dan één keer wil zien. Elselien neemt twee uitersten. "Ik wil kunnen la chen en huilen, dus "Trading Places" en "Terms of Endearment". Ver der een stukje jeugdsentiment: "The Westside Story". Hoe zien jullie de toekomst? Hennie: "Héél positief! De bioscoop zal altijd blijven bestaan, als we allemaal maar enthousiast blijven". Marleen: "De bioscopen die niet goed geoutilleerd zijn zullen het moeilijk krijgen. Service en comfort is heel belangrijk". Hennie: "De prijzen moeten verder niet te hoog worden. Het is geen schouwburg; het moet 't avondje uit blijven". Marleen: "Het is nog steeds de goedkoopste vorm van amusement". Wat de toekomst betreft ziet Hennie zich nooit meer iets anders doen. "Het is nog steeds leuk. Het blijft je achtervolgen". Elselien was ook wel graag de horeca ingegaan. Hogere Hotelschool en dan een restaurant openen. Marleen zou best willen zingen, dansen en optreden in een show "...maar eh, wél in een volgend leven". Marjo Roeven MASTER IN EIGEN UNIVERSE Steun aan de Europese Animatiefilm Zet de TV maar aan.... Zoals op alle fronten van de AV-industrie wordt Europa ook op ani matiegebied overspoeld door Amerikaanse en Japanse produkten. De Japanners en Amerikanen zijn met recht Masters of the Universe of Animation. Zelfs de Smurfen zijn alleen in naam Europees. De European Association of Animation Film (EAAF), opgericht 17 fe bruari 1988, biedt structurele ondersteuning van de animatie-indus trie in Europa, aansluitend op MEDIA, het steunprogramma voor de Europese AV-industrie. De aan talloze wetjes en regels onderworpen Europese markt moet geopend worden voor het Europese produkt door het vergemakkelij ken van distributie en (co-)produktie. Dat is de voornaamste doel stelling van de EAAF. Daarnaast is een fonds gecreëerd ter stimule ring van het opzetten van kwalitatief hoogstaande geanimeerde fea tures en series. Tot een bedrag van 35.000 ECU (ong. FL 82.000,-) kan de EAAF animatie-projekten ondersteunen in de preproduktie-fa- se. De exacte voorwaarden waaronder steun verleend wordt, zijn aan te vragen bij het Permanente Bureau van de EAAF, 127, Rue Franz Merjay, 1060 Brussel, België (Tel. 32 2 347 28 70). Informatievergaring en opleiding zijn andere prioriteiten, vastgesteld door de stuurgroep van de EAAF, waarin alle Europese landen verte genwoordigd zijn, onder voorzitterschap van de Italiaanse groot meester Bruno Buzetto. Het Europese animatie-potentieel aan stu dio's, regisseurs, animators etc. wordt door het Permanente Bureau, geleid door Corine Jenart en Mare Vandeweyer, in kaart gebracht in een Databank, die door iedereen te raadplegen is. De contributie voor het volledig lidmaatschap is vastgesteld op 50 ECU en is voorbehouden aan professionals op het gebied van de ani matiefilm. Een volledig lid heeft stemrecht in de Algemene Ledenver gadering, is verkiesbaar als lid van de stuurgroep, heeft vrije deel name aan seminars en zijn aanvragen voor projekten worden ver sneld in behandeling genomen. Voor 20 ECU kan men geassocieerd lid worden en wordt men dan op de hoogte gehouden van alle ont wikkelingen rond de EAAF. Wie zich als lid van de EAAF op wil geven, dient zich schriftelijk te richten tot de Vereniging Holland Animation, Gedempte Volders gracht 20, 2011 WD Haarlem. Holland Animation vertegenwoordigt Nederland in de stuurgroep van de EAAF, in de persoon van Piet Kroon. Wie opgenomen wil worden in de Databank van de EAAF, kan dat schriftelijk melden aan Holland Animation, dat zorgt dat de informa tie bij het Permanente Bureau terecht komt. Piet Kroon E.F.D.O. Tijdens de 24e jaarlijks terugkerende Zwitserse Filmdagen werd het kontrakt getekend tussen Zwitserland en de E.F.D.O. Daarmee werd Zwitserland het eerste land buiten de Europese Gemeenschap dat deelneemt aan het M.E.D.I.A. plan. Het Zwitserse Ministerie voor Culturele Zaken heeft een bedrag van 200.000 CHF ter beschikking gesteld aan het E.F.D.O. Distributie Steunfonds. Het filmbedrijf zal ook een financiële bijdrage leveren. Bovendien zal het Ministerie voor Cultuur met 30.000 CHF een deel van de organisatorische kosten van het E.F.D.O. op zich nemen. 13

Historie Film- en Bioscoopbranche

Film | 1989 | | pagina 13