EEG. M.E.D.IA
je de mensen voor goede films, de films met inhoud, niet naar de bi
oscoop krijgt. Films als "Wall Street" en "Broadcast News", zulke
warme films, zo menselijk, je moet soebatten om zo'n film erin te
krijgen. Dan komt ook je eerlijkheid weer aan de orde want dan zegt
zo'n exploitant: Ja, maar commercieel is die film toch niks. Nee, zeg
ik dan, daar heb je gelijk in, maar ik vind dat je die film móet draaien,
voor je publiek! Kwaliteit is heel belangrijk. Natuurlijk kun je als ex
ploitant ook niet elke keer een mooie film draaien waar niets uitkomt.
Het is alleen zo irritant dat men wel warm loopt voor de niemandal-
letjes. De gemiddelde Nederlander kan alleen makkelijke films waar
deren. Jammer is dat". "In zoverre", haakt Elselien in, "voor een
goede film geven ze geen geld uit. daar gaan ze niet voor naar de bi
oscoop. Als hij thuis op televisie komt, blijven ze er wel voor zitten.
Dan hoeven ze er geen moeite voor te doen".
Alledrie houden ze van film. "Dat moet wel", vindt Elselien, "Als je
film zelf niet leuk vindt, kun je het, volgens mij, ook niet goed verko
pen".
Marleen heeft, wat dat betreft, nog wel een leuk verhaal over haar eer
ste sollicitatiegesprek bij Gofilex. "Op een gegeven moment werd mij
gevraagd: Bent U geïnteresseerd in film? Waarop ik zei: Ik niet, maar
mijn man wel! Thuisgekomen dacht ik, die baan krijg ik nooit. Ik heb
zo'n stom antwoord gegeven. Ik had er wel bijgezegd dat ik me kon
voorstellen dat je je door je werk wel ging interesseren voor het me
dium film en dat is ook gebeurd. Niet dat ik toen niet naar de bios
coop ging. Zo af en toe, maar niet elke week".
Hennie: "Maar dat doe ik nu nog niet. Je bent de hele dag al met film
bezig".
Marleen: "Ja, je raakt ook een beetje verwend". Elselien: "Je ziet de
films hier in de showroom en dat is lekker rustig. In de bioscoop zit
ten toch mensen te praten en zakken chips leeg te eten. Natuurlijk
moet je af en toe wel gaan om voeling te houden met de bioscopen.
Je moet ook de films van de concurrentie gaan zien om bij te blijven,
om je eigen films goed te kunnen beoordelen".
Marleen: "Hebben jullie dat nou ook, dat je in de showroom zit en
denkt, goh, wat leuk! Wat een leuk vak eigenlijk! Zit ik hier lekker
naar een film te kijken, terwijl een ander op kantoor zit". Elselien:
"Het moet natuurlijk wel een goede film zijn en bovendien, als je er
veel achter elkaar ziet is het ook een soort uitputtingsslag". Marleen:
"Da's waar. En je kijkt er toch op een andere manier naar". Elselien:
"Je zit meteen te denken: welk theater en hoe groot. Alleen als ik een
film van de concurrentie zie, zit ik echt ontspannen".
Hoe zit het met voorkeuren? Welke films gaan bijvoorbeeld mee naar
een onbewoond eiland?
Hennie: "The Deerhunter", "Tootsie" en na enig denken "Francis".
Marleen kiest voor "One Flew over the Cuckoo's Nest", "Midnight Ex
press" en "Trading Places". Er zijn maar weinig films die zij meer dan
één keer wil zien. Elselien neemt twee uitersten. "Ik wil kunnen la
chen en huilen, dus "Trading Places" en "Terms of Endearment". Ver
der een stukje jeugdsentiment: "The Westside Story".
Hoe zien jullie de toekomst?
Hennie: "Héél positief! De bioscoop zal altijd blijven bestaan, als we
allemaal maar enthousiast blijven".
Marleen: "De bioscopen die niet goed geoutilleerd zijn zullen het
moeilijk krijgen. Service en comfort is heel belangrijk".
Hennie: "De prijzen moeten verder niet te hoog worden. Het is geen
schouwburg; het moet 't avondje uit blijven". Marleen: "Het is nog
steeds de goedkoopste vorm van amusement".
Wat de toekomst betreft ziet Hennie zich nooit meer iets anders
doen. "Het is nog steeds leuk. Het blijft je achtervolgen".
Elselien was ook wel graag de horeca ingegaan. Hogere Hotelschool
en dan een restaurant openen.
Marleen zou best willen zingen, dansen en optreden in een show
"...maar eh, wél in een volgend leven".
Marjo Roeven
MASTER IN EIGEN UNIVERSE
Steun aan de Europese Animatiefilm
Zet de TV maar aan....
Zoals op alle fronten van de AV-industrie wordt Europa ook op ani
matiegebied overspoeld door Amerikaanse en Japanse produkten.
De Japanners en Amerikanen zijn met recht Masters of the Universe
of Animation. Zelfs de Smurfen zijn alleen in naam Europees.
De European Association of Animation Film (EAAF), opgericht 17 fe
bruari 1988, biedt structurele ondersteuning van de animatie-indus
trie in Europa, aansluitend op MEDIA, het steunprogramma voor de
Europese AV-industrie.
De aan talloze wetjes en regels onderworpen Europese markt moet
geopend worden voor het Europese produkt door het vergemakkelij
ken van distributie en (co-)produktie. Dat is de voornaamste doel
stelling van de EAAF. Daarnaast is een fonds gecreëerd ter stimule
ring van het opzetten van kwalitatief hoogstaande geanimeerde fea
tures en series. Tot een bedrag van 35.000 ECU (ong. FL 82.000,-)
kan de EAAF animatie-projekten ondersteunen in de preproduktie-fa-
se. De exacte voorwaarden waaronder steun verleend wordt, zijn aan
te vragen bij het Permanente Bureau van de EAAF, 127, Rue Franz
Merjay, 1060 Brussel, België (Tel. 32 2 347 28 70).
Informatievergaring en opleiding zijn andere prioriteiten, vastgesteld
door de stuurgroep van de EAAF, waarin alle Europese landen verte
genwoordigd zijn, onder voorzitterschap van de Italiaanse groot
meester Bruno Buzetto. Het Europese animatie-potentieel aan stu
dio's, regisseurs, animators etc. wordt door het Permanente Bureau,
geleid door Corine Jenart en Mare Vandeweyer, in kaart gebracht in
een Databank, die door iedereen te raadplegen is.
De contributie voor het volledig lidmaatschap is vastgesteld op 50
ECU en is voorbehouden aan professionals op het gebied van de ani
matiefilm. Een volledig lid heeft stemrecht in de Algemene Ledenver
gadering, is verkiesbaar als lid van de stuurgroep, heeft vrije deel
name aan seminars en zijn aanvragen voor projekten worden ver
sneld in behandeling genomen. Voor 20 ECU kan men geassocieerd
lid worden en wordt men dan op de hoogte gehouden van alle ont
wikkelingen rond de EAAF.
Wie zich als lid van de EAAF op wil geven, dient zich schriftelijk te
richten tot de Vereniging Holland Animation, Gedempte Volders
gracht 20, 2011 WD Haarlem. Holland Animation vertegenwoordigt
Nederland in de stuurgroep van de EAAF, in de persoon van Piet
Kroon.
Wie opgenomen wil worden in de Databank van de EAAF, kan dat
schriftelijk melden aan Holland Animation, dat zorgt dat de informa
tie bij het Permanente Bureau terecht komt.
Piet Kroon
E.F.D.O.
Tijdens de 24e jaarlijks terugkerende Zwitserse Filmdagen werd het
kontrakt getekend tussen Zwitserland en de E.F.D.O. Daarmee werd
Zwitserland het eerste land buiten de Europese Gemeenschap dat
deelneemt aan het M.E.D.I.A. plan.
Het Zwitserse Ministerie voor Culturele Zaken heeft een bedrag van
200.000 CHF ter beschikking gesteld aan het E.F.D.O. Distributie
Steunfonds. Het filmbedrijf zal ook een financiële bijdrage leveren.
Bovendien zal het Ministerie voor Cultuur met 30.000 CHF een deel
van de organisatorische kosten van het E.F.D.O. op zich nemen.
13