PROMOTION HOLLAND FILM PROMOTION - NEWS BERLINER FILMFESTSPIELE Holland Film Promotion had ook dit jaar weer een stand op de markt van de 39e Berliner Film- festspiele. Al vanaf het begin van de markt op vrijdag 10 februari trok de Holland Film Promotion-stand veel aandacht, niet vanwege de films, alhoewel die op passende wijze gepresenteerd werden, maar vanwege de HFP/Titra plas tic tassen. Onze stand was de enige stand op de markt die gratis tassen weggaf, dit ging als een lopend vuurtje door de hele markt met als gevolg dat wij gedurende de hele markt belaagd werden door mensen die een tas nodig had den om hun spullen in mee te dragen. Al snel zag je overal op straat in Berlijn de Holland Film Promotion/Titra-tassen voorbij gaan. Onverwacht dus extra aandacht voor de Nederlandse film en onze aanwezigheid in Berlijn. Afgezien van de tassen hadden wij toch nog wel het een en an der te presenteren op filmge- bied. SPOORLOOS van George Sluizer was dit jaar de grote trekker, vooral vanwege de door de film gewonnen Europese Filmprijs voor de beste vrouwelijke bijrol. UW MENING GRAAG, een nieu we korte film van Hedy Honig- mann bleek plotseling een grote publiekstrekker, vooral omdat de film geselecteerd was in de com petitie. Na de eerste screening in de competitie werden wij over stroomd met verzoeken om de film bij ons op video te mogen zien, ook bleek er internationaal veel belangstelling te bestaan om de rechten te verkrijgen. In de competitie heeft de film lange tijd als kanshebber gegolden voor een Gouden Beer voor de beste korte film, totdat... PAS A DEUX in het competitie programma vertoond werd. Deze animatiefilm trok na de eer ste screening in het hoofdpro gramma nog meer belangstel ling dan UW MENING GRAAG. Naarmate de competitie vor derde steeg de spanning, vooral toen de festival-organisatie bij ons begon te informeren bij wie zij een eventuele prijs moesten melden. Een andere verrassing werd de tot dan toe vrijwel onbekende film MIJN VADER WOONT IN RIO, geproduceerd door Added Films in samenwerking met de VPRO, het speelfilmdebuut van regisseur Ben Sombogaard. Deze film die werd geselecteerd voor het speciale Kinderfilm- Fest, werd dé rage op onze stand, want eigenlijk niemand had tot Berlijn iets van dit project gehoord, dus iedereen wilde de video-banden, die wij gelukkig op tijd ontvangen hadden, zien. Ook deze film kreeg na de eerste vertoning in het KinderfilmFest van alle kanten positieve reac ties; op de stand kregen wij veel vraag van (buitenlandse) distri buteurs en kinderfilmfestivals. Voor Nederland schijnt er inmid dels een verhuurder gevonden te zijn zodat wij op korte termijn deze aardige film in de bioscoop kunnen verwachten. Door het onverwacht wegblijven van de Vlaamse stand hebben wij ook een beetje als communi- catiepunt voor de aanwezige Bel gen gefungeerd, hetgeen de am biance op de stand alleen maar beter maakte. Want naast het presenteren van de films op vi deo en het verstrekken van in lichtingen aan geïnteresseerde marktbezoekers, fungeerden wij ook als het centrale informatie- en boodschappenpunt voor alle in Berlijn aanwezige Nederlan ders. Voor volgende festivals gaan wij deze communicatiefunctie van Holland Film Promotion verder uitbreiden, waardoor de contac ten tussen geïnteresseerden en de producenten nog soepeleren hopelijk lucratiever kunnen ver lopen. Net zoals vorig jaar hebben wij in Berlijn een lunch aangeboden aan alle voor de Nederlandse film belangrijke relaties. Op deze lunch, in het befaamde Restau rant Kranzler, hebben wij veel be langrijke relaties kunnen begroe ten die in een rustige en gezellige omgeving alle tijd hadden om el kaar te ontmoeten en om van het zeer goed verzorgde buffet te ge nieten. De lunch, die mede werd aange boden door de Consul-Generaal der Nederlanden in West-Berlijn, heeft veel gunstige reacties op geleverd tot en met de compli menten van de festival-directie, die onze lunch de beste buiten landse manifestatie van het Fes tival noemde. Volgend jaar dus weer een lunch bij Kranzler. GOUDEN BEER De grote Prijs van de 39e Berli ner Filmfestspiele in de catego rie korte films, ging dit jaar naar de Nederlandse Animatiefilm PAS A DEUX van Monique Renault en Gerrit van Dijk, een produktie van Cilia van Dijk. Zoals elders al beschreven, zag men deze prijs eigenlijk al een beetje aankomen; de reacties op de officiële vertoningen waren zo goed, dat Holland Film Promo tion nog een extra screening heeft ingelast, die ook weer veel belangstelling trok. Het heeft insiders altijd verbaasd dat de film op de laatste Neder landse Filmdagen in Utrecht bui ten de Gouden Kalveren viel, doch deze Gouden Beer maakt alles meer dan goed. Gerrit van Dijk nam zelf bij de uit reiking van de Beren zijn prijs in ontvangst en sprak sindsdien al leen nog maar in termen als 'BE- REGOED'. Het ziet er naar uit dat de film in ternationaal nog een grote car rière tegemoet gaat. Nederland heeft met deze Beer weer eens bewezen dat het op het terrein van korte en animatiefilms een woordje kan meespreken in de internationale filmwereld. 'PLUCHE' BEER Tot ieders verbazing behaalde Nederland nog een grote prijs in Berlijn, namelijk de hoofdprijs van de speciale kinderjury in het KinderfilmFest voor MIJN VA DER WOONTIN RIO. Deze prijs is officieel geen Beer, maar de Berlijngangers spraken al spoedig over de Pluche Beer. Men kan zich voorstellen dat de vreugde in het Nederlandse kamp zeer groot was, vooral om dat regisseur, producent en schrijver net op tijd in Berlijn aankwamen om zelf de prijs van de kinderjury in ontvangst te ne men. Na de prijsuitreiking werd er in aanwezigheid van de makers nog een speciale voorstelling ge geven, die uitliep op een grote enthousiaste happening in de Urania-bioscoop, waarbij de vol tallige kinderjury de makers nog eens extra huldigde. HOLLAND FILMWEEK LONDON, 7 -14 april 1989 De presentatie van Nederlandse films in Londen begint meer en meer vorm te krijgen. Van 7 tot 14 april wordt er in het Cannon Theatre op Shaftesbury Avenue, in het centrum van Londen, een Nederlandse Filmweek georgani seerd. Holland Film Promotion produ ceert dit evenement met hulp van een befaamd PR-bureau in Londen en van Phillip Bergson, een Engels journalist, die veel er varing heeft met festivals en daarbij deskundig is op het ge bied van Nederlandse films. Het filmprogramma begint op het moment dat wij dit schrijven, begin maart, steeds meer vorm te krijgen, waardoor het moge lijk is om de Engelse pers en an dere media over deze week te in formeren. Naast het filmprogramma wordt er een seminar georganiseerd over Co-produktie tussen de UK en Nederland, de organisatie van dit seminar is geheel in handen van AIP en BAFTA. Er zullen ech ter een aantal Nederlandse pro ducenten en deskundigen wor den uitgenodigd om hun visie op de verschillende facetten van co- produktie te komen geven. Uiter aard speelt ook het Europa van 1992 een rol in de discussies. Al met al beloofd het een interes sante week te worden voor de Nederlandse film in Londen. Wij hopen in het volgende num mer uitvoerig verslag te kunnen uitbrengen. Aan de lijst van films in produk tie, zoals die in het vorige num mer van Film werd vermeld, kun nen wij een nieuwe produktie toevoegen, namelijk: DE AVONDEN. Gebaseerd op het vermaarde boek van Gerard Reve is Rudolf van den Berg begonnen met de opnamen, in een produktie van René Solleveld, met in de hoofd rollen o.a. Thom Hoffman en Rijk de Gooijer. Het festival van Cannes vindt dit jaar plaats van 11 tot 23 mei, waar Holland Film Promotion weer met een stand aanwezig zal zijn. Fred de Haas 14 rrrn gr t XQ OX

Historie Film- en Bioscoopbranche

Film | 1989 | | pagina 14