PERSONALIA IN MEMORIAM (Vervolg van pag. 15) De redenering is bovendien een misverstand, want het geld dat dan niet naar de filmproducenten gaat, maar bij BUMA komt, verdwijnt via die achterdeur als filmmuziek-rechten grotendeels naar precies de Amerikanen waar men het weg wilde houden. De Europese ge dachte om bij de heffingen de "auteur" voor te trekken boven de "pro ducent" is de methode om Hollywood aan het geld te helpen dat men van de eigen filmindustrie steelt. De basis van de gedachte is puur gezichtsbedrog bij de autoriteiten. Maar het oog wil ook wat, en eeen van de redenen waarom filmma kers zich besloten te organiseren in een VEVAM was wel degelijk om te kunnen roepen "kijk, wij zijn ook 'auteurs', jawel hoor" en langs die omweg een stuk van het geld dat men niet aan filmproductie gunt binnen het bedrijf te houden. Zo kwam het dus dat in 1983 te Berlijn filmmakers uit heel Europa met elkaar aan tafel gingen zitten, zich door wat experts lieten voor lichten, en besloten zich te organiseren zoals de componisten dat al lang gedaan had. In Spanje sloten ze zich uiteraard aan bij SGAE, de plaatselijke BUMA die al sinds 1930 aan filmmakers betaalde. In Duitsland sloten ze zich massaal aan bij BILD-KUNST, een kleine vereniging die in rech ten op schilderijen gespecialiseerd was, maar die toen door film werd overgenomen. In Nederland keken wij rond waar wij ons bij aan konden sluiten en richtten wij toen maar VEVAM op. Het principe van VEVAM is hetzelfde als van BUMA. Leden dragen aan de vereniging alle rechten over op werk wat zij maken. Ze kunnen die rechten dus niet aan iemand anders overdragen. Bij BUMA houdt de vereniging al die rechten ook vast en kan zo in casso plegen overal waar maar iets met muziek gedaan wordt. Bij VE VAM wordt de soep zo heet niet gegeten, de vereniging geeft de meeste rechten terug aan de leden zodra ze daar om vragen. Dat lid moet films maken en daarvoor moet het zekere rechten aan de pro ducent overdragen anders kan die met de film niks doen. Van deze voor de producent broodnodige rechten doet VEVAM op eerste ver zoek afstand. Maar van meer esoterische rechten (video-thuiskopie, kabelgeld, tv- ontvangst in hotels en scholen, omroep-archievering) doet VEVAM geen afstand, en met die rechten stevig in één hand probeert de ver eniging vergoedingen voor de leden af te dwingen. Onder die leden zijn ook producenten. Omdat deze rechten wat esoterisch zijn is het overigens niet altijd duidelijk of de producent ze wel heeft verworven of kan verwerven. In andere Europese landen kan hij het in elk geval niet altijd. Die lan den weigeren ook het Nederlandse aandeel in de opbrengsten van zulke rechten aan producenten-organisaties uit te keren, maar ze doen dit wel aan een vereniging van "auteurs" als VEVAM en zo kan de producent hier toch meedelen. 1983 -1989 Sinds 1983 is er wel wat veranderd. VEVAM hoeft geen stukken meer te antidateren om niet op een april-grap te lijken. Er is een stroom Op 5 maart jl. is JAN WILLEM VAROSSIEAU op 77-jarige leeftijd overleden. De heer Varossieau was voormalig direkteur van het Onderwijs Media Instituut te Utrecht. Tot 1969 was hij wetenschappelijk direkteur van de Stichting Film en Wetenschap. Ook internationaal was hij aktief; zo be kleedde hij allerlei functies bij filmorganisaties en werkte mee aan audiovisuele produkties. In 1988 werd de heer Varossieau, als eerste Europeaan, onder scheiden met de Eastman Kodak Gold Medal Award voor zijn bijdrage aan de toepassing van film en televisie binnen het we tenschappelijk onderwijs. (Zie FILM no. 1/1989). van kabelgeld die verwerkt moet worden zodat het op de bankreke ning van de rechthebbenden komt. Er is een full-time bureau, dat ho pelijk nog eens bij de Bond in kan trekken. Er is een bestuur be staande uit drie regisseurs, drie scenaristen en drie producenten (Matthijs van Heyningen, John de Mol, Henk Bos). Er wordt nauw sa mengewerkt met Europese zusters en met internationale organisa ties op dit gebied als AGICOA. Last but not least is er zeer intensief, dagelijks contact met SEKAM, een in het Bonds-bureau geboren or ganisatie van kabelrechthebbenden die zich echter niet op personen (auteurs) maar op bedrijven (productiehuizen en distributeurs) richt. Bij filmmakers zijn de namen van VEVAM en SEKAM wel bekend. Tot onze verbazing zijn ze minder bekend bij distributeurs. Bij de Belgi sche zuster van SEKAM, die naar de naam BELFITEL luistert, hebben zich ongeveer alle filmverhuurders uit dat land gemeld en zo leuke bedragen aan kabelgeld binnen gehaald. De animo van onze verhuur ders om zich bij SEKAM aan te sluiten is, om voor mij onbegrijpelijke redenen, veel minder. Als er een film uit Amerika op de kabel komt blijkt ons bij herhaling dat er een Belg of een Duitser is die als verhuurder, vaak met succes, een deel van of zelfs de hele de kabel-vergoeding claimt. Ondanks in spanningen, met name door de vorige Bondsdirecteur J. van Taalin gen, om de Nederlandse verhuurders op deze geldstroom te attende ren, zijn er hier maar weinig die de buitenlandse voorbeelden volgen. Een andere keerwilde ikdaaromeenswatdieperop SEKAM ingaan. Auteursrecht is een heel gespecialiseerd terrein, en zodra men iets probeert te vertellen over wat VEVAM en SEKAM doen begint ieder een te geeuwen. Als U de namen maar weet en onthoudt dat ze een algemeen bedrijfsbelang dienen door te proberen geldstromen naar film te sturen. Wim Verstappen JEAN DONDELINGER (Luxem burg) heeft met ingang van 1 ja nuari jl. in de Europese Commis sie de taken overgenomen van Carlo Ripa di Meana. Zijn porte feuille omvat o.a. audiovisuele en culturele zaken, informatie en communicatie. -&# De heer W.A.de Groot heeft zijn funktie als direkteur bij FILM- TEXT B.V. beëindigd. Zijn plaats zal worden ingenomen door de heerW.E. ROBERT. HANS EKSTEEN, die zich op 1 ja nuari jl. heeft teruggetrokken als managing directorvan HUNGRY EYE PICTURES B.V, heeft een produktiemaatschappij WATCH OUT opgericht. De eerste te reali seren film is VENTOUX van JONNESEVERIJN. ROBERT VAN ALPHEN, eerder werkzaam bij Polygoon, zal 1 april a.s. in dienst treden als re gisseur live-action bij TOONDER STUDIO'S. Per 1 februari jl. heeft BRUUNV. FRANKE zijn functie als direc teur van de Bond van Adverteer ders neergelegd. Hij vestigt zich als adviseur voor organisatie van o.a. communicatie en mar keting. Rolf FOsendarp is half februari teruggetreden als direkteur en vennoot van OSENDARP PARTNERS. KICK BERG zal de werkzaamheden voortzetten. £-& SONJA DACHMANN zal per 1 april a.s, Vestron verlaten om te rug te keren naar WARNER BROS., waar zij de booking zal verzorgen. £-& Eveneens per 1 april a.s.legt REDO FARAH zijn functie als di rekteur van WARNER BROS. HOLLAND neer. Hij zal worden opgevolgd door JEAN HEUL (Columbia/Tri-Star Films). KARLIEN DE BOER is per 1 maart jl. bij COLUMBI/VTRI- STAR FILMS in dienst getreden als assistent publicity manager. Hiermee volgt zij Hans van Dijk op die een half jaar gaat reizen door het Verre Oosten. LIA SÜRIG, voorheen werkzaam bij The Movies, zal de booking gaan verzorgen bij COR KOP- PIES FILMDISTRIBUTION. 17

Historie Film- en Bioscoopbranche

Film | 1989 | | pagina 17